|
Post by rogerh on Oct 21, 2013 20:20:34 GMT 1
På Tradera. Har god lust att köpa den och slakta bort den extra halsen, men det känns ju både rätt och fel Tradera
|
|
|
Post by Peter on Oct 22, 2013 7:56:05 GMT 1
Hur sjutton används den bandlösa delen?
Som en bas?. Det är ju samma mensur som den 6-strängade delen av gitarren.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Oct 22, 2013 9:26:59 GMT 1
Visserligen är det ofta så enkelt att man kan översätta tyskan med ett liknande svensk ord....men med ordet "Schrammelgitarre" blir det bara väldigt fel! Schrammel är ett namn och kan således inte översättas till ett ord. Bröderna Schrammel var två fiolspelande bröder från Österrike som startade en musikgrupp där de akkompanjerades av en gitarrist som spelade en dubbelhalsad kontragitarr. Därifrån har den typen av gitarr blivit känd i folkmun som "Schrammelgitarre" efter bandets namn "Schrammel brothers". Denna grupp har även blivit stilbildare för den musikstil som namnges efter gruppen namn som "Schrammelmusik".
Peter, den extra halsen är bara ett stöd för de extra bassträngar som slås an utan att tryckas ned, bara för att komplettera med djupare basar som kan anslås med högerhandens tumme.
|
|
|
Post by Peter on Oct 22, 2013 10:37:12 GMT 1
Peter, den extra halsen är bara ett stöd för de extra bassträngar som slås an utan att tryckas ned, bara för att komplettera med djupare basar som kan anslås med högerhandens tumme. Aha. Då kanske det vart lite snyggare med en kromad (eller rostfri) stång. Ungefär som Levin (och flera) hade.
|
|
|
Post by rogerh on Oct 22, 2013 15:15:09 GMT 1
Jag tycker "skrammelgitarr" är kul eftersom det är precis så jag upplever harpgitarrerna! Väldigt medveten ordlek alltså
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Oct 23, 2013 22:06:03 GMT 1
Det vore helgerån att slakta harpdelen från denna, vi kan väl kalla den "harpgitarr"...
Den verkar ju vara i fin skick, och de kan gott få finnas kvar. Sikta in dig på en som bara har en hals från början istället Roger!
|
|
|
Post by rogerh on Oct 23, 2013 22:26:22 GMT 1
Jag skulle väldigt gärna vilja helgeråna harpgitarrer, men jag tänker inte göra det. Det som är så lockande är att de är stora för sin ålder och hopplösa att spela på med alla sina extra onödiga strängar. Jag har två liknande som kom utan extrahals (andra har mindre samvete än mig!) som jag renoverat och som gitarrer blir de mycket bra instrument. Just det här exemplaret med gitarrhalsen i mitten hade annars varit en bra kandidat för ett litet helgerån
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Oct 23, 2013 23:13:27 GMT 1
Omöjliga att spela är dom knappast. Bara att lära sig. En Selmer/Macchaferrigitarr är också omöjliga att få att låta bra innan man lärt sig spela Gypsyjazz på dom....
|
|
|
Post by rogerh on Oct 23, 2013 23:20:09 GMT 1
Jag tänker inte ändra på min egen åsikt om dom där otympliga ospelbara imponatorprylarna från förra sekelskiftet. Andra får förstås tycka annorlunda
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Oct 24, 2013 7:59:36 GMT 1
Nej, du får INTE tycka som du vill..... ....och om du kapar halsen på en harpgitarr så ringer vi polisen!
|
|
|
Post by rogerh on Oct 24, 2013 8:16:18 GMT 1
Det finns ett skäl att den här arten dog ut. Skulle det vara en bra idé med många strängar som man kan slå an en not på och som man sen inte kan få stopp på skulle det finnas massor av såna här nytillverkade. Jag tror det gick status i antalet strängar när det begav sig - "Jag har fler strängar än du!". Som skulpturer är de snygga, som crazy kulturyttring är de intressanta. Jag har inga planer på att ta fram sågen själv, däremot är jag alltid på jakt efter redan kapade bara för att det är stor volym i kroppen vilket är en kul omväxling till de normalsmå parlor gitarrerna från samma tid. Bara om jag skulle stöta på ett ospelbart "vrak" kan det hända att jag smyger fram japansågen när ingen ser på Har faktiskt renoverat ett sånt "vrak" utan att kapa den extra halsen. Den gitarren lät kanonbra, dom extra strängarna var bara i vägen och nu hänger den oanvänd som en väggdekoration hos den som äger den.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Oct 24, 2013 12:18:21 GMT 1
Naja, riktigt utdöda är nog inte den arten. Möjligtvis lite sovande för tillfället. Men anledningen är kanske inte dom manga strängarna. Det finns ett intresse för dylika tingestar i USA och där tillverkar man tom nya. Där kallar man det för harpgitarr och ofta är kroppen förlängd som en extrahals istället för just en extrahals. Men massa lösa strängar som spelas som bastoner som man saklart far dämpa om man inte vill att dom ska klinga vidare. Det är samma koncept om än lite annorlunda utseende.
|
|
|
Post by rogerh on Oct 24, 2013 12:26:12 GMT 1
Tur att det finns åtminstone en entusiast och oftast en hel drös för allt man kan tänka sig, även harpgitarrer Visst finns dom fortfarande här och var, men knappast för att de är bra instrument att spela på. De har ju sin historia och är extremt imponerande att se på. Nåväl. Jag tänker inte bjuda på den här.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Oct 24, 2013 13:03:57 GMT 1
Jag kollade lite snabbt pa youtube och som jag misstänkte finns där ett gäng med klipp pa folk som använder harpgitarrer i olika skepnad. Sa en bra bit ifran utdöda verkar det som! Later riktigt fint när man hör dom som kan hantera ett sadant instrument.
|
|
|
Post by rogerh on Oct 24, 2013 13:29:51 GMT 1
Vid 1:33 hände det, han slog an en av bassträngarna! Men visst låter det lite som ett odämpat piano vid 1:55... Så länge man undviker bassträngarna får man ett snyggt strängreverb från basarna, inte så dum effekt.
|
|