sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Apr 29, 2020 19:27:30 GMT 1
Jag har nu, av någon anledning jag inte kan förklara, sett några YT som påstår sig förklara The Cirlce Of Fifths. (Heter "kvintcirkeln" på svenska har jag googlat upp.) Det är inte första gången jag försöker förstå detta, eller musikteori överhuvudtaget, och jag kan bara konstatera att jag fortfarande inte fattar någonting. Förefaller mig lika onödigt som att lära sig grammatik - bara en jättehög med regler som är svåra att komma ihåg. (OK, jag låter sur och frustrerad men jag blir alltid det när jag försöker fatta nåt som "alla" kan, men misslyckas.)
Kan någon tipsa om en video, eller kanske en hemsida, som verkligen förklarar vad man använder kvintcirkeln till? Jag tänker mig någon som sitter och spelar och samtidigt förklarar hur dom använder detta "fantastiska" hjälpmedel när dom spelar - får jag se något sådant kanske jag kan börja förstå? I filmsnuttarna jag sett idag har det inte spelats någonting, om man undantar att alla använt ett keyboard att räkna tangenter på. (Kanske inte så stor hjälp när man inte spelar keyboard.)
|
|
|
Post by rogerh on Apr 29, 2020 20:13:07 GMT 1
Tror man med fördel kan använda de tre närmste ackorden på cirkeln när man gör en låt. Kan ha fel!
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Apr 29, 2020 20:51:53 GMT 1
Min kväll har havererat fullständigt! Med tanken att lindra, och kanske tom helt få bort, det irriterade humör som detta med kvintcirkeln skapat gick jag ut i garaget för att skjuta luftpistol en stund. Då visade det sig att min pistol gått sönder när den legat i skåpet! Använde den senast strax för påsk utan problem. Nu - avtryckaren är låst. Det går inte att trycka av. Pistolen är en Feinwerkbau 65 och den har en säkerhetsmekanism som skall förhindra att fjädern, och kolven, släpper när laddluckan är öppen och det är den lilla flärpen som trycks till när man stänger luckan som gått av och försvunnit, troligtvis ner i den ganska komplicerade avtryckarmekanismen. Jag har flera pistoler men detta är verkligen MIN pistol. Den jag uppskattar och tycker allra bäst om. Jag har ägt den sedan 2014 men jag tror att den är från 1967, om jag tolkat serienumret rätt. Nu är jag INTE på bra humör. (Jo, jag har tagit ur kulan ur pistolen och den ligger nu i skåpet uppspänd, men utan kula i. Skulle den släppa och "gå av" kommer det i alla fall bara luft ur pipan.)
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jun 21, 2020 9:45:48 GMT 1
Uppdatering: Pistolen är nu professionellt reparerad och servad (när den ändå var isärtagen) för 1800 SEK så inom det området är det nu harmoni, men jag fattar fortfarande inte kvintcirkeln. Jag fattar hur den hänger ihop (kommer dock inte ihåg det utantill) men inte vad man använder den till.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 21, 2020 10:54:24 GMT 1
Jag är själv alldeles för lat för att lära ordentlig harmonilära och spela efter noter. Ibland skyller jag på att medfött gehör är den största orsaken, inte lathet  . Men - här förklaras det ganska bra tycker jag: sv.wikipedia.org/wiki/KvintcirkelnEtt praktiskt experiment för att fatta tillämpningen kan vara att spela en enkel treackordslåt (som bara innehåller grundackord, dominant och subdominant) och sedan flytta den medurs eller moturs ett steg i taget på kvintcirkeln. När man hållit på med detta ett tag är man tillbaks på ursprungsläget. När man stämmer utan stämapparat mha svängningar låter ju en kvint ”renast” för örat i ett visst läge. Om man fortsätter stämma alla kvinter runt cirkeln på detta sätt kommer man inte tillbaks till samma tonhöjd när man snurrat ett helt varv. Därför får man stämma lite snett hela tiden, sk liksvävande temperering. Rätta mej någon om jag har fel - jag är ju lat som sagt...... En annan, i detta sammanhang helt ovidkommande, reflektion jag gjort är man ofta kan höra/känna om en låt är komponerad på gitarr eller på t.ex piano. Vissa melodistämmor bara är lätta att spela på gitarr i originaltonarten, speciellt om man samtidigt spelar tumbas och ackord. Andra låtar kan ligga extremt fel på gitarrhalsen och kräver mycket funderande och förflyttningar för att hitta rätt positioner. Jag är ingen pianist men samma problem finns nog inte på piano.
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jun 21, 2020 11:32:44 GMT 1
Tack för länken. Jag fattar fortfarande inte riktigt vad man använder prylen till, förutom att se vad ett visst antal förtecken heter i "tonartsnamn". Saken kompliceras betydligt för en musikalisk analfabet (Nåja, jag läser noter.) av att man i förklaringarna (ofta) använder en massa obekanta ord som "subdominant" och liknande. Jag funderade ett tag där på att göra en tabell där man lätt ser vilken siffra dessa ord motsvarar. Verkar som att amerikanarna oftast sätter siffror på tonerna i skalan istället för att använda dessa långa latinska (?) namn. Verkar betydligt bättre tycker jag. (Precis som jag tycker det är bättre med A-B-C....osv istället för A-H-C.... och att kalla Bb för B.) Dock insåg jag nu en sak som har potential att vara av stor betydelse för mig. - Jag har blandat ihop "cirlce of fifths" med "circle of chords". Dom relaterar till varandra men är kanske inte riktigt samma sak. Antar att "cirlce of chords" är utvecklad ur "circle of fifths". Men det verkar också finns olika varianter av de bägge, även om grunden är samma.
|
|
|
Post by stillalearner on Jul 23, 2020 17:57:21 GMT 1
Kvintcirkeln - ja, den är rätt bra att kunna om man är osäker på vilka toner som hör ihop i ett tre-klangsackord. Och lite cool att kunna om man vill testa en tre-klangsomvändning, dvs ta tre-tonsackordet på ett annat sätt (färgar ackordet lite annorlunda). Men som med allt annat, kan man grotta ned sig hur mycket som helst. Fundera lite över varför du behöver kvintcirkeln. Vet du varför, kommer den att ge dig svaren du behöver. Vet du inte varför du behöver kvintcirkeln, varför ska du då lära dig den? Att bara kasta sig över kvintcirkeln i tron att den ska avslöja en massa hemligheter i det fördolda, är meningslöst. Är man däremot nyfiken på kvintcirkeln, kan den öppna för andra musikteoretiska kunskaper.
|
|