|
Post by david123 on May 11, 2022 13:36:48 GMT 1
Hej! Får ca ett år sen fick jag en Bjärton gitarr (J-45 tror jag) av min mamma som hon fått från någon släkting. Jag sökte nyligen upp serienumret på den (36779) och det är tydligen den första gitarren av den modellen som skapades!? Det känns lite för bra för att vara sant. Jag har inte hittat en bjärton J-45 som liknar denna och tänkte fråga ifall det finns någon som vet om den är äkta eller om det är någon slags kopia. Hade också varit kul att veta ungefär hur mycket den är värd ifall det är det första exemplaret! Länk till där det stod att det var den första som skapades: www.vintage-guitars.se/Bjarton/Bjarton_J-45_J-45_EL_info.phpHittade även ett inlägg på Facebook där det stod att Bjärton med serienummer 36779 var den första och att den levererades till Helsingborg, vart mammas släkting bodde 1963 (då den levererades). Här är några bilder: ibb.co/4KbTw5Hibb.co/2c6tddgibb.co/kKgDgKD
|
|
|
Post by niklasc on May 11, 2022 16:09:43 GMT 1
Jag är verkligen ingen samlare och jag har tyvärr dålig koll på Bjärton. Så jag kan inte avgöra om den är äkta och inte ge dej något värde. Men jag tänker att Bjärton har väl aldrig varit aktuellt för något större samlarintresse så att någon skulle anstränga sig för att göra en kopia eller försöka luras med att det är den första som tillverkas verkar mindre sannolikt. Inget är ju dock omöjligt, tyvärr. Men med detta resonemang så skulle det alltså vara ganska sannolikt att du har just första exet. Och det borde ju i alla fall ha ett ganska skapligt samlarvärde. Bjärton är ju faktisk en del av den svenska musikhistorien. Eller för all del industrihistorien.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on May 15, 2022 13:10:58 GMT 1
Får verkligen gratulera Dig till den gitarren. Jag vill inte utnämna mig till expert på något vis, men jag har sett många sådana här J45:or. Nog verkar den vara äkta i mina ögon. Har stort intresse för Bjärtons stålsträngade gitarrer som var jättefina instrument. Har skrivit lite om Bjärton på min hemsida. roadvillagevintageguitars.se/bj-rtonOm det är OK för Dig lägger jag gärna en kopia på Dina bilder på den hemsidan.
|
|
|
Post by stratosphere on May 15, 2022 17:44:52 GMT 1
Kan vara den tidigaste av denna modell. Halsen ser ut att vara från en Bjärton Metro, Norsk tillverkad.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on May 15, 2022 20:40:00 GMT 1
Inspirerad av Metro. Men Metron hade 14-bandshals, J-45 har 15, som Gibson J-160
|
|
|
Post by david123 on May 18, 2022 18:12:49 GMT 1
Får verkligen gratulera Dig till den gitarren. Jag vill inte utnämna mig till expert på något vis, men jag har sett många sådana här J45:or. Nog verkar den vara äkta i mina ögon. Har stort intresse för Bjärtons stålsträngade gitarrer som var jättefina instrument. Har skrivit lite om Bjärton på min hemsida. roadvillagevintageguitars.se/bj-rtonOm det är OK för Dig lägger jag gärna en kopia på Dina bilder på den hemsidan. Jadå, du kan absolut använda bilderna!
|
|