brakeman
Nybörjare
I play Country music too I'm just not sure which country it's from
|
Post by brakeman on May 31, 2017 14:37:25 GMT 1
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jun 4, 2017 13:31:35 GMT 1
Det där var inte bara bandlöst utan bildlöst också.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jun 6, 2017 15:33:05 GMT 1
Kanske en ny grej att sälja in. Du vet, scam på blocket. Man säljer bandlösa basar, innan de är färdigjorda, eller finns öht. De finns inte utan säljaren vill bara åt ens deg.
|
|
brakeman
Nybörjare
|
Post by brakeman on Jul 28, 2017 14:11:37 GMT 1
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Aug 6, 2017 7:50:29 GMT 1
Jaja, huvudlöst också, och den där sista 12 strängaren eller vad det är, var ju lite lustig. Den första kan man väl förstå, men den där andra, får mig att undra lite mer, och bilden visar ju nada om hur den egentligen ser ut. Den andra, Yamaha tydligen, får mig bara att undra ...varför?
Det verkar vara en 6 strängad ifrån början, eftersom hela stallet ser ut att vara för 6 strängad och inte tolvsträngad. Alltså har det gjorts om en 6 strängad till en 12 strängad huvudlös, ifrån början, och det är mer förbryllande än att om något hade varit bandlöst eller inte. Det är just som sagt väldigt mycket lättare att göra om en tolvsträngad till sexträngad (bara ta av de sex dubbelsträngarna) men tvärtom, som i detta fallet, är det första jag har sett, och jag bryr mig inte så mycket om att det är bandlöst eller inte. Kanske hade det varit både billigare - och definitivt - enklare att köpa en tolva ifrån början och rycka bandstavarna ifrån dem? För att:
1. Det är inte säkert att varken hals eller lock kommer att tåla den ökade påfrestningen som att sätta 12 strängar på innebär. Det krävs starkare ribbning undertill vad beträffar locket.
2. Inte säkert att hals och greppbrädans bredd räcker till för 12 strängar.
3. Det är inte säkert att den går att intonera, men eftersom det är bandlöst så spelar det ju mindre roll. Jag kan ju absolut inte tänka mig att det går att trycka ner ett strängpar ordentligt eftersom oktavsträngarna är av olika tjocklek. Så en av strängarna kommer alltid att låta ostämt. Hur noga man än är med fingrarna. De två högsta strängarna med lika tjocka strängar, kanske det fungerar bättre på, men även där ser jag problem.
4. Att lägga 12 strängars stämmare nere vid kroppen, visst, den har ju ingen neck-dive då när den är huvudlös, men istället får den ju en hemsk "body-dive" att den tippar över med eventuell jämvikt till kroppens sida. Vilket torde göra den extremt otymplig att spela på och - t ex - stoppa i ett gitarrfodral.
Visst kan man ha projekt som är mer sociala, dvs gitarrer som det pratas mer om än att spelas på, men det är ju inte utan att man tänkte lite, speciellt på den andra Yamaha gitarren, att varför och hur? Det är mycket möjligt att du har ändrat förstärkningen i locket undertill, bytt ut mot en kraftigare truss rod, hur man nu gör det, och en massa andra saker. Men kan jag kan inte hjälpa att tycka att det hela avslutar i lite väl mycket "law of diminishing returns" när det gäller den. Men den första "Dobron" eller "National" eller vad det är har jag inga problem med alls.
|
|
brakeman
Nybörjare
|
Post by brakeman on Aug 8, 2017 8:52:26 GMT 1
1 den har hållt trycket i 7 år utan problem. Det blir lägre tryck med denna lösning. 2 greppbrädan räcker mer än väl till. 3 den är intonerad och det är ungefär lika viktigt på en bandlös som en bandad den här gitarren har unis stämning som en Oud men även med oktavstämning fungerar det lika bra som på en bandad. 4 den är mycket bättre balanserad än en vanlig 12 med stort huvud. Hur " tymplig" som helst
Ingen av mina gitarrer är " sociala " projekt
|
|