|
Post by rogerh on May 23, 2014 11:49:12 GMT 1
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on May 23, 2014 12:20:20 GMT 1
Förmodligen var locket färdigt i december 1917 medan gitarren blev färdig nagon gang 1918. Det är nog stämpeln pa huvudet som borde vara gällande tycker jag. Ser fin ut!
|
|
|
Post by rogerh on May 23, 2014 12:38:09 GMT 1
Anteckningen var skriven på lönnstickan under stallet, så det var mitt under produktionen Ja, det är ett fint exemplar!
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on May 23, 2014 13:05:06 GMT 1
Ja, da är det ju helt klart arsmodell 1918.
|
|
|
Post by rogerh on May 23, 2014 17:39:04 GMT 1
Fick just veta detta i ett e-mail
- Ägaren till gitarren från 1917 kan vara;
Nilhage, Tora Ingeborg Kabbeleksg 3D 417 18 Göteborg Död 2/12 1998.
Folkbokförd i Brämaregården, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland). Född 9/1 1899 i Uddevalla (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Gift kvinna (9/12 1939). -
Stämmer nog bra, gitarren är köpt från Göteborg. Hon blev snudd på 100 år!
|
|
|
Post by rogerh on May 23, 2014 18:37:54 GMT 1
Avslutade dagen med att göra en replika på stallet i samma fina rosewood som greppbrädan. Fint ska det vara! Började med att raspa fram två halvcirkulära diken med den lilla runda rakbladsraspen från stewmac och en grövre rund rasp. Fasade sen två sidor på den halva pyramiden... ...och sen den tredje facetten på pyramiden. Originalstallet var för högt som vanligt, brukar använda ett lägre stewmac pyramidstall som mall. Rundade av baksidan på stallet där strängpinnarna ska sitta. Måttade för stränghålen, använde en lite mindre spridning än på originalstallet, 57 istället för 58 mm. Använde också samma måttstock från stewmac som jag har till översadeln för att få avstånden kompenserade för strängtjockleken - lite överkurs. Försänkaren för strängpinnehålen är en annan stewmac produkt. Ser att jag missade lite på ett hål, men det fixar sig senare med brotchen för strängpinnarna Blir snyggt med matchande trä i greppbräda och stall
|
|
|
Post by rogerh on May 28, 2014 20:31:06 GMT 1
|
|
hellfog
Lärt mej ta barré
Posts: 62
|
Post by hellfog on May 29, 2014 18:19:16 GMT 1
Otrolig snygg Rosewood greppbrädan, väldig flammig.
|
|
|
Post by rogerh on May 29, 2014 19:53:57 GMT 1
Det är Madagaskar rosewood som är brunare än indisk rosewood och ibland är snarlik brazilian. Jo, den där var snyggare än vanligt, kul med lite mönster i virket!
|
|
|
Post by rogerh on Jun 1, 2014 17:54:49 GMT 1
Limmade ribbor och annat smått och gott i helgen. Bottenribborna får en rejäl kurva medan lockribborna en mycket mindre (helt platta är inte så bra). Använder en utvald gammal bottenribba som mall, hyvlar och sandar till en jämn och fin kurva. Bottenribbornas placering följer originalen, använder en vinkelhake för att få det snyggt. Skär in en lucka i mittlisten och markerar ändarna med blyerts. En lagom styv gransticka blir mothåll för tvingarna och skyddar lacken i botten. Limmar med hudlim efter förvärmning med en värmepistol. Överflödigt lim torkas bort med en urvriden trasa och en bordskniv för att komma åt. Locket får också ribborna utmätta. Den första limningen av botten och kropp får torka över natten. Resultatet. En andra limmning av förstärkningen vid ljudhålet och den bakre tunnare ribban. Stallet limmas. Brännstämpeln i den gamla listen bevaras. Halsinfästningen på alla Levin parlors är rätt usel och behöver dras fast med en skruv inifrån. Den sista limningen gör jag med epoxylim. En hylsa dras fast och limmas i halsfoten, de tre delarna till förbandet ser man till höger.
