|
Post by christianw on Aug 30, 2019 8:00:13 GMT 1
Hej. Jag har köpt mig en Levin 27 från 1944 som behöver en halsomsättning de närmaste åren. Vem gör sådant och vad får man ungefär betala för ett sådant jobb.
Jag hade tänkt ge mig på det själv men tid och verktyg kan komma ivägen. Som jag förstått är det ingen dovetail utan mer raka kanter på halsinfästningen? Kör man hudlim eller vad? Väldigt roligt forum det här nu när man växlat ned från kontrabas till jazzburk och medelålderskris
|
|
|
Post by rogerh on Aug 30, 2019 11:21:12 GMT 1
Bor du i närheten av Örnsköldsvik är det nåt jag kan göra. Brukar dra fast en träskruv inifrån in i halsfoten för att förstärka den svaga Levin infästningen, en av ett par saker som Levin inte gjorde rätt.
Edit: Hm. Det var ju en orkestergitarr och inte en Texas, då får det bli bara limmet som håller.
|
|
|
Post by christianw on Sept 2, 2019 18:23:18 GMT 1
Tack för svaret! Jag bor i Örebrotrakten så det är lite långt kanske. Jag får helt enkelt träna på en skräpgitarr som jag har liggandes för att se om det är något man ska ge sig på själv. Det är en övning som kan ge självförtroende eller en del självinsikt.
|
|
|
Post by rogerh on Sept 3, 2019 11:56:00 GMT 1
Bästa limmet är varmt hudlim. Det gäller att få träytorna rena från gammalt lim om det inte är hudlim utan något annat mer modernt och plastigt. Näst bäst (men inte bra) är original Titebond som säljs som instrumentlim. Just att sätta om en hals är en utmaning, en av de svåra momenten. Alltid lite knepigare också med ett flytande stall. Det gäller att fär rätt stränghöjdvid 12:e bandet och rätt höjd på stallet och samtidigt strängarna centrerade på greppbrädan. Dessutom ska fogen vara så tight det går, man kan använda tunna träshims om inpassningen är glapp i sid- eller höjdled.
Med Levins inpassning med raka kanter på halsfoten (och inte en äkta dovetail) är det bra att ha en lång tving, längre än gitarrkroppen, att dra fast halsfoten med. Eftersom det bara är limmet som håller emot halsen bör man inte ha glapp i fogen, speciellt inte den stora platta ytan i änden av halsen och botten av halsfickan.
|
|
|
Post by christianw on Sept 4, 2019 17:29:40 GMT 1
Stort tack för tipsen, uppskattas verkligen!
|
|
|
Post by christianw on Sept 4, 2019 17:31:43 GMT 1
Jag fick en del hudlim av olika sort av en kontrabasfröken(som hette Per) för 20år sedan samt en skarp tillsägelse att inte använda något annat på instrument.
|
|
|
Post by rogerh on Sept 4, 2019 17:35:42 GMT 1
Väldigt rätt :-)
|
|
|
Post by stratosphere on Sept 4, 2019 19:03:54 GMT 1
Vad är det för skillnad mellan hudlim och Titebond? Jag förstår att Hudlim är lättare att arbeta med om man ska plocka isär en gitarr . Men finns det några andra fördelar som hållbarhet och ljud?
|
|
|
Post by rogerh on Sept 4, 2019 20:40:20 GMT 1
Det är en lång historia. En kort sammanfattning är att varmt hudlim är lättare att jobba med när man väl lärt sig använda den. Limmet suger ihop träbitarna när den torkar medan Titebond lämnar kvar en seg film mellan träbitarna. Hudlimmet ställer krav på att man har bra passning för att få en riktigt bra limfog vilket en seriös byggare ser till, en noggrannhet som smittar av sig på hela gitarren i form av ett bättre instrument. Hudlimmet kryper inte vilket är det man vill ha när man limmar ett stall. Man kan kladda på som man vill och sen enkelt torka bort överflödet med en fuktig trasa, även torrt lim går att gnugga bort. Perfekt för att limma sprickor i lock. Limfogen blir försvinnande tunn och ofärgad.
Finns mycket annat att säga om hudlimmet, finns en hel del att läsa på nätet.
|
|
|
Post by stratosphere on Sept 6, 2019 18:45:18 GMT 1
Tack för bra svar.
|
|