zamn
Jag är en forumsnörd
singer/songwriter/poet/dreamer
|
Post by zamn on Jun 29, 2013 2:34:17 GMT 1
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jun 29, 2013 13:22:42 GMT 1
Undrar om inte någon renoverat den redan? Locket ser omlackat ut, greppbrädan ser på nåt sätt inte Levin ut. Skulle vilja ser fler bilder. Det är väl inte "vår" Magnus va?
|
|
|
Post by Peter on Jun 29, 2013 17:31:29 GMT 1
Det är väl inte "vår" Magnus va? Nope. Det är inte hans nummer
|
|
|
Post by rogerh on Jun 29, 2013 19:24:51 GMT 1
Den är min Fick lite fler bilder och det är ett renoveringsprojekt som stannat på halva vägen. Det mesta av lacken är borta på kroppen och locket. För en gångs skull får jag chansen att slipa rent och lacka om. Baksidan hade fint flammig björkträ (eller kanske är det lönn).
|
|
|
Post by Peter on Jun 29, 2013 21:37:11 GMT 1
Grattis. Då vet vi att den är i goda händer
|
|
|
Post by rogerh on Jul 4, 2013 17:23:42 GMT 1
Fick hem den idag. Den såg konstig ut, som om halsen skulle vara utbytt eftersom den var så klumpig och med dubbla dottar vid 12:e. Men jag känner igen stuket från en annan men större Levin i harpformat från samma år som jag renoverat. Kollade i katalogen och det är modell 260, länk finns här Modell 260. PhotoBucket har storknat för mig, men här är lite bilder i alla fall. Det röda spacklet löses upp av rödsprit, men gitarren är cellulosalackad. Halsen omsatt, locket under greppbrädan är kexat och limmat med flödigt av snickarlim... man hade börjat raspa lite på halsen för att göra den tunnare. Tjock hals, nästan 4 cm tjock innan hälen, bred greppräda ca 4.8 cm. Rejäl radius på valnötsbrädan. Tror att halsen är av al och har gjorts som ett basebollträ för att det ska hålla. En total strip av all lack och en rejäl raspning av halsen efter att en kolfiberstav monterats samt en konvertering till pinnstall är min plan.
|
|
zamn
Jag är en forumsnörd
|
Post by zamn on Jul 5, 2013 12:23:33 GMT 1
Uj vad den såg ut Den här kan du leka med!
|
|
|
Post by rogerh on Jul 5, 2013 15:22:15 GMT 1
Ja, inget dåligt samvete denna gång! Här ska röjas. Om du skulle få bestämma, hur bred ska halsen vara överst? Gillar du tjock eller tunn hals, V eller D form? Visst var det vacker trä i botten och kul färgad bindning på locket?
|
|
|
Post by chopper on Jul 5, 2013 19:03:16 GMT 1
Den där halsen är underbar. Den ser ut som den på min 32-a. Hade det varit min gitarr hade jag absolut behållit den tjocka v-formen. Greppbrädan ser ut som den redan varit bearbetad. Jag har aldrig sett en levin med radie på brädan, men det skulle jag vilja ha. Bindingen var spännande. Ska bli kul att se vad du hittar på.
|
|
|
Post by rogerh on Jul 5, 2013 19:10:40 GMT 1
Ha, ha! Ja, halsar kan man tycka väldigt olika om. För mig känns den väldigt klumpig och med en kolfiberstav infräst så behöver den inte vara så tjock. Vi får se när det blir dags. Radiusen är äkta från fabriken.
|
|
zamn
Jag är en forumsnörd
|
Post by zamn on Jul 6, 2013 0:27:53 GMT 1
Personligen tycker jag om lite chunky D-halsar. Men jag letar efter en äldre levin, så kommer nog passa på den här. Men det ska bli spännande att följa arbetet
|
|
|
Post by rogerh on Jul 6, 2013 7:05:56 GMT 1
Ok. Den här hamnar på hyllan så länge, har fullt upp med att inreda den nya lokalen. Får väl bli en tråd när det blir dags.
|
|