|
Post by Christian on Nov 4, 2018 14:29:01 GMT 1
|
|
|
Post by Laer on Nov 13, 2018 16:31:51 GMT 1
Alltså, miniguran var ju asfrän! Jag hade en Landola J12-LSA (som jag köpte av nån här på forumet, som sen köpte tillbaka den, haha), och den såg nästan exakt likadan ut, fast lyxigare kantlister, kanske bättre trä i den, och mörkare burst. Trevlig gura, så bra fynd för de pengarna.
|
|
|
Post by Poul Hansen on Nov 13, 2018 23:09:56 GMT 1
Check/kolla med StewMac, de har et trussrod/dragstång værktøj, måske det kan repareres uden at fjerne gribebrættet.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 16, 2018 21:51:27 GMT 1
När du ändå är på Landolan och måste lyfta av greppbrädan, sätt den på rätt plats därefter när ni limmar tillbaks den. I en rätt lång period i slutet på 70 talet och en bra bit in på 80-talet stämde (eller rättare sagt intonerade) ingen Landola alls. Du kan annars fråga Loef (här på forumet) som jobbade på Landola på den tiden. Någon "glömde" att säga till "någon annan" att de ändrat en millimeter hit eller dit på greppbrädorna så de åkte på gurorna och halsen på samma ställe som tidigare. Jag jobbade själv i musikaffär då och det var lögn i h-e att skicka tillbaks dom till fabriken, och många kunder kom tillbaks med dom, men Landola vägrade erkänna detta som garanti. Generalagentruen i Sverige lade då ner handlandet med Landola, men på den tiden fanns inget internet så ryktet (läs:fakta) stannade inom en snäv krets. Sedan tog någon annan upp generalagenturen. Håller du dig inom de tre första banden på tolvsträngaren, Landolan då alltså, så funkar det väl rätt hyfsat. Misstänker att du får lägga ner mycket mer pengar på den än vad den är värd sedan när den är klar, och kan köpa betydligt bättre nya 12or för det priset du slutligen hamnar på. Men om du är en samlare av Landola, och vill ha alla deras modeller, kan väl en för evigt "ostämd" tolva inte innebära några problem. De flesta Landolor jag har provat på idag hemma hos folk som haft dem ett tag, bryr sig inte, de samlar damm, och ingen av dem intonerar. Tyvärr kan man inte söka bakåt till 2009, ect 2010 för det var då jag frågade om det rent generellt och då svarade Loef. Inte så lite sorglig historia bakom det hela, men det hade inte med varann att göra. Det, och att jag talade om för folk i butik att de hellre skulle välja annan gitarr, gjorde att jag sedan dess inte tittar åt Landola ens, även om de rättade till fadäsen senare såklart, utan att tala om för någon. Det skall sägas att en stor del av Martin gitarrerna ifrån mitten 60-talet och framåt råkade ut för samma sak, men det var deras "jig" för stallet som hade slagit sig, och de mätte fel på samtliga utan att re-kalibrera. Inte ens Wayback maskinerna på internet hittar den historien som tidigare fanns på wikipedia (och i böcker) men är nu bortplockade. Naturligtvis av Martin själv, såklart. There's no money above the fifth fret. ackegura.proboards.com/thread/11069 kan få dig tröstande men du bör kolla. Där står att några 12or som de äger stämmer perfekt. Varpå Loef svarar att det kunde variera mellan +-2 mm och allt däremellan. Dvs rätt mått också.
|
|