|
Post by svenake12 on Jan 7, 2015 1:24:37 GMT 1
Jag kan inget om piano eller dess stämning, - men oj vad jag gillar sådana här diskussioner!
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 7, 2015 11:31:14 GMT 1
Hej! Innan jag ens hunnit yttra mig, har jag tydligen bidragit via min hemsida till diskussionen. Kul. Jag är verkligen ingen pianostämmare. Det närmaste pianostämmare jag kommit är att jag pryade på Philipsons musik 1981 och fick då grunderna förklarade för mig av den då unge Leif Larsson i Malmö. Därefter har jag läst en del i ämnet och försökt att stämma mitt eget och en del andras pianon under alla år. Man kommer faktiskt långt med en stämmjukvara som kan visa 1 cent noggrannhet. Det är bra om mjukvaran är snabb att anpassa sig, för annars tar stämmandet längre tid. Dessutom är det så att det är väääldigt svårt att mekaniskt stämma en sträng så frekvensen blir bättre än +/-1 cent. När man slår an tonen får man initialt en frekvens som sen varierar under tiden tonen klingar ut. Denna variation kan vara 5-10 cent beroende på vilken sträng det rör sig om. Man måste slå an strängen många gånger och bestämma sig när man ska betrakta mätinstrumentet under avklingningen. Först då kan man börja systematiskt gå igenom alla strängar ton för ton. Dessutom kan det dyka upp svävningar från andra resonanser i resten av pianot, vilket kan stöka till det. Jag rekommenderar att dämpa de odämpade strängarna i diskanten med en mjuk filt eller skumgummibit. Jag vill påstå att man kommer ganska nära "sanningen" om man stämmer två oktaver upp och ner från mellersta C räknat, med hjälp av en stäm-mjukvara. Därefter stämmer man i oktaver tills det låter rent ovanför och under. Man ska då hela tiden använda de mellersta oktaverna som referens, så den översta diskanten kommer att stämmas med referenser två oktaver ner. Testa demoversionen av denna mjukvara: www.instrument-tuner.com/Mata in 1,5 cent sträckning/oktav i stämningen, så blir resultatet ännu bättre än om man bara stämmer matematiskt rent i de mellersta fyra oktaverna. När det gäller de övre och undre oktaverna så ska du inte lyssna efter svävningar utan lyssna på hur klangen låter. Stämmer du grundtonerna svävningsfritt blir det falskt.
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 7, 2015 13:05:49 GMT 1
Efter att ha tittat på Youtube-klippet från "Dirk´s Piano tuning" kan jag konstatera att han inte är tydlig med att man måste stämma strängarna från för lågt läge till rätt ton. Missar man och går för högt, kan man inte bara sänka ner till rätt ton utan att först gå under målet. Man måste närma sig rätt ton från en lägre frekvens utan "översläng" i stämningsfrekvensen. Anledningen till detta är att man vill ha likartad dragkraft på andra sidan om sadelpunkten på strängarna. Det finns alltid en kvarvarande skillnad i dragkraft på ömse sidor om sadelpunkten och den rättar inte till sig förrän efter ett tag. Om man stämt omväxlande från för låg ton till rätt ton och omväxlande från för hög ton till rätt nivå, kommer spridningen på stämningen att öka onödigt mycket efter ett par dagar. En viss spridning får man alltid efter ett par dagar, men ökningen blir mycket större om man man stämmer slumpmässigt från högre och lägre frekvens. Detsamma gäller stämning av gitarrer, men det visste ni säkert.
|
|
|
Post by way2loud on Jan 7, 2015 13:40:21 GMT 1
Välkommen i diskussionen Klangfix och tack för infon på din hemsida! Om du har möjlighet skulle jag uppskatta en förklaring om hur man mäter stämnaglarna för att kunna köpa rätt stämnyckel. Mina stämnaglar har måttet 5mm i kvadrat på fyrkanttappen i toppen. Men man ska kanske mäta diametern på den cylindriska delen? Jag antar att fuskmetoden med en vanlig hylsa (icke konisk) invändig fyrkant inte är att rekommendera?
Lustigt det där med Philipsons Musik.... jag var i Malmöbutiken i början av sjuttiotalet och provspelade en Martin D-modell, helt underbar men för dyr för mej, över 4000kr. Det slutade med att jag i stället köpte en Levin W32 i musikaffären som då fanns i Kävlinge vid jvst. Denna drevs då lustigt nog av en (nästan döv) musiker och pianostämmare (!), som f.ö. har stämt pianot som omtalas ovan med bra resultat. Han hade såvitt jag minns bara ett enkelt analogt instrument. Levin W32 gitarren har jag fortfarande kvar, dock spelar jag numera hellre på min Levin mod 116 som syns på avataren här intill.
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 7, 2015 15:58:57 GMT 1
|
|
|
Post by Klangfix on Jan 7, 2015 16:12:56 GMT 1
Vill bara kommentera att i äldre litteratur finns ingående omständiga beskrivningar om hur man ska fördela stämningen mellan alla 12 tonerna i den mellersta oktaven baserat på en enda stämgaffel som referens. Bättre är att ha tolv stämgafflar och slippa detta onödiga jobb, eller att ha de tolv olika tonerna inspelade på något sätt, t ex på en CD eller från en dator. I äldre litteratur beskrivs t ex svävningstal mellan vissa intervall. Man har metoder med en pendel med varierande pendellängd som ska användas då man lyssnar på svävningarna. Genom att jämföra pendelns svängningar med de hörbara svävningarna t ex mellan intervallet A3-E3, fås en referens för varje enskilt intervall. Metoden får nog betraktas som historisk och mycket omständig. Idag stämmer troligen ingen med denna metod. Den metod som Leif Larsson visade mig 1981, var att gå i kvintcirklar från A och runt hela varvet och försöka få ungefär samma hastighet på alla svävningarna för kvinter och ändå hamna rätt i sista intervallet då man gått igenom alla toner i en oktav. Problemet är att Svävningarna är inte konstanta mellan olika intervall, eftersom skillnadfrekvensen är beroende av var man är på klaviaturen. Som sagt; metoden är omständig och ytterst approximativ.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 7, 2015 18:23:19 GMT 1
För att ännu mer grotta ner sig i stämning... risk för att hela tråden hamnar i dålig stämning... finns det studios och musikproducenter som förlitar sig på enbart en eller två stämmare i staden. Alltså personer som är pianostämmare. Innan varje studio-session så ringer han in en av sina favoriter som kommer att stämma pianot(flygeln). En gång dagen innan, och en gång till samma dag som inspelningarna sker. På en Steinwayflygel. Den här intervjun med den legendariske NORSKE ljud-ingenjören Jan-Erik Kongshaug som har näst intill mytomspunnet rykte inom den s.k. ECM jazzen. Akustisk jazzmusik inspelat med mycket reverb, och en viss "acquired taste" i musiksmak. Dvs inte allas kopp te! Men han säger att hemligheten med hans inspelningar är hur flygeln är stämd. Någonstans mitt i intervjuen börjar han prata om hur ett stämt piano kan rädda hela ljudbilden, för alla andra instrument också. Han säger också att han kan höra på de flesta andra inspelningar i andra studios att pianot - egentligen - är ostämt. Skivbolaget ECM är beryktad för sina inspelningar alltsedan 1970-talet. De är den enda skivbolag som aldrig behövt göra några "re-masters". www.allaboutjazz.com/norwegian-road-trip-part-4-oslo-and-an-interview-with-jan-erik-kongshaug-by-john-kelman.php
|
|