|
Post by Klangfix on Aug 28, 2013 22:40:59 GMT 1
Hej! Det var ett tag sedan sist jag startade en ny tråd. Det blir tyvärr mer sällan på sommarhalvåret, då min verksamhet brukar vila. Nu har jag dock dragit igång igen i verkstan och har redan hunnit med två fioler en banjo och en gammal archtop som jag på olika sätt renoverat. Kanske får jag tid och visa lite bilder i höst. Det jag nu tänkte visa var en förfrågan från en kund, som undrade om jag kunde renovera en Levin Solist.  Locket är intryckt rejält och har även efter intryckningen strängats upp så att det deformerats efter långvarig intryckning. Det är fler än 8 stora genomgående sprickor som behöver lagas. F-hålen är lösa i kantlisterna. Det bär emot, men jag tror inte man kan göra det här snyggt och bra utan att demontera locket. Botten och sarg sitter så bra ihop och är så pass hela att jag inte vill gå in den vägen. Problemet är bara att halsen då också måste demonteras om locket ska kunna lyftas av. Förutom de uppenbara skadorna + lackbättringar, finns ytterligare flera timmars jobb med bandslipning och tillfixning av bussningar m m. Jag har sett två Solister säljas på Tradera nyligen och de gick båda till ca 8500kr (båda i OK skick inkl plektrumskydd och mikrofon). Ja, vad säger ni? Är detta verkligen lönt om man ska betala någon att utföra ett bra jobb? Vad säger ni som jobbar på heltid med detta?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Aug 29, 2013 1:39:00 GMT 1
Om det är värt det eller inte kanske kunden kan avgöra bäst när du säger ditt pris till honom. Var inte rädd att ta till rejält för blir en hel del jobb. Om han hellre vill sälja den så kan du meddela mig.
|
|
|
Post by Klangfix on Sept 3, 2013 15:27:37 GMT 1
Det löste sig. Vi kom överens om att jag byter in gitarren. Det känns betydligt bättre för båda parter, eftersom det är alltid en stor risk att ge sig på något så trasigt och samtidigt lova beställaren att resultatet kommer att bli bra. Jag vet inte hur du brukar göra Tyko, men har det nånsin hänt dig att en gitarr har totalhavererat under pågående reparation, så att det varit lönlöst att fortsätta? Isåfall är det ju en knivig fråga hur man gör angående ansvarsfrågan. Jag funderar på någon lämplig juridisk formulering att notera på inlämningskvittot. Man vill ju trots allt friskriva sig från helt oförutsägbara saker, alltså inte min egen klantighet. :-) Man skulle t ex kunna tänka sig att en gitarr var förstörd inuti av skadeinsekter och att det endast syntes små eller inga tecken på utsidan. Det har faktiskt hänt mig, men där var angreppet inte fullt så stort.
|
|
|
Post by rogerh on Sept 3, 2013 17:08:58 GMT 1
Min erfarenhet är snarare att de torraste gitarrerna med flest sprickor är de som låter bäst när man är klar. Det som är så fint med trä är att allting går att fixa. Bara om virket är för tunt av en gammal "reparation", ruttet eller hårt angripet av insekter måste bitar bytas ut - men det går ju det också! Allt går att fixa och resultatet blir alltid bättre än man tror 
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Sept 3, 2013 20:52:47 GMT 1
Det löste sig. Vi kom överens om att jag byter in gitarren. Vad bytte du emot?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Sept 4, 2013 0:47:34 GMT 1
Det löste sig. Vi kom överens om att jag byter in gitarren. Det känns betydligt bättre för båda parter, eftersom det är alltid en stor risk att ge sig på något så trasigt och samtidigt lova beställaren att resultatet kommer att bli bra. Jag vet inte hur du brukar göra Tyko, men har det nånsin hänt dig att en gitarr har totalhavererat under pågående reparation, så att det varit lönlöst att fortsätta? Isåfall är det ju en knivig fråga hur man gör angående ansvarsfrågan. Jag funderar på någon lämplig juridisk formulering att notera på inlämningskvittot. Man vill ju trots allt friskriva sig från helt oförutsägbara saker, alltså inte min egen klantighet. :-) Man skulle t ex kunna tänka sig att en gitarr var förstörd inuti av skadeinsekter och att det endast syntes små eller inga tecken på utsidan. Det har faktiskt hänt mig, men där var angreppet inte fullt så stort. Om du som reparatör är ansvarig för någon skada som inte går att återställa på en kunds instrument får du stå för det, eller någon försäkring. Ev har kunden någon försäkring som kan nyttjas. Om det istället är så att större skada upptäckts när annan reparation redan påbörjats så är du som reparatör såklart oskyldig och problemet är kundens. Dvs, du måste då såklart meddela kunden om att reparationen kommer att bli x-kronor dyrare och han får då ta ställning till om du ska jobba vidare eller göra halt. Förhoppningsvis upptäcks problemet i ett tidigt skede så att gjort jobb inte blir av någon stor ekonomisk betydelse. Om du som reparatör omöjligt kunde se problemet komma så kan det vara så att kunden får betala för ditt jobb. Om du däremot förbisett att förutse ett förutsebart problem får du nog stå ditt kast. Får avgöras lite från fall till fall. Jämför med hur det är på tex en bilverkstad då en normal service ska göras och dom ringer dig och säger att växellådan måste bytas....om du säger nej tack lär du ändå få betala för det jobb dom gjort innan växellådeproblemet dök upp även om du får bärga hem bilen. Om dom däremot tappade en skruv ned genom oljepåfyllningshålet så står dom förhoppningsvis för att lyfta toppen för att plocka ut skruven. Om dom gör en full service och först och sedan upptäcker att bilens motor har skurit så har dom missat ett väsentligt problem och du behöver förhoppningsvis inte betala för den onödiga servicen.....
