|
Post by lykos on Dec 16, 2020 22:10:43 GMT 1
Hej alla, jag har med mycket nöje och stor tacksamhet plöjt reparationstrådar här på forumet den senaste veckan. Jag har själv ingen gitarr, utan en paraguyansk harpa som jag haft i snart 30 år. Den har stått och dammat ett par decennier, men nu har jag fått för mig att jag ska restaurera den. Hur svårt kan det vara Det första steget är att jag vill laga lite sprickor på undersidan och sidorna av kroppen, närmare bestämt fem stycken som troligtvis beror på torr luft etc. Det är inga stora eller allvarliga sprickor jämfört med vad jag har sett på bilder här och på andra forum, men jag vill ju inte heller att de ska bli värre så jag tänker att jag börjar där. Vad jag förstått är det hudlim som gäller, samt splintar för de sprickor som är bredare än någon bråkdels millimeter. Idag var det dags, men det var förbaskat mycket knepigare än jag hade räknat med. Jag förstår vid min själ inte hur man ska bära sig åt för att få in limmet i själva sprickorna, och det verkar ju bli typ grynigt gummi inom ett par sekunder bara. Så min fråga till er här, hur bär ni er åt i praktiken?? Felkällor:För lite vatten? Jag blandade 20 g lim och 30 g vatten. Enligt leverantörens instruktioner skulle det vara "dubbel vikt vatten", men det lät så lite jämfört med andra recept. (Limmet är från Claessons Trätjära köpt på paintpro.se) För låg temperatur? Den barnmatsvärmare jag har kan bara köra antingen 60C eller 70C. Då jag läst någonstans att limmet absolut inte får bli varmare än 65C körde jag på 60C, som verkade vara rätt temperatur enligt rätt många recept. Limmet var tunnflytande, men inte klart. Fel verktyg? Jag använde en liten tunn pensel med rätt mjuka hår, även om den förstås blev styvare med tiden pga limmet. Något annat? Dessutom förstår jag inte hur man i praktiken ska trycka ihop ytorna som ska limmas mot varandra, det är ju rätt tunna sprickor på upp till 4 cm längd så det finns liksom inget riktigt att klämma ihop. Alla sprickor utom två ligger i samma plan, eller hur man ska uttrycka det. Om någon har bra tips är jag oändligt tacksam.
|
|
|
Post by lykos on Dec 16, 2020 23:07:13 GMT 1
Jag lägger upp lite bilder, kanske förklarar bättre. Jag har belyst harpan inifrån så sprickorna syns bättre. Vänster sida ca 4 cm Höger sida ca 3 cm (här syns det hur jag geggat med limmet, har lagt in splint i del av sprickan) Botten vänster ca 12,5 cm (ej i samma plan) Botten mitten ca 4 cm Botten höger ca 9 cm (ej helt i samma plan) Samma inifrån
|
|
|
Post by bjornsynneby on Dec 17, 2020 11:04:42 GMT 1
Jag är också nybörjare och har aldrig blandat hudlim så det tänker jag lämna åt dem som kan. I de sprickor som jag lagat har jag tagit antingen ett rakblad eller styvt papper och skjutit in limmet i sprickan. När man använder hudlim skall man vanligtvis ha god tid på sig att få limmet att härda.
Sen gäller det att få sprickytorna att gå ihop och då har jag applicerat kraft som drar eller trycker ihop sprickan så att sprickytorna fogas ihop. Nu ser jag inte riktigt hur instrumentet ser ut men om sprickan är i mitten av kroppen så sätter man en tving eller flera så att sprickan tvingas ihop. Är sprickan i ett välvt plan får du applicera kraften i flera riktningar. En tving som fogar ihop sprickan och en tving som behåller välvningen.
Sen för att förstärka strukturen så kan man sätta in lagningslappar på baksidan av sprickan. Beroende på hur instrumentet ser ut så kommer du åt att göra det efter du har limmat sprickan. Det finns nog någon tråd om hur man gör lagningslappar annars har gammelgura skrivit ett inlägg om det på sin blogg. Jag har också använt maskeringstejp för att dra ihop sprickor...
