|
Post by way2loud on Jul 14, 2017 18:40:56 GMT 1
Jag och många andra (de flesta på forumet?) använder photobucket för att direktlänka till bilder som ska visas i inläggen. Tyvärr vill Photobucket nu ha betalt för denna finess, ganska mycket dessutom. Hur ska man hantera detta? Jag fruktar att byggtrådar och annat kommer att bli ganska ointressanta utan bilder, vilket då i din tur ger en minskad aktivitet och motivation att bidra med nya intressanta inlägg. Det är av alla medlemmars intresse att snarast hitta ett gratis eller billigt alternativ som löser problemet med bildlänkning. Troligen måste man väl sedan gå in och editera bildlänkarna i alla äldre trådar......
Någon som har tips och förslag - jag tror detta brådskar!
|
|
|
Post by chriscross on Jul 14, 2017 22:50:45 GMT 1
|
|
|
Post by way2loud on Jul 15, 2017 8:00:44 GMT 1
Verkade lovande, jag lyckades ladda upp en bild utan problem och länka till den. Nästa bild, min avatar gick inte, "server error". Kan bero på att jag använder Ipad kanske. En annan invändning är att bilderna verkar försvinna i ett "svart hål" på nätet - man kan inte radera bilden, man har ingen kontroll över hur den delas eller var den hamnar. Jag kan inte heller hitta några användarvillkor någonstans på websidan, illavarslande.
Det hade varit utmärkt om man kunde länka till bilder i Google Drive eller Google Photo, men jag har inte lyckats med det.
|
|
|
Post by svenake12 on Jul 15, 2017 17:00:10 GMT 1
Är detta ett alternativ? www.trixum.de/ Någon som behärskar tyska (eller google translate)?
|
|
|
Post by way2loud on Jul 16, 2017 12:08:02 GMT 1
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jul 16, 2017 12:44:43 GMT 1
Jaså? Även Photobucket sällar sig till tjänster som avskaffar/vill ha betalt för möjligheten till länkning? Ett annat forum jag är med i, luftvapen.info, tillåter uppladdning av bilder på forumet:s server och forumet är gratis. Hur det går till/vem som betalar osv vet jag inte men det fungerar, dock med vissa begränsningar jämfört med detta forum (antal bilder per inlägg osv).
Jag har i praktiken slutat laddat upp bilder på Akustiskt Gitarrforum. Inte enbart på grund av, men ändå delvis på grund av, att Dropbox inte längre tillåter sådan länkning. Var ju bra då att jag inte etablerade mig på Photobucket istället eftersom det hade varit helt i onödan. Vill man ha ett stabilt forum verkar enda alternativet vara att bilder och andra inlägg lagras på forumet:s server. Att utnyttja tredje part är tydligen vanskligt och mycket samlad information riskerar att försvinna när webtjänsterna organiserar om.
Sannerligen en viktig fråga för vårt forum. Borde synas mer än bara i en ordinär tråd så att ingen missar vad som händer.
Det har snackats mycket om att "lagra i molnet" de senaste åren men det är såhär det fungerar i verkligheten. Jag är skeptisk och har alltid varit. Allt viktigt lagrar jag själv på egna hårddiskar.
|
|
|
Post by way2loud on Jul 16, 2017 14:56:23 GMT 1
Det hade ju varit enklast med att lägga upp och lagra bilder på forumets server, men då krävs nog kraftiga begränsningar av filstorleken. Jag vet inte riktigt vilka begränsningar som gäller nu...? Iofs skulle kanske en sån här tråd läggas på mer synlig plats eftersom många här verkar ha använt photobucket. Nu har jag iaf flyttat mina forumsbilder till Imgur och det verkar funka helt ok. Deras app för Iphone/Ipad är tyvärr inte tillräckligt bra - det verkar inte gå att kopiera rätta bildlänkar från den. Med det går ju att istället logga in på webbsidan imgur.com från sin mobila enhet eller ännu hellre från dator och där funkar det att få kopiera bbc-länkar som sen kan klistras in i inläggen som vanligt. Dock får ju vars och ens inlägg editeras med rätta bildlänkar från Imgur. Det får väl bli en uppgift för en regnig dag kanske. Man kan ladda ner alla sina bildfiler från photobucket som en zip-fil via den mail som finns i kontot. Sedan kan man enkelt ladda upp samma filer till Imgur med drag-and-drop principen eller via mail, alla samtidigt. Det kan ju vara praktiskt att lägga alla forumsbilder i en mapp så blir bläddrandet lättare när bildlänkarna skall uppdateras. Jag uppdaterade en av mina trådar med lite bilder i om någon vill kolla resultatet. ackegura.proboards.com/thread/15066/mini-bas-riggObs att om någon annan än trådskaparen har använt trådskaparens bilder i citat så kan dessa länkar inte uppdateras av trådskaparen själv. Jag uppdaterade även länken till min avatarbild och det gick bra. Om man lägger sin avatarbild på Imgur ska man i stället för bbc-länk använda direktlänk till bilden.
