peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Jun 24, 2015 11:44:19 GMT 1
Att titta på e-bay kan vara trevligt, men är inte alltid bra för ekonomin. Fick tag på en gammal Bjärton Sammy med Hagström-etikett, ett vrak som gick lös på 1600 kr när jag väl hade det hemma. Men, å andra sidan, jag är ju väldigt förtjust i Bjärton-gitarrer av rent nostalgiska skäl och kanske särskilt i de stålsträngade varianterna, som faktiskt dessutom är utmärkta rent ljudmässigt.  Halsen var till hälften av redan, så halsomsättningen var ett mindre problem. Däremot var det en ribba som var knäckt och den var lagad genom två fastlimmade pinnar, mellan lock och botten, som höll uppe locket hjälpligt. Har svårt att tänka mig att ljudet blev bra efter den operationen. Dessutom var det en väldigt ful skada i botten som hade gått igenom alla tre fanerlagren, så jag valde att dela gitarren.  Nu var det lätt att komma åt att laga. Plywood är hopplöst när det är spräckt, för fibrerna går inte att lägga tillbaka i rätt ordning, utan jag tog bort de två innersta lagren och limmade på nya lager.   Nu är det i alla fall jämt  Så här blev insidan:  Passade på att byta den trasiga ribban också. Nej, det är inte snickarlim, det är Titebonds gula.  Som framgår av bilden ovan är ribbningen Bjärtons klassiska nylonribbning och det finns ingen förstärkning under stallet. Helt fel enligt de flesta, men det blev förbaskat bra ljud i de här gitarrerna!  Gitarren är ihopsatt igen, kommer bilder på det också, just nu håller jag på att snygga till det yttre, med plektrumskydd och lagning av lack. I övrigt tror jag den får vara i det ruffiga skick den är.
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Jun 24, 2015 14:38:26 GMT 1
Äkta road-worn är snyggt!!!
|
|
|
Post by rogerh on Jun 24, 2015 18:40:16 GMT 1
Ja, den var inte kul bakom kulisserna. Varför man inte hade en stallplatta och varför man hade fan braced på en gitarr avsedd för stålsträngar är för mig en gåta.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jun 24, 2015 19:50:36 GMT 1
Intressant pga att jag råkade köpa in en(Bjärtonbyggd) Hagström Jimmy häromdagen. Har inte riktigt koll på vad som skiljer Jimmy från Sammy, trodde det var annan ribbning men det är samma ribbning i Jimmyn.
Absolut inget fel i sig med solfjädersribbning på en gitarr avsedd för stålsträngar. Problemet i det här fallet är snarare att dom har valt samma tunna dimensioner som på en nylonsträngad gitarr. När jag har byggd solfjädersribbning för stålsträngat har jag anpassat dimensionerna efter belastningen något annorlunda. Levin byggde också några (var det två?) modeller med solfjädersribbning för stålsträngar och dom låter helt underbart.
Stallplatta är dock för mig enbart dumt och konstigt att inte ha på en gitarr där stålsträngar ska användas. Om du inte limmade in stallplattor (två bitar får det bli pga ribban i mitten) innan du limmade på bottnen rekommenderar jag starkt att du gör det efteråt.
Min Jimmy fick en ribba, hälkappa samt delar av stall limmat idag. Nästa limning blir stallplattor.
Har du haft en sådan förut Peter? Isåfall, vilken strängtjocklek? Jag känner mig tveksam för något annat än 010 på Jimmyn.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Jun 24, 2015 19:51:42 GMT 1
Kunde du se om det fanns någon halsförstärkning i halsen när du hade den borta?
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Jun 25, 2015 7:00:13 GMT 1
Roger: Jo visst är det irriterande! Och det värsta är att det funkar alldeles utmärkt  Det håller och det blir bra ljud, vilket väl är ungefär vad man förväntar sig av en gitarr Tyko: Jag har en Jimmy från 65 och min första gitarr, en Sammy från 68. Den här nya är från 66. Jimmyn har jag böjt tillbaks halsen på för 7 - 8 år sedan och den har hållit sedan dess. Den har 010-strängar med grövsta B-strängen (018?) som G-sträng. Gitarren var målad i svart och jag strippade all färg och lackade om den. Jag tog då bort ett par millimeter på halsen samtidigt och den har ändå hållit sig rak och fin. På den finns ingen förstärkning. Den här nya Sammyn hade ingen förstärkning som var synlig när jag tagit av halsen. Den har också grov hals och den var rak! Jag har satt 011 på den, får testa om det håller. Min första Sammy, som är nyast - från 68, har däremot halsförstärkning och en betydligt tunnare hals. Skillnaden mellan Jimmy och Sammy var nog mest utseendet, min Jimmy har en normal ljudhålsrosett som liknar de som fanns på de nylonsträngade gitarrerna medan Sammy var lite mer "amerikansk". Det skilde 100 kr på priset 1966 och det som motiverade den prisskillnaden var nog mest att Sammy var stylad mer som en J45 och alltså såg mer "Gibsonsk" ut. Martin-gitarrer var det ingen som hade hört talas om i Sverige på den tiden. Avvaktar med spänning resultatet av Dina stallplattor. De båda gitarrerna jag haft tidigare har inte skadats av att sakna stallplatta. Men den här senare var ju lite mer anfrätt.