|
|
|
Post by rogerh on Jun 2, 2014 23:15:55 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Jun 3, 2014 20:10:21 GMT 1
Fortsatte med att limma fast halsen. Gick rätt smärtfritt då den nästan var i rätt läge från första början. Använder ett rakt och smidig fjäderstål (antagligen nåt man gör sågar av då den är märkt "Sandvik") för att matcha greppbrädan mot stallets pinnhål. Limmar med hudlim och förvärmer i fogen med värmepistolen. Till vänster nya tidtagaren med tre stoppur, den här halsinpassningen tog bara en halvtimme. Drar bort tejpremsorna som markerar rätt riktning i sidled och torkar bort överflödigt lim med en urvriden trasa. Några timmar senare tas tvingarna av. Slipade en 20" radius på greppbrädan med en slipkloss och några olika grovlekar på sandpapperet innan bilden togs. Gitarren är en gitarr! På med mässingsbanden. Limmas med superlim. Sista bandet går inte att klämma med tvingen på bandet då hålkanten tar emot på andra sidan. Använder några aluminiumbitar och bankar lite på dom vid sista bandet. Bandat klart. Tog för övrigt 50 minuter. Inte mycket kvar nu!
|
|
|
Post by rogerh on Jun 4, 2014 12:35:51 GMT 1
Dags att jämna till och polera banden. Börjar med att plana med grova filar och sidofilen som ger bandet en lagom lutning på kanten. Kollar sen med "fret rocker" om nåt band sticker upp, Två band behövde lite extra filande den här gången, oftast är de sista på locket som behöver specialbehandling då de är svårast att klämma fast rätt. Rundade av de vassa kanterna på bandspetsarna med en liten fin fil. Med diamantfilen rundar jag av de lite tillplattade krönen på banden. Använder några plåtar för att inte repa till locket av misstag (det har hänt, men aldrig mer!). Går över alla banden med ett 400 papper... ..och polerar sen med finaste stålullen. Det här momentet är skönt, massera in träolja. Det blir så härlig färg på virket
|
|
|
Post by rogerh on Jun 4, 2014 13:22:53 GMT 1
Köper strängstift utan infräst skåra av ebenholts från stewmac. För att följa gammal standard borrar jag in en 4 mm pärlemordott överst på pinnen. Har tillverkat en jigg som gör att pinnarna håller för den omilda behandlingen. Borrar i tre omgångar, en tunn borr, en 4 mm metallborr och till sist en 4 mm träborr. Den första tunna borren borras djupt ned i pinnen och gör att de övriga borrarna lättare tar undan träet utan att pinnen spricker. Borr två är en metallborr som man kan styra lite om man missat med centreringen. Den sista borren ger raka kanter till hålet. Pärlemordotten limmas med superlim. Första pinnen klar och får torka på sin plats. Gjorde ett set till när jag var igång. Minsta tiondel ocentrerat märks, det är få som blir helt perfekta då borrarna lever ett eget liv. Syns inte på 20 cm avstånd! En meditativ stund i lokalen
|
|
|
Post by rogerh on Jun 4, 2014 16:26:01 GMT 1
Hålen brotchas upp i stallet så att pinnarna passar. Försänker sedan hålen med ett specialverktyg. En bit ben till en översadel slipas till. Har tre såna här slipskivor, väldigt bekvämt och snabbt att jobba med. Bara en tving och man är igång. Slipdammet från benet sparar jag ibland i en liten plastpåse, perfekt med superlim för att laga skåror i översadlar som är för djupt skurna (det händer...). Har en liten sågbox med en allt slöare såg att kapa till benbitar med, ben är inte bra för skärpan! Testar passningen. Eftersom greppbrädan har en liten radius drar jag pennan längs greppbrädan till en kurvad linje nån mm högre än strängarna ska vara. Den dammiga flaskan med TiteBond kommer fram, man vill bara att benbiten inte ska lossna. Använder slipklossen med rätt radius som mellanlägg.
|
|