falk
Nybörjare
|
Post by falk on Feb 5, 2018 12:05:51 GMT 1
Hej! Mitt första inlägg på forumet, efter att ha läst igenom en herrans massa trådar. Det är som såhär att jag fick för en tid sedan en byggsats, en akustisk gitarr. Jag började bli lite fundersam när jag läste igenom beskrivningen och mäta på grejerna. I beskrivningen står det att "Scale is: 645mm", om jag mäter från överkant greppbräda till centrum på band 12 hamnar jag på 325mm, vilket skulle ge skalan 650mm. Jag har kollat på Stewmac och deras Fret calculator på båda dessa skalor och mätt på greppbrädan (jag har mätt yttermått på band+bandstavar och dragit av tjockleken på en bandstav för att få fram centrummåttet på två bandstavar med ett analogt skjutmått så viss diff kan finnas) och får det inte att gå ihop. Se bild (som jag hoppas ska gå att se) Noterbart är ju det långa första bandet. Ska greppbrädan helt sonika kapas lite i överkant? Ingen notis om det i beskrivningen. Kan någon utifrån dessa värden hjälpa mig med vilken skala som är rätt, kanske behöver jag mäta mer noggrannt. Någon som har tips angående det? Tack på förhand. /Fredrik
|
|
|
Post by rogerh on Feb 5, 2018 12:45:36 GMT 1
Alltid bättre att mäta från översadel till band istället för mellan banden. Använd 12:e bandet som fixpunkt och mät till första bandet för att hitta ungefär rätt mensur på brädan du har, använd Stewacs kalkylator för lite olika mensurer för att matcha måttet på brädan.
|
|
|
Post by niklasc on Feb 5, 2018 12:46:02 GMT 1
Drar man av 2 mm från totalen (förslagsvis på det långa första bandet)så hamnar ju skalan på drygt 645 vilket ju verkar stämma hyffsat överens med de bandavstånd du mätt upp. Jag skulle ha utgått från att 645 är rätt och att greppbrädan är lite lång, men jag tillhör inte "de erfarna" här på forumet och är dessutom ganska chansbenägen så ta min kommentar för vad det är. På de få greppbrädor jag har gjort har jag haft svårt med mätnoggrannhet närmare än en halv millimeter så med något enstaka undantag ligger de mått du mätt upp inom min felmarginal relaterat till 645.
|
|
falk
Nybörjare
|
Post by falk on Feb 5, 2018 12:48:10 GMT 1
Alltid bättre att mäta från översadel till band istället för mellan banden. Men om band 1 då är fel blir det ju fel hela vägen?
|
|
falk
Nybörjare
|
Post by falk on Feb 5, 2018 13:06:31 GMT 1
Drar man av 2 mm från totalen (förslagsvis på det långa första bandet)så hamnar ju skalan på drygt 645 vilket ju verkar stämma hyffsat överens med de bandavstånd du mätt upp. Jag skulle ha utgått från att 645 är rätt och att greppbrädan är lite lång, men jag tillhör inte "de erfarna" här på forumet och är dessutom ganska chansbenägen så ta min kommentar för vad det är. På de få greppbrädor jag har gjort har jag haft svårt med mätnoggrannhet närmare än en halv millimeter så med något enstaka undantag ligger de mått du mätt upp inom min felmarginal relaterat till 645. Precis min tanke gällande kapningen. Jag är ny i branschen och garanterat mer oerfaren än du så jag är inte riktigt på det klara med hur marginalerna ser ut men det kanske är så "det duger" på denna bräda.
|
|
|
Post by niklasc on Feb 5, 2018 14:09:44 GMT 1
Alltid bättre att mäta från översadel till band istället för mellan banden. Men om band 1 då är fel blir det ju fel hela vägen? Håller med Roger. Säkrare att mäta från den tänkta sadeln. Mer förlåtande. Om vi ponerar att första bandet är 2mm för långt så är det ju bara att dra av 2mm på varje mått och jämföra med 645-tabellen.
|
|
|
Post by Klangfix on Feb 6, 2018 17:14:54 GMT 1
Om greppbrädan är sågad med fel avstånd mellan kanten (0:e bandet) och 1:a bandet kommer du att få ett fel över hela halsen som aldrig går att intonera med stallet. Låt oss hoppas att bandstavarnas inbördes lägen är rätt. I så fall ska greppbrädan vara kapad så att avståndet mellan 1:a band och kanten är 1,05946 större än mellan 2:a och 1:a band. Dessutom ska första bandet vara ca 0,5mm kortare än det teoretiska läget för att kompensera lite för att nerböjningen av strängen är som kraftigast på 1:a bandet. I ditt fall blir det då:
34.3mm * 1,05946 = 36,34mm
Ta bort 0,5mm för förstabandskompensation, vilket skulle då ge ungefär 35,84mm från 1:a bandet till greppbrädeskanten. Om resten av bandstavarna sitter rätt, borde det ge en bättre intonation. Med denna nya position på 0-bandet ska du nu mäta ut avståndet mellan 12:e bandet till 0-bandet. Detta avtånd gånger två bör ge korrekt mensur för Stewmacs kalkylator.
