ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on May 30, 2022 10:09:28 GMT 1
Hej, jag vann ju en Levin 62 med flytande stall i helgen. Den behöver justeras i halsen och få laga spricka i sargen. Frågan blir, bör jag sätta in en sån här kolfiberförstärkning i halsen? Vill kanske kunna använda 011 strängar. Vad är det annars för strängar som gäller, alltså utan förstärkning i halsen? Tycker om att sitta o plocka slingor och lite ackord med. Kommer knappast, vad jag ser nu, spela bottle-neck, just. Ser att det finns en router till dremel ( överfrästillsats kanske är det rätta ordet). Den skulle man kanske kunna skaffa o använda? (Till att göra skåra för kolfiberribba i halsen.) Någon som har erfarenhet av dem? Jo, jag har ju sett "lundamannens" renovering av en Levin 62 från höstas - våras i detta forum, mycket intressant och lärorikt med! Till min sorg ser jag att det går inte att ladda upp bilder för mig här nu. Får beskedet: "Unable to upload file **41_n.jpg. Error: This forum has exceeded its attachment space limit. Your file cannot be uploaded." Fast bildens storlek är mindre än 1 Mb, snarare ca 300 Kb (!!!)
|
|
|
Post by way2loud on Jun 5, 2022 10:52:15 GMT 1
Jag antar att du menar mej när du skriver ”lundamannen” eftersom det står Lund i min profil. Egentligen bor jag ett stycke norr om staden, men de flesta vet var Lund ligger. 😀 Kul att du tänker renovera en modell 62. Ljudet skiljer sig en del från en X-ribbad gitarr med större låda, men det är en smaksak. Man får ju ha flera gitarrer……. Så här i efterhand har jag tänkt att den skulle passa att konvertera till en terz-gitarr - speciellt om man iaf skall ta av halsen och byta ut brädan. Det finns ingen dragstång att justera i originalet och vilka strängar den tål beror nog på virket i halsen. Halsprofilen på iaf mitt ex är ganska tunn så det är inte så konstigt om det blir lite banan med tiden. Men kolfiberstången gör att halsen blir väldigt styv och stabil och man märker knappt att reliefen ökar när man sätter på ett 0.11 set. På min var greppbrädan troligtvis i valnöt och av dålig kvalitet. Dessutom satt vissa band på fel ställe. Så jag tillverkade en ny bräda av rosewood och satte på mässingband. Betr att fräsa rännan för kolfiberstaven tror jag att en Dremel är lite i klenaste laget för det. Men man kan ju kanske fräsa i flera omgångar än normalt? Jag använde en lite större fräs. Orsaken till att det inte går att ladda upp bilder är troligtvis att utrymmet för detta är slut på forumets server. Om man inte själv har en server eller hyr plats på webhotell får man ladda upp sina bilder till en (gratis) lagringstjänst på nätet och sedan kopiera in en länk till dessa bilder i inlägget här. Det finns beskrivet hur man gör på flera ställen på forumet ackegura.proboards.com/thread/5003/gger-du-bilder-forumetSjälv har jag använt gratistjänsten Imgur ett bra tag och det funkar bra. Men hur länge det gäller är svårt att säga.
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Jun 9, 2022 15:03:15 GMT 1
Ja, det var dig jag menade. Tack för ditt svar! :-) Ska fundera lite över vad jag vill med denna gitarr. Kanske behålla den så mycket som möjligt som original. Men halsen måste sättas om och någon stabilisering av den göras också.
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Jun 13, 2022 21:43:40 GMT 1
Har tagit bort greppbrädan och står i begrepp att ta bort halsen. Det enda jag har då är hårtork och strykjärn. Hm, bör jag borra hål och trycka in ånga i halsfickan, tycker det verkar obehagligt? Så tips mottages tacksamt. Greppbrädan kom av ganska bra, men en liten bit a halsen fastnade på den. Låter den sitta tills vidare. Törs man värma med hårtork mot lackerade partier av halsen?
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Jun 14, 2022 12:01:28 GMT 1
Ja, det kan Du göra. Jag använder tom varmluftspistol, när jag rätar krökta halsar. Men man måste hålla koll, så att det inte blir för varmt. Jag håller ett avstånd på ca 40 cm. Använder varmluftspistolen för att lossa halsar också. Har satt om mer än 100 halsar på det sättet. Men pass på, det är lätt att bränna lacken. Lämna inte värme på och gå o fika eller nåt😉
|
|
|
Post by way2loud on Jun 14, 2022 12:03:18 GMT 1
Halsen på min gitarr var ju redan lös (f.ö. var nästan alla delar lösa 😀) och jag har ännu inte gjort någon riktig halsomsättning så jag hoppas någon mer erfaren kan tipsa. Men modell 62 har ju ett enkelt kilformat spår i halsklotsen, alltså ingen riktig dovetail. Med greppbrädan borta är limfogarna åtkomliga uppifrån om man vill använda ånga. Ev kan du söka under "halsomsättning" på forumet eller varför inte kolla på utmärkta sidan Gammelgura eller på Youtube.
