|
Post by Laer on Jun 1, 2018 10:41:26 GMT 1
Hej alla fina! Glömt och glömt, varit forumslat snarare, haha. Här är den iaf. Vissa av er kanske sett på FB redan. Jag var jag äntligen ner till Bohuslän och till Christer Ådin och hämtade den gitarr han byggt till mig, en 12-strängad folkmusikgitarr med lite udda detaljer. Kan inte med ord beskriva vilket fantastiskt instrument det är. Jag hade inte förväntat mig annat heller, då jag sedan tidigare äger ett av Christer sedan gammalt byggt instrument. Varken kameraljud eller mitt trötta (och ovana, för detta instrument det dess nya långa skala) kvällsspel kan påvåsa hur grym den är, men håll till godo med lite exempel ändå! Ursäkta bildernas storlek,direktlänkade från FB. Skala nollband: 690mm / 27,165" Skala basförlängning: 775mm / 30,492" Stämd, låg till hög: F (förlängning) / G (nollband) D A D A D Inlägg på Facebook med en skränig video.
|
|
|
Post by danove on Jun 1, 2018 15:37:56 GMT 1
Lyckost!! Som folkmusiker svårt avundsjuk! (F!) Önskar dig många sköna klanger ur det instrumentet.
|
|
|
Post by way2loud on Jun 1, 2018 16:32:40 GMT 1
Verkar vara ett mycket fint och välbyggt instrument! För mej som okunnig - hur funkar skruven vid översadeln, som en låsskruv på ett låsbart stall? Vilka träslag har använts? Tyvärr har jag ej FB.....
|
|
|
Post by pipanders on Jun 1, 2018 20:36:53 GMT 1
Det funkar som ett capo, går fint att stämma med dem monterade. Det är en gummibticka och en metallbricka som sitter på en tumskruv. Christer Ådin, som uppfann dem, kallar dem Pin Point Capo.
|
|