Om man jämför vad du har, dvs 38,43 med det nya värdet 35,84, så verkar det som om ditt nollband eller rättare sagt kanten på greppbrädan är sågad på fel ställe. Innan du kortar av greppbrädan ska du ta ut en ny tabell med den nya mensuren och kontrollmäta från nollbandet till varje bandstav. Viktigt är att linjalen inte flyttas mellan mätningarna. Tejpa fast den och läs av alla lägena. Nu bör lägena hamna inom +/- 0,5 mm annars kanske du har ett systematiskt fel som kan bero på olika saker. Är det bara en eller ett par bandstavar som sitter fel, kanske mensurvalet är rätt, men det kan hända att du får jämföra vilken av mensurerna som ger bäst placerade bandstavar med avseende på den nya nollbandspositionen.
Sen har det även hänt mig att man inte kan lita på avståndet mellan 1:a och 2:a bandet, utan man får kanske testa flera mensurer och försöka hitta så god matchning så möjligt för band 1-12. Strunta i nollbandsläget om du är osäker på mensuren. SKriv ut mensurer för alla hela och halva mm som kan komma i fråga. Lägg linjalen så att 12:e bandet hamnar enligt tabellen och kolla vilken mensur som ligger bäst till.
Att flytta några bandstavar är inte jättesvårt. Ibland får man dock vara beredd att skaffa mer bandstav, för man kanske skadar bandstaven som demonteras. Fyll i skåran med en fanérbit och superlim och såga en ny skåra strax bredvid.
|
|
falk
Nybörjare
|
Post by falk on Feb 6, 2018 21:00:43 GMT 1
Om greppbrädan är sågad med fel avstånd mellan kanten (0:e bandet) och 1:a bandet kommer du att få ett fel över hela halsen som aldrig går att intonera med stallet. Låt oss hoppas att bandstavarnas inbördes lägen är rätt. I så fall ska greppbrädan vara kapad så att avståndet mellan 1:a band och kanten är 1,05946 större än mellan 2:a och 1:a band. Dessutom ska första bandet vara ca 0,5mm kortare än det teoretiska läget för att kompensera lite för att nerböjningen av strängen är som kraftigast på 1:a bandet. I ditt fall blir det då: 34.3mm * 1,05946 = 36,34mm Ta bort 0,5mm för förstabandskompensation, vilket skulle då ge ungefär 35,84mm från 1:a bandet till greppbrädeskanten. Om resten av bandstavarna sitter rätt, borde det ge en bättre intonation. Med denna nya position på 0-bandet ska du nu mäta ut avståndet mellan 12:e bandet till 0-bandet. Detta avtånd gånger två bör ge korrekt mensur för Stewmacs kalkylator. Om man jämför vad du har, dvs 38,43 med det nya värdet 35,84, så verkar det som om ditt nollband eller rättare sagt kanten på greppbrädan är sågad på fel ställe. Innan du kortar av greppbrädan ska du ta ut en ny tabell med den nya mensuren och kontrollmäta från nollbandet till varje bandstav. Viktigt är att linjalen inte flyttas mellan mätningarna. Tejpa fast den och läs av alla lägena. Nu bör lägena hamna inom +/- 0,5 mm annars kanske du har ett systematiskt fel som kan bero på olika saker. Är det bara en eller ett par bandstavar som sitter fel, kanske mensurvalet är rätt, men det kan hända att du får jämföra vilken av mensurerna som ger bäst placerade bandstavar med avseende på den nya nollbandspositionen. Sen har det även hänt mig att man inte kan lita på avståndet mellan 1:a och 2:a bandet, utan man får kanske testa flera mensurer och försöka hitta så god matchning så möjligt för band 1-12. Strunta i nollbandsläget om du är osäker på mensuren. SKriv ut mensurer för alla hela och halva mm som kan komma i fråga. Lägg linjalen så att 12:e bandet hamnar enligt tabellen och kolla vilken mensur som ligger bäst till. Att flytta några bandstavar är inte jättesvårt. Ibland får man dock vara beredd att skaffa mer bandstav, för man kanske skadar bandstaven som demonteras. Fyll i skåran med en fanérbit och superlim och såga en ny skåra strax bredvid. Stort tack för det utförliga svaret och de bra tipsen! Jag ska prova dina metoder och se vilket som verkar funka bäst. Om jag skulle vilja skriva ut mensurer, finns det något bra ställe att göra det på? Jag tänker mallar, inte bara siffror. Tack igen!
|
|
|
Post by svenake12 on Feb 6, 2018 21:33:47 GMT 1
|
|
falk
Nybörjare
|
Post by falk on Feb 7, 2018 19:40:50 GMT 1
Hej och tack igen för era tips!
Har inte riktigt bestämt mig, men tror att jag kommer köra på att ta av 2,5mm på greppbrädan. Landar då på 645-skalan. Den verkar stämma bäst.
En följdfråga, stallplacering. Sträckan från 12e bandet till stallben ska alltså landa på 322,5mm med 645-skalan. Men vart på stallbenet? Mitt på benet längst centrallinjen? Har alltså ett färdigt stall som hör till. Edit: Har för mig jag läst någonstans om en kompensation på ca 3,8mm, alltså att mitten av stallbenet ska ligga på 645+3,8mm från översadel?
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Feb 8, 2018 17:38:26 GMT 1
Jag brukar lägga till 2 mm. Sedan justerar jag på stallbenet så att det blir rätt intonation. Vilket i o f s mycket väl kan hamna på 3,8
|
|