|
|
|
Post by Laer on Jul 16, 2017 20:50:24 GMT 1
Forumet har ingen egen server, och den plats för bilder forumet har till förfogande på ProBoards server är full för länge länge sedan.  Det går fint att dela bildlänkar från mänger av sidor, men det brukar vara mycket lättare, ibland ett krav, att en sköter sånt via dator. Forumsanvändande/länkdelande/etc på paddor/mobiler är långt ifrån lika "bra" eller "lätt" som om en sitter framför en dator. Åsikter går säkert isär vad som är mest framtidssäkert också. Vi pratade för många år sedan om att skotta in pengar i forumet för att köpa mer plats på ProBoards server, men iom att de flesta som laddade upp bilder där inte kunde följa instruktionerna alls, och oftast laddade upp GALET stora/högupplösta bilder, så skulle säkert ett sådan nyköpt plats också bli full lika fort, varpå vi skrotade idén. Vet inte om det är mer plats för färre slantar numera, lagring är ju mycket billigare nu för varje år som går. Om det inte visar sig att det skulle vara väldigt billigt med stor lagring via ProBoards tror jag fortfarande på extern länkning, även om det är trist som i fallet med Photobucket nu. Edit: Kollade nu, och det var skitdyrt (månatlig kostnad på flera hundra) för undermålig mängd lagring på ProBoards, så det är no-go på den. Mitt Dropbox Pro-konto jag använder i jobbet är c:a 1000kr/år för 1TB, vilket är långt billigare, så forumsmotorn försöker såklart mjölka.
|
|
|
Post by way2loud on Jul 16, 2017 22:13:31 GMT 1
Nä, gratis lagringsutrymme för bilder i "molnet" är det gott om, t.ex Dropbox, Google Drive, Icloud m.fl Problemet verkar vara att inte så många av dessa tjänster tillåter att man länkar till bilder så att de kan visas direkt i forum. Om man dessutom som användare vill kunna ha lite kontroll över spridningen och äganderätten till bilderna blir det ännu svårare. Ett förslag är att vi upprättar en förteckning över lämpliga kandidater. Jag har själv inte hittat så många dock. Slälv funderar jag på att äntligen skaffa en egen billig domän - det hade kanske löst även mina lagrings- och länkningsproblem.
Edit: eftersom vädret var uselt i går länkade jag om alla (tror jag) mina bilder på forumet, antagligen 30-40 st, och det tog mindre än en timme med en Ipad. För att hitta allt kan man t.ex gå in i profilen och gå genom listorna i "summary - this members recent threads/posts"
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jul 17, 2017 10:47:37 GMT 1
Nu gör jag ett test för att se om det går att länka till google foton-  Nej, det verkade inte som det gick.
|
|
|
Post by way2loud on Jul 17, 2017 11:06:25 GMT 1
Jag är ingen expert på detta men man måste använda länkning av typ "BBCode" eller "linked BBCode" BBC = bullentin board code Se exempel nedan. Den övre bilden är en BBC, den undre linked BBC. Den undre är klickbar och man kommer till bilden i Imgur. Det ska också finnas en typ av länk som genererar en liten klickbar bildikon i stället i inlägget vilket tar mindre plats. Detta har jag dock inte hittat på Imgur. Det står en hel del på wiki om BB kodning också.  
|
|
|
Post by herringbone on Jul 17, 2017 17:25:48 GMT 1
När jag nyligen skulle lägga in bilder på min Fender Blues Junior här visste jag först inte heller hur jag skulle göra. Men det blev till slut att jag använde OneDrive. Det funkade bra tyckte jag.
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jul 18, 2017 9:15:16 GMT 1
Nåt jag verkligen beklagar är alla bilder som försvunnit från ”Fiffiga verktyg”, tråden vi skapade för att utbyta tips med varandra och som skulle finnas ”i evighet”. Jag tror att många som bidragit där, i likhet med mig själv, tagit bort bilderna från webtjänsten som inte längre tillhandahåller länkning, alternativt avslutat sitt konto, något man kanske inte skulle gjort innan man övervägt att placera om bilderna på nåt annat ställe. För mig känns det som ett jättejobb att återskapa mina bilder i tråden – jag vet helt enkelt inte var alla bilder finns någonstans- de flesta har jag nog sparade på hårddiskar men inte sorterade på så sätt att de är lätta att hitta för detta ändamål. Många bilder var dock av den karaktären att jag inte tagit dem för att själv utnyttja dem, utan för att visa dem för andra, varför jag troligen inte sparat dem på mina egna diskar.
