|
Post by way2loud on Dec 4, 2020 15:26:12 GMT 1
Jag har ett delvis trasigt gammalt flygelklaviatur som skall slängas. Åldern vet jag inte. De svarta tangenterna är såvitt jag kan bedöma solid ebenholz men jag är inte säker på materialet som finns på de vita tangenterna. Finns någon annan test man kan göra för att veta säkert?
|
|
|
Post by Poul Hansen on Dec 4, 2020 19:36:29 GMT 1
Tænd ild til et lille stykke. Elfenben lugter som brændt hår Plastik som....eh plastik Celluloid brænder meget hurtigt med karakteristisk lugt.
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Dec 4, 2020 22:22:44 GMT 1
Räcker nog med att glödga en nål och sticka i. Luktar som sagt hår om det är elfenben.
|
|
|
Post by way2loud on Dec 5, 2020 0:23:01 GMT 1
Tack för tipsen, jag ska testa. Jag läste någonstans att det även förekommer tangenter med beläggning av andra typer av ben, t.o.m. från mammutbetar (!)
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 6, 2020 2:57:52 GMT 1
Ser ut som elfenben som är väldigt typiskt på tangenter från gamla pianon och orglar. Du kan också skrapa lite lätt med en kniv så kommer du känna benlukten. Elfenben är starkt skyddat av CITES-regler så se upp så du inte försöker sälja det eller göra något annat som kan göra dig till en kriminell.....
|
|
|
Post by way2loud on Dec 6, 2020 11:00:30 GMT 1
Nä det är ju viktigt. Eftersom klaviaturet troligen inte går att åldersbestämma kan man inte använda materialet på något sätt - inte ens som reservdel till tangenter på ett annat gammalt piano eller flygel (om det är elfenben vilket jag alltså inte vet med säkerhet....) Med tanke på detta kommer jag att kasta klaviaturet som menat var från början efter att ha avlägsnat alla blyvikter.
|
|