|
Post by niklasc on Nov 15, 2019 8:01:44 GMT 1
Är det någon som har råkat på potentiometrar av typen i länken nedan och kan tipsa om vart det finns att köpa? Allltså bara själva ptentiometern, inte hela färdiglödda kittet. kksound.com/products/volumecontrol.phpJag har monterat på en "flytande" humbucker på en gammal levingitarr med f-hål (på halsänden). Jag skulle vilja ha en volymkontroll men vill inte borra hål i locket.
|
|
|
Post by way2loud on Nov 15, 2019 9:16:41 GMT 1
Om du googlar “potentiometer thumbwheel” kommer det upp en hel del, bl.a. hos Digikey. Mouser kanske också har. Kollade hos min favorit Elektrokit i Malmö men dom hade ingen i sortimentet. Dock har dom tidigare beställt udda komponenter till mej och frakten är billig. Antar att du vill ha audiotapering (log) i detta fallet.
Hur mycket spalt finns mellan lock och pickupen? Kanske finns plats för en tunn potentiometer under pickupen? Annars kanske under plektrumskyddet? Ett annat alternativ kan vara en kort skjutpotentiometer för liggande PCB montage.
|
|
|
Post by niklasc on Nov 15, 2019 10:53:07 GMT 1
Tack!
Elektrokit är även min "goto-butik" men där gick jag bet. Bra att veta att de kan tänka sej att ta hem sånt som inte finns i sortimentet.
Tänkte sätta den i f-hålet. Finns lite plats under pickupen men tror inte att det räcker. Och jag kör utan plektrumskydd. Logaritmisk 500k är det jag har siktet inställt på.
|
|
|
Post by way2loud on Nov 15, 2019 11:38:02 GMT 1
|
|
|
Post by niklasc on Nov 15, 2019 13:01:36 GMT 1
|
|
|
Post by way2loud on Nov 16, 2019 12:21:09 GMT 1
Hur monterar man en sådan? Kanske man löder anslutningskablarna och sedan limmar de två yttre metallvingarna på en liten platta av plast eller trä? Eller löder fast alla anslutningarna på t.ex. en veroboardplatta med kopparbanor? Sen kan man ju använda självhäftande tejp eller kardborretejp till plattan. Bilderna på K&K:s sida antyder ju en liten platta under tumhjulet....... En bild när du är klar hade varit intressant 
|
|
|
Post by niklasc on Nov 18, 2019 8:17:02 GMT 1
Ja, antingen löder jag asnlutningarna på veroboard och hoppas att den sitter bra i den och fäster den med dubbelhäftande. Eller så ser det ut som att de yttre metallvingarna har hål så att man kan skruva fast i nån liten platta som sedan fästs med dubbelhäftande. Åtekommer när poten anlänt och jag har löst det.
|
|