|
Post by asa590 on Oct 28, 2022 8:12:24 GMT 1
Hej forumet.. jag har en fråga som jag inte fått klarhet i… hur länge räcker 9 voltsbatteriet, ungefär?
T ex jag bytte batteri för 4 månader sedan, då jag hade spelning den helgen… Nu ska jag spela igen… måste jag byta för att det gått så många månader… laddar det ur, när man inte är inkopplad? Eller är det bara när den är inkopplad, det laddar ur? Tacksam för svar. Min Taylor har jättefin klang, men batteriet sitter inne i ”kroppen” å det är ganska krångligt byte.
Hälsning Åsa
|
|
|
Post by way2loud on Oct 28, 2022 8:58:48 GMT 1
Välkommen till forumet!
Det är viktigt att preampen slås av när den inte används. Annars drar den en viss ”viloström” hela tiden, lite olika beroende på kretslösningen.
Jag vet inte hur just din preamp är konstruerad, men ett vanligt sätt att lösa detta är att använda uttaget på gitarren som power switch. Man använder ett stereo uttag där anslutningarna ”ring” och ”sleeve” ger kontakt mellan kretsens jord och batteriet när man stoppar in en vanlig mono teleplugg. När pluggen är ur kan då ingen ström flyta genom kretsen eftersom batteriet inte är anslutet till jord. Alltså gäller det att komma ihåg att dra ur kabeln om man inte har någon seperat power switch på preampen.
|
|
|
Post by asa590 on Oct 28, 2022 10:47:02 GMT 1
Tack 🤩 Isåfall borde det innebära att jag har mycket batteri kvar… eftersom jag alltid drar ur kabeln efter användning. Tack för hjälpen
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Oct 31, 2022 2:15:04 GMT 1
Ja, i princip alla vanliga gitarrer med inbyggd mikrofonförstärkare drar ström bara när sladden är i. Du bör lugnt kunna spela flera spelningar med samma batteri.
|
|