PJ
Lärt mej ta barré

|
Post by PJ on Dec 1, 2022 17:19:17 GMT 1
Stallplattan, heter det så?, har krackelerat under stallet. Måste den tas bort eller räcker det med att limma på en extra under och göra nya hål för stallpinnarna?  Det är också orsaken till att stallet släppt och tagit med sig delar av locket under stallet. Vad kan jag göra åt det? Det är en laminat (japan Ibanez)  Fler bilder  
|
|
|
Post by kallegitarr on Dec 1, 2022 23:42:00 GMT 1
Sök på bridgeplate repair etc på youtube så får du en massa träffar tex den här från som jag tror är en av eller kanske den bästa gitarr teknikern som finns. Med dubbla plattor så kanske det hämmar vibrationerna i locket men har aldrig testat själv dessvärre så har ingen koll på hur det funkar i verkligheten. Du bör nog se till att fiber riktningen är åt rätt håll så den blir så stark som möjligt.
|
|
|
Post by svenake12 on Dec 2, 2022 0:49:57 GMT 1
Läs gärna på " Gammelgura " och andra ställen. (Man kan även gå igenom detta forum efter massa tips och bilder)
Havamal: (tror jag ) Kunskap mycken, är lätt börda.
|
|
|
Post by kallegitarr on Dec 2, 2022 3:31:39 GMT 1
Men det går också bra att bara svara på frågan om man kan och vet hur man gör.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 2, 2022 12:37:21 GMT 1
Eftersom det är laminat är det bästa limmet för stallet epoxy, helst en långsamhärdande variant (12-24 timmar). I normala fall är epoxy förbjudet och varmt hudlim (och i nödfall Titenbond original) det lim man SKA använda för att limma stall. Men i ett laminat har du inte bara trä utan också lim mellan lagren som tittar fram, hudlim/titebond fastnar inte i gammalt modernt lim - bara mot trä. Epoxy är kladdigare och fyller också ut bättre än hudlimmet. Innan limningen ska så mycket av det gamla limmet i locket under stallet skrapas bort.
Skadorna på stallplattan har bara betydelse runt strängpinnhålen. Det bästa är att använda ett specialverktyg (dyrt!) från Stewmac där man gör en rund grop runt kanten av hålen och limmar in nya lika runda knappar i trä som sen borras hål igenom. En billigare och helt OK metod är att fylla ut hålkantens skador med slipdamm och superlim.
Att stallet släppt har inte att göra med stallplattan, det verkar som limmet i själva laminatet i locket har släppt. Stallplatta har nötts pga skårade mjuka strängpinnar i plast (mest troligt).
|
|
PJ
Lärt mej ta barré

|
Post by PJ on Dec 3, 2022 14:11:24 GMT 1
Tack för bra svar!
Måste jag fylla ut med något där delar av locket släppt med stallet, innan jag epoxylimmar? Eller ska jag bara fylla ut med epoxy vid själva limningen?
Tänker också att jag ska testa att montera en "bridge doctor" som kanske ger lite mer stabilitet.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 4, 2022 3:36:10 GMT 1
Det bästa är att skrapa bort trä runt skadorna så du kan limma in en passbit av samma typ (gran) i lagom tjocklek som passar i den rensade gropen. Epoxy fyller också ut, men att fylla ut med trä är bättre.
|
|
PJ
Lärt mej ta barré

|
Post by PJ on Dec 4, 2022 8:41:25 GMT 1
Det bästa är att skrapa bort trä runt skadorna så du kan limma in en passbit av samma typ (gran) i lagom tjocklek som passar i den rensade gropen. Epoxy fyller också ut, men att fylla ut med trä är bättre. Bör jag då limma dit passbiten med epoxy?
|
|
|
Post by rogerh on Dec 5, 2022 7:21:42 GMT 1
Gör passbiten och limma sen allt på en gång.
|
|