|
Post by way2loud on Jul 28, 2017 14:10:58 GMT 1
Köpte idag en gammal Levin LG8 från -75 i ganska fint skick för endast 50kr (!) inkl vintage tygfodral och axelband. Verkar vara ett svensktillverkat enkelt men fint instrument med solitt lock, mahogny i resten, rosewood greppbräda och stall och fin ton. Enda minus är en något böjd hals vilket orsakar lite för stor stränghöjd. Jag har fått lite blodad tand att böja tillbaks halsar mha strykjärn och undrar därför följande: Har denna gitarr aluminiumbalk i halsen? Om - går det att böja tillbaks med värme i alla fall? Det finns ett litet djupt hål i halsklossen invändigt ungefär på mitten, varför? Är halsen skruvad förutom limmad?
|
|
|
Post by rogerh on Jul 28, 2017 16:11:25 GMT 1
Kolla i gamla kataloger om den har aluminiumförstärkning. Det går bra att varmböja tillbaka en hals med en sån. Antagligen är det ett hål man kan ånga lös halsen med, torde vara bara limmad.
|
|
|
Post by way2loud on Jul 28, 2017 16:46:36 GMT 1
Tack för råden! Det är lite oklart i gamla kataloger om det finns en balk i just LG8. Dock står det i vissa kataloger från tiden att alla gitarrer i broschyren har en lätt U-balk av svenskt specialstål. Jag testade därför med en liten knappformad magnet på greppbrädan och den kan fås att sitta kvar fastän halsen är nästan lodrät, alltså verkar den vara svagt magnetisk. (Alla specialstål är ju dock inte magnetiska...) Kommer att provvärma med två strykjärn på halv effekt, eventuellt med en värmefördelande aluminiumprofil underst.
|
|
|
Post by way2loud on Jul 31, 2017 18:12:31 GMT 1
Idag tog jag av stallet på mitt nyförvärv. Det fanns en tydlig spricka mellan stall och lock - lika bra att limma om. Innan jag tog bort stallet borrade jag två st 2mm hål genom skåran för bensadeln genom locket för att kunna fixera stallet på samma plats vid limningen. För att inte borra i ribborna under stoppade jag in en sladdlampa i lådan - då syns ribbningen genom locket i ett mörkt rum och kan markeras på ovansidan. Värmde stallet med en bit plattjärn som jag hettade upp på ett uppochnervänt strykjärn. Sen la jag plattjärnet ca en halvtimme på stallet med papper mellan och satte över en liten låda av wellpapp för att behålla värmen längre och skydda locket intill. Man kan känna när det är lagom varmt under stallet på insidan. När limmet blivit varmt var det ganska lätt att få av stallet mha en gammal smörkniv som jag också värmde på strykjärnet. Nu ska jag tillverka 3 provisoriska djupa tvingar som behövs för att pressa stallet mot locket när jag limmar tillbaks med hudlim. Se bilder.
|
|
|
Post by way2loud on Aug 9, 2017 17:39:49 GMT 1
Det är som på en begagnad bil - det finns alltid dolda fel som man inte sett vid köpet. Tur att den här gitarren bara kostade 50kr. Och att jag behöver öva på olika reperationsmoment....... Förutom den böjda halsen fanns det också ett stall som behövde limmas om samt två små sprickor i sargen och två delvis lösa ribbor inuti. Dessa saker är nu åtgärdade, återstår alltså halsen. Halsen hade en jämn båge, vilket orsakade en stränghöjd på ca 6 mm vid E-strängens 12:e band Reliefen utan strängar var ca 0,5 mm med 1:a och 12:e band nertryckta och dubbelt så mycket med strängar Jag värmde med två strykjärn ( jo jag köpte ett billigt begagnat till ), se bild, och pressade ner halsen knappt 10 mm. När den kallnat fanns en antydan till backbow, det hade jag inte riktigt räknat med. Få se hur det blir när den varit uppsträngad en vecka. Annars får man väl böja tillbaks lite..... Antagligen behövs också en kil under den del av greppbrädan som är limmad på locket. Stränghöjden ökar väl mycket efter 12:e bandet. Inte ofta jag spelar där men iaf.... 😀 Men det får väl bli nästa övningsreparation när halsen har stabiliserat sig. Nu har jag strängat på medium tension, bara att vänta.
|
|
|
Post by rogerh on Aug 9, 2017 21:13:03 GMT 1
Man måste göra det några gånger för att få rätt känsla. Backbow kan det mycket väl bli om man tar i för mycket. Skulle kanske nämnt att man bör olja in brädan med fet olja, t.ex. teakolja, då krymper brädan mindre av värmen. Två gånger brukar gå bra att värma, men det blir trögare för varje gång. Gillar strykjärnen!
|
|
|
Post by way2loud on Aug 9, 2017 21:54:52 GMT 1
rogerh: Skulle kanske nämnt att man bör olja in brädan med fet olja, t.ex. teakolja, då krymper brädan mindre av värmen. Två gånger brukar gå bra att värma, men det blir trögare för varje gång. Gillar strykjärnen!
