|
Post by niklasc on Dec 11, 2019 10:59:05 GMT 1
Har försökt undvika att spela elgitarr utanför hemmet under flera år pga alla tunga prylar som ska släpas men nu går det inte längre. Vi behöver en fet elgitarrmatta till det i övrigt akustiska bandet jag spelar i och jag behöver därför en övningsstärkare som går ner i en ryggsäck men ger en köttig dist starkt nog för att höras tillsammans med 6 fioler, akustisk gitarr, bouzouki, ett par flöjter, kontrabas och cajon.
Tips emottages tacksamt!
Jag spelar annars helst rör men inser att det för viktens skull inte är gångbart när jag ska iväg och repa så jag gissar att det rör sig om något digitalt emulerat ljud. Ca 30*30 cm och max 4 kilo tungt och nånstans mellan 10-30w, men vad det står för effekt på märklappen är givetvis mindre viktigt än att det låter tillräckligt starkt. Vill helst att stärkaren levererar ett färdigt ljud så jag slipper släpa på pedaler också när jag ska iväg och repa.
Nån som har erfarenhet och kan ge nåt tips?
|
|
|
Post by way2loud on Dec 11, 2019 11:28:14 GMT 1
Jag har en Roland Microcube som jag använder inbland. Går att köra på batteri, femtums högtalare (tror jag) och inbyggd effektprocessor. Väger inte mycket och är liten. Inte omöjlig att hitta på Blocket för under 500 kr. www.roland.com/se/products/micro_cube/specifications/
|
|
|
Post by niklasc on Dec 11, 2019 13:35:39 GMT 1
Jag har en Roland Microcube som jag använder inbland. Går att köra på batteri, femtums högtalare (tror jag) och inbyggd effektprocessor. Väger inte mycket och är liten. Inte omöjlig att hitta på Blocket för under 500 kr. www.roland.com/se/products/micro_cube/specifications/ Väldigt få watt (men säkert en lättdriven tratt). Tror du att den skulle kunna räcka?
|
|
|
Post by way2loud on Dec 11, 2019 13:44:44 GMT 1
Har svårt att bedöma det - jag spelar nästan alltid själv hemma. Men jag tror att just denna modell finns hos nästan alla musikaffärer så det är nog lätt att testa där. Eller om någon här på forumet i närheten av dej har en sådan?
|
|
kgha
Lärt mej ta barré

|
Post by kgha on Dec 12, 2019 9:19:01 GMT 1
Inget jag prövat själv, men om du orkar med 4 kilo så finns tiowattaren Fender Frontman 10G (3,8 kg) hos Thomann, Jam, Gear4Music m fl.
|
|
|
Post by niklasc on Dec 12, 2019 22:23:20 GMT 1
Går stärkaren ner i en ryggsäck klarar jag mer vikt än om den ska bäras i handen. Jag har ca 3km promenad mellan jobbet och repan. Det är det som sätter begränsningen.
|
|
|
Post by way2loud on Dec 13, 2019 10:14:43 GMT 1
Kom just på att jag för flera år var på en fest där en av musikerna gick omkring med en elgitarr ansluten till en batteridriven Microcube hängande i remmar på ryggen. Volym och ton gick ju att ändra på gitarren och det lät ganska högt. Om man snurrar några varv får man dessutom en viss Leslie-effekt. 
|
|
|
Post by niklasc on Dec 13, 2019 14:03:14 GMT 1
Kom just på att jag för flera år var på en fest där en av musikerna gick omkring med en elgitarr ansluten till en batteridriven Microcube hängande i remmar på ryggen. Volym och ton gick ju att ändra på gitarren och det lät ganska högt. Om man snurrar några varv får man dessutom en viss Leslie-effekt.   Lite Hendrix-feeling är ju aldrig fel.
|
|
|
Post by niklasc on Dec 13, 2019 14:03:31 GMT 1
Ok! Låter ju som att både Roland Microcube och Fender frontman är värda att kolla på.
Om nu inte min gamla d-klass effektförstärkare från Wish räcker. Hade glömt den. Testade att köra iRig'en in i den och det lät betydligt starkare än jag trodde. Men man ska inte underskatta ljudstyrkan hos ett gäng fioler...