Lycka till!
|
|
|
Post by way2loud on Dec 17, 2020 13:17:01 GMT 1
Det finns många här som limmat mer med hudlim än jag, men en sak som förlänger appliceringstiden är att förvärma delarna som ska limmas med hårtork eller liknande. Det gör att limmet inte stelnar med en gång. Förvärm inte för mycket så att eventuell lack eller annan ytbehandling skadas. Själv värmer jag hudlim i en liten skål i vattenbad med termometer till 60-65 grader. För att få in lim i smala sprickor kan man använda t.ex. en liten sugkopp på undersidan eller blåsa in limmet med slang och sugrör från ovansidan. En utmärkt läsning om lim av Per Hallgren finns här: hallgrenguitars.com/sv/lim/
|
|
|
Post by niklasc on Dec 17, 2020 15:52:56 GMT 1
Även min erfarenhet är begränsad men jag väll ändå tillägga till det som hittills sagts: 1. Så varmt som möjligt. Har du en digital kökstermometer så skulle jag köra barnmatsvärmaren på 70-gradersläget istället, och mäta med termometer. 60 grader är i kallaste laget tycker jag. 2. limmet tål att tunnas ut. I lite tunnare konsistens letar det sig lättare in i tunna sprickor med hjälp av kapilärkraften. 3. Försök få tag i en plastspruta (kanylen är inte nödvändig men kan även den komma till nytta). Det är ett bra verktyg som kan "opereras" med bara en hand. Nackdelen är att det är svårt att hålla limmet varmt i sprutan någon längre tid. Ju mer volym gör dock att värmen hålls längre. Så det kan handla om att fylla sprutan, jobba en liten stund, tömma sprutan i limpannan och värma på igen. Förmodligen kommer du då behöva rengöra sprutan lite grand innan du fortsätter.
|
|
|
Post by svenake12 on Dec 17, 2020 16:38:40 GMT 1
Så gör jag: Limmet (hudlim i form av pärllim) 1 Lägg valfri mängd "pärlor" i en absolut ren glasburk. 2 Fyll på med kallt vatten från kran till dubbla höjden. 3 sätt på lock och låt stå ett dygn. Efter ett dygn rör om med träpinne (tandpetare) och se hur det har delvist löst sej. Det brukar finnas lite gummiaktiga klumpar kvar. Låt dom vara kvar. 4 Ställ in glasburken (utan lock) i mcron och kör på högsta i 5 (fem) sekunder. Ta ut och rör om med pinnen igen. Om allt löst sej och är lättrinnande så är det färdigt. Annars 3 sekunder till i micron. Limning: Sätt allt som ska limmas i absolut rätt position, med press. Testa. Om allt är rätt . . . . 5 Limma med pensel eller tandpetaren. Jag brukar krossa spetsen på pinnen lite för att den ska suga upp limmet bättre. det blir som en minipensel av trä. 6 Pensla på alla sprickor. Limmet "sugs in" och "drar ihop" dom limmade ytorna. 7 Låt torka i 24 timmar. ! ! När du limmat färdigt sätter du tillbaka locket på glasburken. Låt limmet stelna i rumstemp. Vill du bevara limmet, så ställ det sedan i kylskåp eller frys. Om det har varit rent så håller det minst 2 veckor i kylen. (Märk burken för säkerhet skull ) När du vill använda igen, ta ut burken med lim, ta av locket, och kör direkt 5 sekunder i micron. Färdigt.
|
|
|
Post by svenake12 on Dec 17, 2020 16:46:02 GMT 1
Om du är en riktig fantast så kan du göra eget lim på detta sätt.
Gamla snickarmästare kallar det ibland för "Horn och hov-lim" Det är roligt, . . .men absolut fel. Horn och hovar innehåller inte några limämnen alls!
|
|
|
Post by rogerh on Dec 19, 2020 11:42:44 GMT 1
Jag tar två skopor hudlimgranulat och tre vatten och värmer blandningen så lite jag kan, 50 grader. Förvärmer delarna innan jag limmar och har koll på vad som ska göras, mothåll och tvingar klara. Använder också gladpack för att inte limma ihop mothåll med gitarren. Förvarar två glasburkar i kylen. En med den senaste uppvärmda blandningen, som kan värmas upp 3-4 gånger innan man märker att blandningen känns tunn, och en andra med en ovärmd blandning. För stall och ribbor är det alltid den färska batchen som jag använder, den redan uppvärmda går bra till mindre krävande fogar som t.ex. översadel, greppbräda och halsinfästning.
