|
Post by bjornsynneby on Nov 14, 2020 16:47:53 GMT 1
Jag har värmt med strykjärn över greppbrädan men känner mig inte helt säker på hur skarven under ser ut. Är skarvytan verkligen parallell med greppbrädan på en Dansant? Denna är från 1953.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Nov 15, 2020 2:22:20 GMT 1
Du ska inte värma med strykjärn över greppbrädan om du ska ta bort halsen på en orkestergitarr där inte greppbrädan är limmad på locket. Du vill ju ta bort halsen, inte greppbrädan förmodar jag....Att värma på greppbrädan räcker inte för att lösa limmet i halsinfästningen!
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 15, 2020 18:11:57 GMT 1
Jag tolkar detta som att det inte finns ngn limskarv parallellt med greppbrädan och att det kanske är så att det bara är limmat ner mot halsfoten? Jag stoppade ner en mobil och filmade mot halsinfästningen och hittade något som ser ut som en möjlig skruv... På halsfoten finns ett ifyllt hål... hmmm. Så jag tänker att det kanske är läge för lite arkeologi för att frilägga ett skruvhuvud.
|
|
|
Post by rogerh on Nov 15, 2020 19:27:56 GMT 1
En liten yta under greppbrädan/halsen är limmad mot locket. Själva halsfoten är inlimmad i halsfickan, antingen utan en äkta dove-tail eller också med raka kanter (beroende på årgång). Den här har fusklagats med en skruv utifrån genom halsfoten in i halsklossen, ta bort kladdet och skruva ut skruven!
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 15, 2020 20:06:40 GMT 1
Yes! Serienummer 285250 (1952).
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 15, 2020 21:25:57 GMT 1
Visst satt där en skruv. Stenhårt.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 17, 2020 8:09:19 GMT 1
Halsen följer lockets form. Skarven är alltså inte parallell med greppbrädan.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 17, 2020 8:10:56 GMT 1
Visst satt där en skruv. Stenhårt. Man kan testa att värma skruven med en lödkolv. Den har möjligen fått lim på gängorna.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 17, 2020 10:01:52 GMT 1
Jag fick ur skruven igår och testade lite med hårtork och kände att limmet blev lite mjukt men vågade inte gå vidare då jag inte kände vart skarvytan tog vägen. Ska försöka igen idag.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 17, 2020 12:33:14 GMT 1
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 18, 2020 22:25:58 GMT 1
Nu har jag filat shim och halsfot för att öka stallhöjd. Tänkte sen böja tillbaka halsen en aning. Det sitter enligt vad jag hört en duraluminiumstång i halsen... ska man böja lika mkt negativt som man vill ha bort så att säga? Jag har typ 0,5mm release och vill ha ner det till lite över noll. Ska man då tvinga den värmda halsen till negativ böj (<0,5mm) så att den avsvalnade halsen får en anings positiv böj?
Eller ska man värma och tvinga ner halsen helt platt?
|
|
|
Post by bjornsynneby on Nov 19, 2020 9:27:45 GMT 1
Lacken på huvudet började bubbla när jag hade halsen i ugnen så jag gjorde en strategisk rockad och värmde på halsen med tving. Skärbrädan under har en bra böj som passar mitt syfte.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 22, 2020 10:42:04 GMT 1
Om halsen är böjd 1mm, så måste du böja minst 2mm åt andra hållet.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 23, 2020 23:39:22 GMT 1
Lacken tål inte mer än kanske 80 grader.
|
|
|
Post by bjornsynneby on Dec 3, 2020 14:12:57 GMT 1
Då sätter jag på halsen med hudlim och skruv. En annan halsvinkel nu! Och rak hals! Är det någon nu levande som vet hur stallhöjden var när denna gitarr var ny år 1952? Nu kommer den bli 25 mm.
|
|