En tanke som uppstår, och som tidigare nämnts härovan, är ifall man skulle skaffa ett eget avgiftsbelagt web-utrymme för att lägga bilder på som man skall använda för att dela med sig av. Jag skulle i så fall uppskatta att få rekommendationer från forumet vilka tjänster som i så fall är lämpliga att ”hoppa på”. Vad kan det kosta? Några hundra om året? Själv börjar jag tröttna på gratistjänsterna på nätet eftersom de väldigt ofta har så kort livslängd, och i detta räknar jag in också förändringar som gör att man får det svårare att använda en viss tjänst på det sätt man tidigare gjort. Mina egna exempel på detta är flera:
Hotmail har ett flertal gånger stuvat om och nydesignat med följden att, i alla fall jag, helt plötsligt suttit där och inte fattat hur jag skall bära mig åt för att göra det jag vill göra bara för att man helt plötsligt inte längre skall göra så som man gjorde igår med följden att jag då inte fått gjort det jag skulle göra för jag har inte haft tid att leta runt och lära mig hur man gör. Jag kan bli fruktansvärt irriterad när sånt händer, rentav flyförbannad med högljudda kraftuttryck som följd. 2 gånger har jag i samband med såna här omorganisationer på Hotmail blivit av med min adressbok varför jag sedan några år tillbaka har adressboken som en textfil på min hemdator i stället för på Hotmail.
Picasa var den första gratistjänsten jag använde för att posta foton på olika forum jag deltagit i. Ja, möjligheten att länka försvann ju och numera har hela Picasa försvunnit och istället gått upp i Google+ eller vad det nu kan tänkas heta den här månaden. (Lite spydigt på slutet där.)
Dropbox växlade jag till efter Picasa och det fungerade utmärkt tills i höstas, eller när det var, när man inte längre kunde dela med sig av bilder därifrån till mottagare som inte själva hade Dropboxkonto. Mitt Dropbox använder jag nu uteslutande till att ladda upp foton från min telefon till passande dator för redigering och vidare användning. Blir mest jobbrelaterat. Undrar hur länge den funktionen får vara kvar?
Nej, nu pladdrar jag. Jag tror hursomhelst att det skulle vara bra för forumet om man (jag skriver ”man” eftersom min egna kunskap här är mycket begränsad) kunde rekommendera VAR man kan lagra sina bilder man vill visa här och HUR man då gör. Det finns väldigt många människor som skyggar bara inför utmaningen att lägga bilderna någonstans på nätet för att sedan länka, så utförliga instruktioner tror jag kan göra att antalet deltagare på forumet i alla fall inte minskar av denna anledning.
För övrigt har vi ju noterat en klart minskad aktivitet här jämfört med för några år sedan och likadant är det på Diskant. Hur mycket har svårigheterna med att posta bilder påverkat den minskade aktiviteten?
Orkade någon läsa allt?
|
|
|
Post by rogerh on Jul 18, 2017 11:41:32 GMT 1
Jag orkade  Håller med om det mesta. Sen har jag den åsikten att allt inte måste bevaras för alltid, tycker det är skönt att mina tidigaste trådar försvinner i ödmjuk stillhet. Photobucket har jag slutat med för länge sen, lägger bilderna på min egen domän raketerna.se numera. Allt har sin tid. Facebook och andra nätverk har blivit nya platser att träffas på, forum som denna kanske kommer att sakta tona ut. En gång i tiden fanns BBS'ar med många entusiaster, men de är väl helt borta numera. Hälsar på forumet dagligen ändå och jag kommer att göra en reparationstråd från scratch med nästa GammelGura. Det var ett tag sen och det har runnit mycket vatten under min bro sedan sist.
|
|
|
Post by way2loud on Jul 18, 2017 12:27:16 GMT 1
Jag orkade också....tycker det är viktigt att vi löser detta. Frågan är om inte egen domän är det långsiktigt säkraste. Rogerh - hur länkar man från bilder på egen domän så att dom visas direkt på forumet ? (avgörande för att jag t.ex. ska skaffa domän) Det finns ju billiga alternativ, www.one.com/sv/ t.ex. som kostar runt 20kr/ mån Kräver lite egen arbetsinsats, men så får man ju tillfälle att lära sig bygga hemsida också. Verkar ganska enkelt med Wordpress. Håller annars med om att allt på nätet inte kan leva för evigt.
|
|