Sen är det bara att jobba snabbt, man har max 5 minuter på sig. Man kan slabba på det man vill, det går enkelt att städa upp med en fuktig trasa - en av många fördelar med hudlim.
För sprickor kan man använda kapillärkraften och röra på fogen och låta limmet sugas in djupt innan man drar åt tvingar.
|
|
|
Post by lykos on Dec 19, 2020 11:53:38 GMT 1
Jag är också nybörjare och har aldrig blandat hudlim så det tänker jag lämna åt dem som kan. I de sprickor som jag lagat har jag tagit antingen ett rakblad eller styvt papper och skjutit in limmet i sprickan. När man använder hudlim skall man vanligtvis ha god tid på sig att få limmet att härda. Sen gäller det att få sprickytorna att gå ihop och då har jag applicerat kraft som drar eller trycker ihop sprickan så att sprickytorna fogas ihop. Nu ser jag inte riktigt hur instrumentet ser ut men om sprickan är i mitten av kroppen så sätter man en tving eller flera så att sprickan tvingas ihop. Är sprickan i ett välvt plan får du applicera kraften i flera riktningar. En tving som fogar ihop sprickan och en tving som behåller välvningen. Tackar! Rakblad eller styvt papper låter som en rätt bra idé. Och lagningslappar har jag koll på, tänkte sätta några i nästa steg. När det gäller tvingar etc från olika riktningar är det knepigare, jag ska lägga upp lite bilder sedan så man ser hela harpan. För att få in lim i smala sprickor kan man använda t.ex. en liten sugkopp på undersidan eller blåsa in limmet med slang och sugrör från ovansidan. Också smart. Tror jag funkar. Tack! 1. Så varmt som möjligt. Har du en digital kökstermometer så skulle jag köra barnmatsvärmaren på 70-gradersläget istället, och mäta med termometer. 60 grader är i kallaste laget tycker jag. 2. limmet tål att tunnas ut. I lite tunnare konsistens letar det sig lättare in i tunna sprickor med hjälp av kapilärkraften. 3. Försök få tag i en plastspruta (kanylen är inte nödvändig men kan även den komma till nytta). Det är ett bra verktyg som kan "opereras" med bara en hand. Nackdelen är att det är svårt att hålla limmet varmt i sprutan någon längre tid. Ju mer volym gör dock att värmen hålls längre. Så det kan handla om att fylla sprutan, jobba en liten stund, tömma sprutan i limpannan och värma på igen. Förmodligen kommer du då behöva rengöra sprutan lite grand innan du fortsätter. Ja, jag tror också det kan ha varit för kallt och för lite vatten. Jag försökte faktiskt med spruta, både vanlig med kanyl och insulinspruta, men det var kört att dra upp limmet i sprutan. Tänkte annars att man kunde hålla dem någotsånär varma genom att linda in i aluminiumfolie, och ha kanylen förvärmd. Ska testa igen när jag förhoppningsvis får ett mer rinnigt lim. 5 Limma med pensel eller tandpetaren. Jag brukar krossa spetsen på pinnen lite för att den ska suga upp limmet bättre. det blir som en minipensel av trä. Smart med micro, men vågar nog inte riktigt pga sämre koll på temperaturen. Däremot låter det som en kanonidé med "pensel" av tandpetare - de mjuka långa borsten på den pensel jag hade var helt värdelösa. Trä lär ju var hårdare, och bättre chans att få in limmet i sprickorna. Tack som tusan alla för bra hjälp!! Projektet fortsätter....