|
|
|
Post by Klangfix on Sept 4, 2013 8:23:13 GMT 1
Låter vettigt. Jag ska tänka på det i framtiden, så det inte blir några missförstånd i kundrelationerna. 
|
|
|
Post by Klangfix on Sept 26, 2013 7:47:06 GMT 1
Nu står jag där i verkstan och blir osäker på hur jag ska angripa problemet. Först fick jag för mig att lossa locket, eftersom botten och sarg är oskadade och i fint skick. Men sen är det ju problemet med att då måste jag även ta av halsen och det vill jag helst slippa.
Så, hur tar man snyggast av botten? Jag har plockat av ett lock på en Levin Orchestra för fyra år sen, men då var ena kanten uppfläckt och man kunde lätt fortsätta sprätta. Här sitter allt ihop. Hur börjar man?
|
|
|
Post by rogerh on Sept 26, 2013 11:27:19 GMT 1
Är det en celluloidlist på kanten börjar man med att försiktigt lossa den med en skalpell och lite vatten. Sen ser man skarven mellan botten och sida och då är det bara att jobba med sprättkniven. Man kan också såga med en mycket tunn såg runtom i skarven om det är mahogny i botten och sida, spåret kommer att döljas sen bakom listen. Jobbigare men säkrare.
|
|
|
Post by Klangfix on Sept 26, 2013 11:35:19 GMT 1
Om det bara varit en kantlist men det är minst tre. Ska man försöka få bort alla? Om man hade kunnat få bort den yttersta så hade det i o f s räckt, men hur svårt är det att sära på hoplimmade celluloidlister?
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Sept 26, 2013 13:13:50 GMT 1
Nu vet jag inte hur det ser ut på en Levin Solist. Men Du skall nog bara lossa den yttre om det är som på andra gitarrer. De övriga brukar inte gå så djupt ner, sitter bara i locket och kan Du få isär dem så, så kan de ju få sitta kvar.
|
|
|
Post by Klangfix on Sept 26, 2013 13:27:00 GMT 1
Om det är omöjligt att sära på kantlisterna, kanske man ska fräsa bort den yttre kantlisten och offra den, för att senare ersätta den med en helt ny i plast om man inte lyckas hitta celluloid-lister någonstans. Jag menar, man kan kanske gör mer skada genom att försöka att sära på den yttre listen.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Sept 26, 2013 16:54:28 GMT 1
Det gar även utmärkt att med en mycket tunn sag saga bort botten precis i skarven mellan list och trä. Rakt igenom limlist och allt. Passar perfekt att limma ihop sedan och man ser endast en limrand inifran efterat. Kan vara lättare och bättre än att ge sig pa listerna.
|
|
juuso1
Musiker av rang

mie muinoin
|
Post by juuso1 on Sept 26, 2013 18:02:09 GMT 1
Hej, Är det ändå möjligt fixa allt utan att öpna locket eller botten? Jag hade nästan lika svåra spickor på royal, som jag köpte från Alexsander. Limmade utifrån lagningslappor och därefter fyllde sprigor med träflisor. Det blev hyfsat bra tycker jag... Linken till våra hemsidor, där syns resultatet... Klicka fotot så blir det srörre. www.valkolaiset.wordpress.com/mvh Juuso
|
|
|
Post by Klangfix on Sept 27, 2013 7:43:22 GMT 1
Hade det bara varit sprickor så hade jag nog kunnat fixa det även om det finns risk för att det hade blivit lite kladdigt på insidan, men det som är värre är att locket har fått en inbuktning p g a att ägaren strängat upp gitarren till normal stämning trots att locket spruckit. Denna inbuktning tror jag att jag behöver trycka ut med vatten och kanske även lite värme och pressning inifrån. Att göra alla lagningarna utifrån blir ett hästjobb. Dessutom blir stabiliteten och kvaliteten på lagningarna i locket så mycket bättre om jag kan ha av locket.
Jag testade igår att trycka genom en sprättkniv mellan kantlist och sarg. Kniven hamnar då mitt i tagglisten på insidan (något närmare botten) , så jag lär inte kunna sprätta upp den snyggt i denna skarv. Skarven mellan yttre kantlist och nästa lager kantlist är att betrakta som omöjlig att sära på. Här har man troligen limmat med aceton eller liknande som har fått listerna att smälta ihop.
Efter mcket övervägande kommer jag nog att gå på Tykos idé att såga mellan sarg och kantlist (ja, i praktiken blir det väl att man sågar i sargen). Jag har en japansåg som är 0,5mm tunn, men den har rygg, så jag funderar på att köpa en ny om möjligt tunnare såg. Några tips om var man kan köpa en supertunn japansåg utan rygg?
|
|