Jag tackar för förslagen!
|
|
|
Post by nilsnobbing on Oct 8, 2020 13:55:21 GMT 1
Jag vet att denna tråd snart fyller ett år, men ögonen råkade falla på den när jag scrollade genom forumet. Jag har som av en händelse traderat hem en liten stärkare för lek i vardagsrummet för någon vecka sedan, en Vox 5 Mini Rythm Classic. Imponerande ljud för att vara en liten 5-wattare, själv väljer jag alltid effektläget 1,5 eller 0,1 watt för att det inte ska bli för kraftigt. En rad effekter som av vad jag kan bedöma är helt ok, samt förstärkarsimuleringar. Batteridrift, 3,5 kg och allt går ner i en hygglig ryggsäck (27x27x18). Man kan koppla in sångmick (tveksamt ljud) och bompa med trummaskinen (mest en kul grej). Har du inte köpt någon än kan det vara värt att kasta ett getöga på den. En länk av många: www.thomann.de/se/vox_mini5_rhythm_cl.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIxc78pIWl7AIVciB7Ch05kQC6EAQYAyABEgIah_D_BwEEdit: Och förresten, ska man kolla ett test blir det detta. Skön snubbe: //N.N
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Oct 12, 2020 8:35:18 GMT 1
Det finns ganska många olika små stärkare att välja mellan nu för tiden. Själv har jag en Blackstar Fly som jag i huvudsak använder ihop med hörlurar och det funkar den riktigt bra till. Mycket bättre är Yamaha THR (Som jag sålde.) enligt mina öron. Skall man använda den med högtalare så är extrahögtalaren som finns att köpa till (eller i paket med förstärkaren) att rekommendera. Det gör stor skillnad på ljudet om man har extrahögtalaren inkopplad eller inte.
Jag har nyligen, inspirerad av nåra YT, köpt en Subzero V35RG som är imponerande. Riktigt bra ljud för priset och innehåller ett äkta fjäder-reverb också. (Som jag dock inte är supernöjd med regleringen av. Det är lite av allt eller inget på kontrollen.) Dock är inte ljudet så roligt i hörlursutgången och du skall ha en STOR ryggsäck för att få ner den däri. Men den låter fantastiskt när man spelar hemma genom högtalaren - både distat, med rent ljud och med distpedaler, varav det sista inte alltid är så självklart med små stärkare.
Har dock inte testat någon av dessa två tillsammans med andra musiker eller i större lokaler än bostaden.
Kan tillägga att Microcube har frestat mig också innan jag köpte ovanstående två. Det verkar inte vara så jättelätt att hitta en Microcube för en femhundring längre.
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Oct 12, 2020 8:56:29 GMT 1
Kolla Elmo Karjalainen på YT. Han är en stor entusiast av Microcube.
|
|
|
Post by niklasc on Oct 23, 2020 8:26:51 GMT 1
Det blev en microcube för snart ett år sedan. Jag har en Fender Concert rörförstärkare på 60w för de tillfällen då jag verkligen vill höras och även ett par lågeffekts rörförstärkare som jag gärna spelar på hemma, så syftet var precis det jag beskrev i inledningen av tråden. Att hitta något litet att släpa med till replokalen där jag inte kan förvara något.
Men faktum är att microcuben har spelats på en hel del hemma och har även fått följa med på gig. När jag spelar med folkmusikbandet så kör jag mandolin och oktavmandolin genom en Tanglewood T6. Den räcker för våra pub-sessions. Microcuben är givetvis alldeles för volymsvag där, men T6'an har en aux-ingång. Och det funkar perfekt att plocka ut microcuben via hörlursutgång och slanga över till T6'an. PÅ så sätt får jag en tillräckligt utrymmessnål men ändå volymstark rig för både akustiskt och elektriskt.
Microcuben är riktigt kul. Jag har mest jagat det klassiska fender-soundet när det gäller förstärkare, alltså ett glasigt relativt rent ljud med mycke botten. Men microcuben emulerar en Mesa Dual rectifier (som passar bra för den distade mattan jag lägger bakom fioler och säckpipa i folkmusikbandet), Marshall och Vox. Marshall har jag givetvis testat genom åren men Vox-ljudet har jag egentligen aldrig testat. Tillsammans med min nybyggda LP junior med P90 är vox-soundet fantastiskt och ger härligt vilda 60-tals-pop-vibbar. Med andra ord så var microcuben långt mycket roligare än jag hade väntat mej. Rekommenderas för den som vill ha lite digital inspiration.
|
|
|
Post by niklasc on Dec 1, 2020 8:40:10 GMT 1
Dagens tips! Har insett att jag ibland behöver förstärka även mandolinen på rep ifall vi är många. Och av en händelse sprang jag över en begagnad Fender Passport. En smidig liten sak som har inte bara digitala elgitarrförstärkaremuleringar utan även några varianter för akustiska instrument. Elgitarrljuden var kanske inte fullt lika roliga som i Microcuben, och dessutom något ljudsvagare, men fördelen är en liten förstärkare som funkar för både mandolin och elgitarr på rep.
|
|