|
Post by pignose54 on Sept 21, 2022 13:45:24 GMT 1
Hej!
Jag har en tolvsträngad Bjärtongitarr som behöver repareras. Den har skruvad hals, och skruvarna träs igenom något som jag tror kallas för ”halsblock”. För en tid sedan upptäckte jag att halsvinkeln hade förändrats dramatiskt, och att stränghöjden var sådan att gitarren var helt ospelbar. Jag tog bort strängarna och då gick halsen tillbaka till normalläge. Så jag misstänker att någon limfog vid halsblocket släppt. Är det någon här som kan bekräfta/dementera mina misstankar, och kanske också rekommendera en reparatör i Stockholmstrakten?
//Roger
|
|
|
Post by kallegitarr on Sept 24, 2022 7:28:02 GMT 1
Jag fick en med samma fel fixade den själv för här är det dött så ingen svarar och dom som frågar försvinner och svarar heller aldrig.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Sept 26, 2022 2:11:01 GMT 1
Nåja, helt dött är här väl inte när vi svarar.....jag får meddelande på min mail när något nytt dyker upp här och då går jag in och kollar. Halsblocken på Bjärtons tolvor (och även dom med Hagström på huvudet såklart) lossnar från locket så man måste limma tillbaka dom och helst förstärka med lite extra trä som förstärker förbandet mellan lock och halskloss då limytan är underdimensionerat från början.
|
|
|
Post by pignose54 on Sept 29, 2022 9:42:09 GMT 1
Jag fick en med samma fel fixade den själv för här är det dött så ingen svarar och dom som frågar försvinner och svarar heller aldrig. Så du lagade den själv? Vad behövs förutom lim och hur gjorde du?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Oct 3, 2022 8:55:21 GMT 1
Angående lim så är det som med dom flesta andra fogar på en gitarr viktigt att man inte använder vanligt så kallat snickarlim, vitlim eller trälim. Dom flesta sådana limmer blir aldrig riktigt hårda och kommer att tillåta att fogen rör sig under den starka dragkraft som en stålsträngad gitarr utsäts för från strängarna (runt 70-80 kg). Istället måste man använda tex ett alifatiskt resinlim som tex Titebond orginal. Eller fungerar såklart gammaldags hederligt varmt såkallat pärllim, hudlim eller benlim. Vad som behövs i övrigt är tummen på rätta stället, trämaterial och lämpliga tvingar. Framförallt behövs även en stark vilja, tålamod och ett visst mått av händighet.
|
|
|
Post by pignose54 on Oct 26, 2022 11:00:50 GMT 1
Ok, tack för svar!
Överlåter nog detta till en reparatör…
|
|
|
Post by kallegitarr on Nov 27, 2022 15:35:49 GMT 1
Så här gjorde jag och det håller fortfarande
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré

|
Post by ukulele on Oct 4, 2023 11:26:29 GMT 1
Om du vill ha snabbare svar än här, kan du använda denna! (https://www.acousticguitarforum.com/).
|
|
|
Post by kallegitarr on Oct 23, 2023 19:34:15 GMT 1
Tack för tipset det var snällt av dig.
Dessvärre så är Bjärton 12an ingen höjdare vilket var en besvikelse då jag trodde den skulle vara bra. Däremot så är det Tyska märket Framus 12or riktigt fina både att titta på och att spela på. Ska försöka spela in en snutt när jag får tid. Till dess får man hålla till godo med en snutt inspelad med en av mina Levin gitarrer.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Oct 25, 2023 15:08:19 GMT 1
Nej, det är sant att det inte alltidd är jättesnabba svar på denna sidan. Men fördelen är att det finns några i den här gruppen, som har gedigen kunskap och gärna delar med sig. Det är något som saknas på andra forum tyvärr. Även om svaren kommer snabbt, så är seriositen ibland väldigt låg. Så ser jag det, och därför hänger jag mig gärna kvar här
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Nov 6, 2023 16:38:32 GMT 1
Jag svarade fem dagar efter frågan ställdes med kort och konsis information om vad som måste göras. Sedan fyra dagar senare med lite mer viktig information i ämnet. Det anser jag vara hyffsat kort tid för svar så att ett år efteråt föreslå vart man kan få snabbare svar känns något märkligt och nästan lite roligt.
|
|
|
Post by kallegitarr on Nov 6, 2023 18:31:16 GMT 1
Som sagt Bjärton tolvan var en besvikelse men Framus tolvan helt ok. Men om man ändå vill laga sin Bjärton tolva så går det att fixa den om den inte är i smulor förstås. Trussroden kan ha fastnat lite så den kan man få värma lite försiktigt med nånting typ en varmlufts station eller kanske en värmepistol om man tar det lugnt. Sen kan man göra en trappa av spelkort för att vinkla om halsen i de fall där gitarren har gett med sig så att det ändå blir lite pilbåge av det hela. Men det går ju givetvis att demontera den helt och limma ihop den igen men då skulle jag hellre köpa en ny billigt på gear4music
|
|