|
Post by Poul Hansen on Apr 22, 2018 21:37:31 GMT 1
Jeg har købt en replica af en 17-1800 tals guitar lavet af Hopf i 1967. Den er meget grim/ful, da nogen har forsøgt at få den til at se gammel ud, med sort maling. Men den er helt intakt og er godt lavet, så jeg vil forsøge at rense den og lakere den. Den er helt i massiv træ og vejer 760 gram.      
|
|
|
Post by Klangfix on Apr 23, 2018 14:46:32 GMT 1
Fin gitarr! Kommer du att använda shellack? Jag tror det ger en mer genuin känsla/fölelse i instrumentet.
|
|
|
Post by Poul Hansen on Apr 23, 2018 20:40:29 GMT 1
Fin gitarr! Kommer du att använda shellack? Jag tror det ger en mer genuin känsla/fölelse i instrumentet. Ja det bliver shellac. Jeg er startet men der er lang vej og desværre er der en masse små sorte streger efter relic malingen som er trukket ned i træet. Men den kommer faktisk til at se ægte gammel ud nu og ikke så kunstig som da jeg fik den. Jeg har også bestilt tarm(fret gut) til at lave båndene af, ligesom i 1700 tallet ;-) Dog sætter jeg nylon strenge på. Aquila Ambra 800. Det bliver spændende at høre den. Der er masser af lyd i dækket, bare man tapper på det med en finger.
|
|
|
Post by Poul Hansen on Apr 23, 2018 22:12:44 GMT 1
Jeg er i tvivl om jeg skal montere "pynten" som den er eller afrunde kanterne. De ser næsten ud som om de er laserskårne. Er der nogen der ved om 17-1800 tals guitarer havde "firkantet" pynt eller afrundede kanter?  
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Apr 24, 2018 13:36:02 GMT 1
En kompis har haft en sån, eller han hade nog 2 faktiskt... Vintagelooken är original. Dom levererades så från fabrik. Just detta halvtaskiga utseende var en bidragande orsak till att jag inte blev speciellt imponerad av gitarrerna. Jag tycker mig dessutom komma ihåg att de var ganska kraftigt byggda. Kompisen spelade aldrig på dem. Han bara hade dem. Ni vet hur det är....? 
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Apr 24, 2018 14:06:13 GMT 1
Om man googlar på antigue guitars får man mängder av bilder. Och vad jag kan se är de flesta rätt sirligt utskurna med rundade kanter
|
|
|
Post by Poul Hansen on Apr 24, 2018 21:05:56 GMT 1
En kompis har haft en sån, eller han hade nog 2 faktiskt... Vintagelooken är original. Dom levererades så från fabrik. Just detta halvtaskiga utseende var en bidragande orsak till att jag inte blev speciellt imponerad av gitarrerna. Jag tycker mig dessutom komma ihåg att de var ganska kraftigt byggda. Kompisen spelade aldrig på dem. Han bara hade dem. Ni vet hur det är....?  Den er tværtimod meget let bygget, den vejer 760 gram! Jeg har fundet en, som er flot men ved ikke om det er originalt. 
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Apr 25, 2018 13:30:25 GMT 1
En kompis har haft en sån, eller han hade nog 2 faktiskt... Vintagelooken är original. Dom levererades så från fabrik. Just detta halvtaskiga utseende var en bidragande orsak till att jag inte blev speciellt imponerad av gitarrerna. Jag tycker mig dessutom komma ihåg att de var ganska kraftigt byggda. Kompisen spelade aldrig på dem. Han bara hade dem. Ni vet hur det är....?  Den er tværtimod meget let bygget, den vejer 760 gram! Jag kanske kommer ihåg fel. Blandar ihop den med någon annan. Sånt har hänt förut.
|
|
|
Post by Poul Hansen on Apr 29, 2018 15:37:58 GMT 1
I en pause i fransk poleringen, har jeg afrundet og poleret pynten og opdagede til min rædsel at der manglede et halvt blad ;-) Så resterne af en ibenholt baron måtte holde for.   
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Apr 29, 2018 18:15:31 GMT 1
Ser betydligt bättre ut polerade och med avrundande kanter. Ser seriöst ut, medan skarpa kanter ger leksakskänsla.
|
|
|
Post by Klangfix on May 7, 2018 12:32:56 GMT 1
Om du kommer på ett smart sätt att avlägsna (fjerne) de svarta färgresterna på locket, så är jag väldigt intresserad av att veta hur. Jag har haft samma problem på en gitarr från 1890. Svart bets från greppbrädan hade fläckat ner locket.
|
|
|
Post by Poul Hansen on May 7, 2018 15:21:39 GMT 1
Jeg kan ikke fjerne mere sort fra denne men det er fordi der er lavet dybe smalle revner og det sorte er lak af en slags. Jeg har dog fået skrabet så meget af denne "aging" af, så guitaren nu ser ægte gammel ud. :-) Jeg har tidligere fjernet sorte pletter og felter med oxalsyre( C2H2O4) som kan lysne træ. Jeg havde tænkt på Brintoverilte( H2O2) hvis det var bejdse men det dur ikke til lak. Hvis det er bejdse, er den så ikke opløselig i sprit? Jeg har fjernet meget mørkt og skidt ved at pensle/skure med en afklippet pensel med sprit på. 
|
|
|
Post by Poul Hansen on Sept 1, 2023 11:54:44 GMT 1
Slut resultat  
|
|