Jo, jag läste om teakoljan tidigare så jag oljade in före värmning. Dock uppstod en lite konstig lukt av detta vid värmningen. Det är ganska svårt att beräkna både mängden böjning och mängden värme - men övning ger väl färdighet.... Jag har kört med alu-folie vikt fyra ggr för att fördela värmen, men det blir för varmt för lacken på greppbrädans kant. Ska nog skaffa ett plattjärn något smalare än greppbrädans bredd för att undvika för mycket värme där. Rent logiskt borde det väl vara lättare att värma tillbaks en liten bit - det kanske t.o.m. räcker med värmen? Hur mycket går halsen tillbaks under en vecka/månad enbart av normalt strängdrag? Jag har värmt en mandolinhals tidigare men där märks ingen förändring.
|
|
|
Post by rogerh on Aug 10, 2017 6:09:34 GMT 1
Det kan gå tillbaka lite, men det händer bara de första dagarna. Luktar gott om varm teakolja tycker jag Jag använder järn i aluminium mellan strykjärn och hals, dels för att fördela värmen men också för att få en jämnare böjning. Siktar på ca dubbla den relief jag vill ha på halsen, alltså överböja åt det håll man vill räta ut halsen men inte mycket. Bäst blir det om man sen bandar om och passar på att slipa greppbrädan som en sista korrigering.
|
|
|
Post by Klangfix on Aug 11, 2017 12:58:01 GMT 1
Min erfarenhet av varmböjning av hals är att man behöver böja 2mm bakåtböj för att uppnå rak form om greppbrädan har 1mm relief på mitten. Den fjädrar alltså ganska mycket. Jag har faktiskt råkat ut för två Levingitarrer från efterkrigstiden som inte haft vare sig aluminiumbalk eller stålförstärkning, så det förekommer faktiskt.
|
|
|
Post by way2loud on Aug 11, 2017 14:45:55 GMT 1
Jag böjde och kollade med en linjal så att jag hamnade i liv med stallets övre kant och sedan böjde jag lika mycket till, räknade med att det skulle fjädra tillbaks. Mothållet placerade jag så nära hälen som möjligt. Det blev lite för mycket dvs lite negativ relief. Eftersom det nog skiljer sig en del mellan halsar med/utan aluminiumbalkar, stålprofiler etc får man väl jobba på känn. Ett problem är väl då att man tydligen inte har mer än 2-3 försök på sig..... Men jag kan trösta mig med att min gitarr iaf låter oväntat bra så det ska nog lösa sig. Finns det någon bra bild på forumet hur man placerar mothåll och tvingar vid samtidig värmning och tillbakaböjning?
Upptäckte en nätbutik maskindelen.se som säljer bl.a. plattstål, trapetsskruvar och andra maskinelement. Bra priser och ganska billig frakt.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Aug 11, 2017 22:03:00 GMT 1
Hmm... Har erfarenhet av stålförstäkta Harmony-gitarrer. Rätt många faktiskt.
Man böjer ju både träet i halsen och stålskenan. Det finns ju lite glapp mellan stålskenan och träet. Någon millimeter. Om jag bara böjer så det blir perfekt relief så har det visat sig att problemet kommer tillbaka efter några månader. För jag har då bara böjt den del som är av trä. För att lösa det så brukar jag överböja, så att jag böjer stålskenan oxå lite. Sedan böjer jag tillbaka så att reliefen blir rätt. (Vet inte om det är en begriplig förklaring)?
I så fall tycker jag verkar det som Du är på rätt spår, way2loud. Det som saknas är i så fall bara en försiktig återböjning, så skall det bli bra.
Är det bara jag som använder varmluftspistol? Jovisst, det har hänt vid några tillfällen att det blivit för varmt, men för det mesta brukar det funka utmärkt.
Det viktiga är att noga kolla var man skall sätta in trycket. Och sen är det viktikt att ha en lagom styv träbit som fördelar trycket.
|
|
|
Post by way2loud on Aug 11, 2017 22:31:31 GMT 1
På rätt spår - ja det är i så fall ren tur! Jag vet inte vilken typ av stålprofil som Levin använt här och om/hur den är limmad och möjligtvis kan ändra läge eller form vid värmning. Hursomhelst, jag värmde och pressade tillbaks ca 2 mm mellan band 5-7, se bild. Den här typen av strykjärn verkar robust byggda, det tålde t.o.m. utan problem trycket från tvingen. Varmluftpistol har jag ej provat, blåser man genom ett fyrkantrör i så fall? På bilden syns att jag skyddar greppbrädans lack mot för mycket strålningsvärme med maskeringstejp, det verkar funka. När värmningen avslutades tog jag dock bort strykjärnet och halsen fick kallna med enbart tvingen. Brädan blev nästan plan, men en åtföljande bandslip skadar nog inte.
|
|
|
Post by way2loud on Aug 12, 2017 14:31:38 GMT 1
Nya strängar, lite bandslip och putsning, borttagning med rödsprit av småfläckar på baksidan från tidigare ägarens vita plastfärg, mer teakolja på brädan och till slut en omgång med Fulgentin. Tillfälligt sadelben i svart plast i väntan på stabilisering och nytt sadelben i ben. Ett "åldrat" hade varit snyggt, men hur gör man det? Nu får det räcka - här ska spelas! Stränghöjden slutade på ca 3 resp 2,5 mm vid tolfte band, ganska ok. Den låter oväntat bra. Undrar om det hjälper att plocka fram dotterns gamla akvariepump och vibrera lite? Tidigare ägaren verkar inte ha varit nån flitig gitarrist av bandslitaget att döma.....
|
|
|
Post by svenake12 on Aug 12, 2017 14:48:33 GMT 1
"Åldrat", testa kallt kaffe eller the.
|
|
|
Post by way2loud on Feb 26, 2019 17:28:39 GMT 1
Fick tag på en luftpump billigt och då blev det dags för premiär, ja dvs man höll ju på med akvarium som barn med det är ju en annan sak... Och min förkärlek för punkterade cykelslangar är ju ingen nyhet - en annan favorit är plastpåseklämmor.....
|
|