|
|
|
Post by Klangfix on Jun 26, 2015 22:36:27 GMT 1
Jättetrevlig gitarr. Jag renoverade en sån åt min f d kollega för sådär fem-sex år sedan. Solfjädersribbning är klart underskattat på stålsträngade gitarrer. Ta t ex Levin Bolero 22, som låter alldeles underbart. Den är ju också solfjädersribbad. Jag förstår egentligen inte varför man måste göra locket så himla styvt, som när man har stegribbning eller X-ribbning. Om man tar i beräkning att locket kommer att röra sig uppåt, kan man väl bygga med lite medveten utbuktning och kompensera detta med halsvinkeln? Här är förresten min renovering: ackegura.proboards.com/thread/5541?page=1
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Jun 27, 2015 0:19:37 GMT 1
Jo Klangfix, den har jag, med stor glädje, tagit del av tidigare. Inte bara en, utan flera gånger
Jag fick ju till och med en avritng av plektrumskyddet av Dig. Och den stämde inte på min den heller! Det verkar som om de här skydden ändrades hela tiden, fast de såg lika ut
Hade för mig att även Du frapperades av ljudet, men när jag ögnade igenom Din tråd nu, så lunde jag inte se något om det
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Jun 27, 2015 16:21:38 GMT 1
Härligt Peter,
jag har två Sammy och en Jimmy. skall plocka fram dem och kolla skillnaderna när jag tar mig tid för det. En av mina Sammy har jag en K&K Pure Mini i och den låter kalasbra. Dock verkar din på bilderna ha ett annorlunda plektrumskydd för på mina är de de stora, du vet;-)
|
|
|
Post by way2loud on Jun 27, 2015 18:22:37 GMT 1
Solfjädersribbning är klart underskattat på stålsträngade gitarrer. Ta t ex Levin Bolero 22, som låter alldeles underbart. Den är ju också solfjädersribbad. Jag förstår egentligen inte varför man måste göra locket så himla styvt, som när man har stegribbning eller X-ribbning. Om man tar i beräkning att locket kommer att röra sig uppåt, kan man väl bygga med lite medveten utbuktning och kompensera detta med halsvinkeln? Håller med. Jag har en Levin 116 från -65 med solfjädersribbning och sedan jag köpt den har jag nästan slutat spela på mina andra akustiska gitarrer. Jag har 010 Cleartone på den för att skona locket och det är en mycket dynamisk gitarr med fin ton. Dessutom perfekt halsbredd för fingerspel med stålsträngar. Jag har inte testat ragtimemodellen som kom senare, den kanske är ännu bättre?
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Jul 2, 2015 7:13:00 GMT 1
Nu har jag fått ihop gitarren. Funkar utmärkt och jag gillar verkligen ljudet. Får se om jag gör något mer åt finishen och eventuellt stallplattan. Plektrumskyddet som satt på var inte original, det såg ut att komma från en LGO eller från någon Yamaha. Jag har gjort en ny som stämmer överens med spåren efter den ursprungliga. Hade tänk länka i vanlig ordning till Photobucket, men jag känner inte igen det programmet längre. Vad har hänt? Jag får bara kontakt med en sida som vill att jag skall ladda upp till email??? Så jag försöker länka till hemsidan i stället kajakutbildning.se/gitarrer%20till%20salu-2.htmlDär finns den med som andra gitarren uppifrån
|
|
|
Post by way2loud on Jul 2, 2015 10:15:19 GMT 1
Jo Photobucket har väl gjort en del ändringar, men på min PC funkar det iaf. Annars brukar jag använda deras app för iPhone/iPad, det är smidigt om man använder dessa enheter för fotograferingen också. Såg att det fanns en app för Android också men den har jag inte testat.
Gitarren blev fin. För att inte tala om kajakbilderna på hemsidan! Man blir sugen på att paddla!
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Jul 2, 2015 13:13:08 GMT 1
Nu hittade jag in på rätt sida, så nu skall jag väl kunna få in bilden ändå. Jag hamnade i ett nytt läge som jag aldrig hade varit tidigare. De ville att jag skulle börja använda email för att ladda in bilder  Då skall vi bara rensa lite Way2loud. Tack för hjälpen!
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Jul 2, 2015 17:58:15 GMT 1
Grann gitarr!!
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Aug 13, 2015 10:00:53 GMT 1
Har fatt igång min nu. Helt klart en riktigt rejält trevlig gitarr är det! Tog den pa en testrunda med folktrion igarkväll och den klarade testet med mvg.
|
|