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Jun 15, 2022 21:19:52 GMT 1
Förmodar att man bör använda benlim, helst, till alla dessa limningar som har med hals och även greppbräda att göra. Så det går att att ta upp igen om det skulle behövas. Förutom då ev. förstärkning till halsen där epoxi verkar vara det allenarådande.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Jun 16, 2022 6:08:08 GMT 1
Ja, det är en bra sammanfattning. Mycket handlar om att använda rätt lim på rätt ställe. Jag använder benlim/hudĺim till greppbräda, halsinfästning, lock och botten. Dels för att kunna ta isär och dels för att det blir hårt som kristall och inte ger med sig. Annars använder jag även Titebond original till det mesta. Och så superlim, Karlssons klister och kontaktlim😃
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Jun 17, 2022 13:26:42 GMT 1
Nu har jag börjat ta bort botten. Mätte igår och såg att locket är ju nästan 3,3 mm tjockt vid ljudhålet(!). Om man skulle ta bort den här ribban som går under ´där stallet brukar sitta´ normalt? Eller i varje fall ta av den och korta den med? Göra en mjukare avrundning av den med samt tunna locket vid kanterna. Eller är det bättre att göra som Way2loud gjorde vilket ju är mer eller mindre en kopia av gammelguras? Några länkar: gammelgura.se/blogimages/2020-11-21_Batch/2020-11-26_02.jpgi.imgur.com/ISUGfK6.jpgHar (för närvarande) inte för avsikt att vare sig sätta in mickar eller ta bort det flytande stallet, utan tänker behålla det. Försöker länka till bild av locket. Med flytande stall bör det inte vara så stor belastning på locket och inget moment på stallet (som vill rotera det inåt). Helst bör ribborna bytas p.g.a. ´felaktig´ ådring. Tacksam igen för tips!
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Jun 18, 2022 10:58:15 GMT 1
Får en egen idé. Om jag skulle göra en enklare V-bracing. Bara med inspiration av Taylor. Ta bort de två ribborna över locket och ersätt dem med ett V som går fram till ljudhålet.... Eller, är det synd att göra så? Att "förstöra" ett gammalt fint svenskt kulurhistoriskt (ribbningen som ej är typiskt svensk) föremål på det sättet.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 18, 2022 11:43:55 GMT 1
Det är väl fritt fram att experimentera med ribbningen. Vill minnas att den kostade ca 60kr på 40-talet, så det var ingen dyr gitarr. Jag kom fram till att X-ribbning på mod 62 troligen inte lät bättre än min andra X-Ribbade Levin (W32). Så det blev ladderbracing. Om man använder A-frame ovanför ljudhålet blir locket styvare där och man får kolla noga att greppbrädan får rätt höjd på locket innan man limmar. Kan krävas en efterslipning av bräda och/eller band om den skulle bli för hög. Om den blir något låg är ingen katastrof- jag iaf spelar inte så ofta över 12:e band
|
|
ukulele
Lärt mej ta barré
Posts: 66
|
Post by ukulele on Jun 18, 2022 16:42:40 GMT 1
Ska kolla det här med ´A-frame´ du nämner. Lustigt nog är locket tunnare just nedanför klossen för ´neck recievern´. Det är inte bra. Någon slags förstärkning behövs säkert här. Kanske räcker med en tunn skiva gran, 2 mm ? Börjar bli vankelmodig. Har jag gjort rätt som öppnade den? Den var ju ganska, till det yttre fin och nu har jag gjort krackeleringar i lacken på flera ställen... Samtidigt, en spricka i sidan som behövde lappas och jag kom inte åt att göra det. En av ribborna börja´ lossna... Ribbningen...? Har jag tagit mig vatten över huvudet? Hur gjorde du rätt radie på ribborna? För locket är lite välvt. Vill du göra en enkel justering, fast den tar lite tid, i stället för en halsomsättning kanske detta kan vara en metod. (Eller bara ytterligare ett farligt internet råd?)
|
|
|
Post by way2loud on Jun 18, 2022 19:51:17 GMT 1
Läs på Gammelgura och alla trådar här på forumet - där finns allt man behöver veta. Idealiskt att renovera en billig gitarr om man är nybörjare. Man lär sig mycket utan att ev misstag kostar. Och resultatet kan bli riktigt bra.
|
|
|
Post by niklasc on Jun 20, 2022 15:16:46 GMT 1
Med flytande stall bör det inte vara så stor belastning på locket och inget moment på stallet (som vill rotera det inåt). Nej, du har ju inte någon roterande kraft på stallet men istället har du ju en kraft som trycker stallet nedåt. En gitarr med pinstall riskerar att locket blir konvext (får mage) medan ett lock med flytande stall riskerar att bli konkavt. Det behöver man ha i åtanke när man ska göra nåt med ribborna.
|
|
|
Post by niklasc on Jun 20, 2022 15:23:52 GMT 1
Har jag tagit mig vatten över huvudet? Bra i så fall, det brukar vara då man lär sig något. Frågan är väl vad du har för ambition med renoveringen och vad du riskerar att förlora om du misslyckas. Vill du få ett superfint instrument som kanske låter bäst i sverige (förvisso högst subjektivt...) och som är jättelättspelat. Då kanske ambitionen är för hög och risken att misslyckas stor. Men om målet är att göra instrumentet lite bättre än det var när du fick det i din ägo och eller se till att det "lever" några år till och att du samtidigt ska lära dej något på vägen så är sannolikheten stor att du lyckas.
|
|