|
Post by wayne on Jan 12, 2022 18:22:51 GMT 1
Hej allihopa! Jag ska köpa mig en ny fin akustisk gitarr. Bor i sthlm, började gå runt på några gitarrbutiker, bla den hyfsat stora vid fridhemsplan samt några på söder men till min förvåning tyckte jag utbudet av bra akustiska gitarrer var väldigt dåligt. Jag är intresserad av klassikerna och skulle gärna vilja provspela mig igenom följande innan jag bestämmer mig för vilken jag vill köpa:
Gibson sj200, j-45, hummingbird Martin D28, HD28, D18
Rekommendationer förutom ovan behöver ni inte komma med, då jag lika mkt köper för märket som för ljudet för att ha en klassisk fin och känd gitarr resten av livet då jag bara spelar då och då nuförtiden.
Tar gärna emot tips var någonstans jag ska bege mig. Är det en trip till London som gäller eller kan man hitta detta på hemmaplan? För 10 år sedan kunde man ju lätt i sthlm eller gbg en dag på stan stanna förbi några butiker och provspela ovanstående, men det verkade svårt sist jag gjorde ett försök. Eller är det jag som har totalt fel och gått till fel butiker?
tack på förhand!
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Jan 12, 2022 19:13:37 GMT 1
Nu är jag visserligen skåning, men kikar ibland vad Jam har. Senast jag tittade hade både J-45 och SJ-200 i lager.
|
|
|
Post by stratosphere on Jan 14, 2022 17:46:49 GMT 1
Vad som finns i Stockholm kan variera ganska kraftigt. Om 2 månader kanske allt du letar efter finns. Det är inte så ovanliga modeller du kollar efter. Jag skulle inte åka till London för att handla.
|
|
|
Post by johanz on May 3, 2022 23:44:18 GMT 1
Att köpa en gitarr för märkets skull är inget annat än en rejäl tankevurpa. Lyssna och känn, skit sen i vad som står i ljudhålet.
|
|
|
Post by wayne on Sept 22, 2022 16:49:16 GMT 1
Att köpa en gitarr för märkets skull är inget annat än en rejäl tankevurpa. Lyssna och känn, skit sen i vad som står i ljudhålet. Nja, kan väl håll med dig i sak....men ändå spelat många år (även om ganska lite nuförtiden) och har spelat på många olika gitarrer både dyra och billiga och är rätt säker jag vill ha en HD 28...men vill gärna spela de jag nämnde igen för att känna mig säker nu när det gått några år.
|
|