|
|
|
Post by lykos on Dec 19, 2020 11:57:54 GMT 1
Jag tar två skopor hudlimgranulat och tre vatten och värmer blandningen så lite jag kan, 50 grader. Förvärmer delarna innan jag limmar och har koll på vad som ska göras, mothåll och tvingar klara. Använder också gladpack för att inte limma ihop mothåll med gitarren. Förvarar två glasburkar i kylen. En med den senaste uppvärmda blandningen, som kan värmas upp 3-4 gånger innan man märker att blandningen känns tunn, och en andra med en ovärmd blandning. För stall och ribbor är det alltid den färska batchen som jag använder, den redan uppvärmda går bra till mindre krävande fogar som t.ex. översadel, greppbräda och halsinfästning. Sen är det bara att jobba snabbt, man har max 5 minuter på sig. Man kan slabba på det man vill, det går enkelt att städa upp med en fuktig trasa - en av många fördelar med hudlim. För sprickor kan man använda kapillärkraften och röra på fogen och låta limmet sugas in djupt innan man drar åt tvingar. Tack!! Fem minuter låter som en (välkommen) evighet i sammanhanget, jag hade problem efter 5-10 sekunder... Ska se om det blir bättre med mer vatten. Och yes, att det är lätt att städa upp har jag upptäckt - det är faktiskt guld. Precis som jag skrev i svaret innan har jag problem med hur jag bäst ska fixa med mothåll och tvingar, på grund av formen och storleken. Ska ta lite bilder och lägga upp.
|
|
|
Post by lykos on Dec 19, 2020 12:44:53 GMT 1
Här kommer lite bilder, pilarna visar var sprickorna sitter. Linjalen som syns på vissa bilder är 30 cm, för att ge en uppfattning om storleken. Harpan är 150 cm hög (stående). Helbild med sprickan på vänster sida Underifrån Undersida/botten, så ni ser hur de olika delarna är välvda Annan vy undersida/botten Till sist en vy inifrån, så ser ni hur instrumentet är uppbyggt
|
|
|
Post by niklasc on Dec 19, 2020 14:10:31 GMT 1
Du kan tillverka en ”vagga” som på ena sidan är formad efter botten på harpan och på andra sidan slät/plan/parallell med locket på harpan när du lägger harpan i vaggan. Den behöver ju bara vara så lång som området med sprickor, alltså inte lika lång som hela harpan. Dock behöver den vara lika bred som harplådan så att du kan sätta en tving som mothåll på andra kanten också. Annars kommer vaggan förmodligen bara rotera med när du börjar dra åt tvingen över sprickan och sen har du en sned uta i alla fall.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Dec 19, 2020 17:01:09 GMT 1
Idén med en vagga är bra. Man kan kanske ha hyfsat böjliga lister/pinnar som mothåll inuti harpan.
En annan idé är att fixera harpan mot golvet (eller en yta vilken som helst) och jobba med spänt som trycker mot sprickorna antingen från taket (långa) eller golvet (korta). Man kan ha små böjda träbitar som kraftfördelare mellan sprickan och spänten.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,089
|
Post by Tyko on Dec 20, 2020 19:34:37 GMT 1
Det är sällan man kan tycka ihop torrsprickor och på din harpa ser det definitivt hyffsat omöjligt ut. En variant är att återfukta så att spricka går ihop och sedan limma och förstärka med små laglappar på insidan. Om du inte vill återfukta eller om det inte hjälper får du helt enkelt fylla igen sprickorna och framförallt förstärka från insidan med laglappar. Vad det gäller hudlim/pärllim så måste träet förvärmas om det går. I vissa fall är det svårt att förvärma pga ömtålig lack men då får man helt enkelt värma så gott det går och arbeta snabbt. Du kan alltid återvärma emellanåt med en varmluftspistol eller vid ömtålig lack en hårtork. På det viset kan du förlänga arbetstiden nästan obegränsat. Jag använder hudlim till alla fogar vid nybygge och ofta till reparationer och känner mig ofta stressad om jag någon gång skulle använda annat lim pga att jag med hudlim kan förlänga öppentiden som jag vill för dom flesta fogarna med untantag av framförallt greppbrädelimning, stalllimning och halslaminering.
|
|