abbe
Lärt mej ta barré

|
Post by abbe on Oct 31, 2022 13:59:13 GMT 1
Har en gammal Levin modell 7 Valencia från tidigt femtiotal där stora bitar av lacken på locket har slitits bort genom åren. Jag funderar på att försöka fixa det här själv, men har rätt begränsad erfarenhet av lack-jobb.
Någon som kan rekommendera vilken typ av lack som ska användas och hur man enklast går tillväga? Det är främst ett område ut mot ena skuldran på gitarren som är skadat, resten ser fint ut.
Tack på förhand!
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Nov 1, 2022 1:47:19 GMT 1
|
|
abbe
Lärt mej ta barré

|
Post by abbe on Nov 2, 2022 21:33:03 GMT 1
Tack Peter!
Jag kikar på tråden och återkommer om det skulle dyka upp frågor. 🙏
|
|
abbe
Lärt mej ta barré

|
Post by abbe on Nov 2, 2022 22:04:19 GMT 1
Okej, två frågor efter att ha gått igenom tråden:
1. Cellulosalack verkar ju ganska krävande att arbeta med sett till hälsa/säkerhet. Finns det andra alternativ som skulle kunna funka trots att gitarren är cellulosalackad i original? Misstänker dock att det är en dum idé att blanda olika lacktyper…
2. Behöver man pigmentera lacken på något vis för att matcha resten av gitarren, eller funkar det med helt klar lack? Antar att originallacken har gulnat en del med åldern och att matchningen kanske kan bli en utmaning.
|
|
abbe
Lärt mej ta barré

|
Post by abbe on Nov 3, 2022 13:48:04 GMT 1
Här är en bild på min gitarr förresten: 
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Nov 3, 2022 15:35:19 GMT 1
Ja, det finns nog goda skäl till att cellulousalack används i allt mindre utsträckning. Det är inte hälsobringande precis. Det finns alla skäl att vara försiktig.
Det går naturligtvis att tillsätta pigment. Men det är verkligen riktigt svårt att hitta rätt. Även om man blandar så att det ser helt rätt ut, så har det ändat sig när det torkat. Och vänder man gitarren och få ljuset från ett annat håll, så ser det också annorlunda ut.
Antingen lägger man på, för att skydda gitarren. Och accepterar färgskillnaden. Eller också får man slipa rent, och lacka om hela. Vilket sannolikt också kommer att synas eftersom Du har haft bart trä på vissa ställen.
Jag har ibland använt Hagmans klarlack (Mekonomen) i sprayburk. Lätt att använda och också thinnerutspätt. Om det är hälsosammare vet jag inte.
Det finns klarlack som är vattenbaserat också. Om man bara vill skydda träet.
Sen finns alltid alternativet att låta det vara. Det finns en skönhet i patinan också. Jag har renoverat många gitarrer där jag låtit den slitna lacken vara helt som den är. Jag tycker det är vackert!
|
|
|
Post by way2loud on Nov 3, 2022 16:36:32 GMT 1
Kan man inte färga skadorna till samma gulnade nyans med typ Herdins äkta bets, låta torka och ev lägga på mer bets om det behövs? Sedan lägga på cellulosalack med en finhårig pensel flera gånger med rel. lång torktid mellan Till sist polering med Autosol eller mycket fintkornigt vattenslippapper.
|
|
|
Post by niklasc on Nov 3, 2022 16:44:09 GMT 1
Går det inte att använda spritlack? Jag har för mig att RogerH har skrivit någon gång (mer än någon till och med) att han bättrar med spritlack. Men det kanske bara är på gamla gitarrer som ursprungligen lackats med spritlack. Spritlack har väl i det här sammanhanget bara fördelen att det inte är så besvärande för hälsan. Jag menar att färgskiftningarna blir inte på något vis bättre för att man använder spritlack och enligt min mening är det inte heller lättare att få ett bra resultat med. Jag vill då tillägga att jag bara har använt spritlack vid ett fåtal tillfällen men cellulosa avsevärt fler. Spritlack torkar snabbt och man måste ha en tyldig plan för hur man ska gå över ytan man ska lacka innan man börjar. Cellulosa som sprejas kan läggas i tunna lager (många) och blir ett lager lite sämre så försvinner det under nästa lager. Och är det inte alldeles galet dåligt när man är klar så går det slipa ner en lite "apelsinig" yta och sedan polera upp till glans (om det är glans man vill ha). Faktum är att det ofta behövs så många lager att man bygger upp en viss vana under tiden. Men det är ju direkt fördummande att använda. Om man som jag är dum från början och inte använder mask så är man ju bokstavligt talat dummare i huvet när man kliver ur lackbåset. Men ganska enkelt och förlåtande att arbeta med.
|
|
abbe
Lärt mej ta barré

|
Post by abbe on Nov 3, 2022 19:45:27 GMT 1
Tack för er input!
Jag tycker egentligen också att patinan är fin och bidrar till upplevelsen av gitarren som något levande. Är mest nyfiken på att prova för att lära mig. Men lutar mer och mer åt att låta bli ändå kanske. Fördummad mer än nödvändigt när man av naturen börjar från en redan låg lägstanivå låter ju … lite dumt. Speciellt om resultatet ändå i slutändan med stor sannolikhet kommer se lite … dumt ut. 😁
|
|
|
Post by rogerh on Nov 3, 2022 23:59:36 GMT 1
Spritlack går utmärkt att lägga ovanpå Levins cellulosalack. Den fäster på det mesta.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Nov 7, 2022 3:08:40 GMT 1
Låt det vara, det är en del av gitarrens historia och orsaker inte direkt någon fara för gitarren. Om du absolut vill försegla det kan du stryka på ett tunt lager spritlack eller cellulosalack utan att försöka bygga upp något som liknar orginallacken. Det kommer att göra det hela lite mindre "aggresivt" till utseendet då det mörkar ned det bara träet lite.
|
|
|
Post by savarezguy on Nov 8, 2022 11:44:24 GMT 1
Ja, jag har bättrat lacken på några av mina gitarrer och det blir ganska bra, men det tar verkligen lång tid med cellulosalack om man vill få jämnt resultat = blank obucklig yta som smälter in i omgivande lack. Det är riktigt svårt att helt undvika övergången till den gamla lacken.
Enklare att i så fall bättra på en redan repig och bucklig lack där det släppt på en del ställen. Då kan man spruta in tunn lack under släppen och fylla ut trärena ytor. Det blir snyggt om man gillar att behålla buckligheten.
|
|