|
Post by rogerh on Jun 2, 2013 8:13:11 GMT 1
Men vilken gitarr! Kanske går det att göra ett klipp, den finns i Sverige.link
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Jun 2, 2013 11:42:48 GMT 1
En gitarr som i första hand är tänkt att säljas i Storbritannien finns i Borås och annonseras ut via tyska E-bay? ? Kan naturligtvis finnas skäl till varför det ser så ut men visst är det lite underligt?
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Jun 2, 2013 11:55:53 GMT 1
Kroppsformen liknar min Lacote-fejk och stämskruvarna också. Bägge gitarrerna har likadana sprickor i locket mellan stall och sarg. Jag får intrycket av att den här gitarren har samma ursprung som min men att denna är en mer påkostad modell och eventuellt lite senare, när produktionen blivit mer förfinad. 1830 - 1850 tycker jag låter väl tidigt. 50 år senare kanske? Inget reservationspris i auktionen? (Min tyska är så kass.) Kanske skall maila försäljaren om inte annat för att "känna efter" hur seriöst det är? Finns gitarren 6 mil hemmifrån mig eller vad?
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Jun 2, 2013 12:04:46 GMT 1
HJÄLP!!!! Hur gör man för att skicka frågor till säljaren på tyska e-bay? Jag förstår ju f-n inte vad det står på sidorna. Har provat att klicka lite här och där men hamnar bara på nya sidor med än mer obegriplig text och inget som liknar ett kontaktformulär eller nån e-mailadress.
|
|
|
Post by rogerh on Jun 2, 2013 13:23:29 GMT 1
Håller med om att auktionen är lite knäpp, säljaren var ovanligt klantig när han lade upp auktionen. Undrar om det finns ett reservationspris på den? Tror också att den är senare. Kan vara så ny som ca 1910, men mest troligt ca 1890-tal. Titta på auktionssidan, scrolla nästan längs ned och klicka på länken "Frage stellen" och sen på "Sonstige". Kanske den länken inte finns om man inte är eBay registrerad?
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Jun 2, 2013 14:39:29 GMT 1
Jodå, jag är inloggad men ser varken "frage stellen" (det uttrycket förstår jag) eller "sonstige" (mer kryptiskt). Är jag blind?
|
|
|
Post by rogerh on Jun 2, 2013 15:00:51 GMT 1
Sök med "Frage stellen". Annars längst ned under de besvarade frågorna...
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Jun 2, 2013 15:59:26 GMT 1
Nu fattade jag! Lite FÖR komplicerat för mig. Man skall klicka på "frage stellen" och därefter en kategori under "besvarade frågor" och därefter kan man klicka på att "min fråga blev inte besvarad" och därefter kan man få ställa en fråga. Varför så krångligt?
|
|
|
Post by rogerh on Jun 2, 2013 16:07:09 GMT 1
Livet är krångligt, bara att acceptera
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Jun 2, 2013 16:12:28 GMT 1
Så..... Skickade en fråga till säljaren om det var möjligt att skicka gitarren direkt från Borås till mig ifall jag vinner auktionen. Frågade också varför en gitarr i Borås auktioneras ut till i första hand köpare i Storbritannien via tyska e-bay. Får se vad jag får för svar........
Verkar allt mer underligt det här tycker jag. OK om en engelsman skall sälja en gitarr som finns i Borås, kanske för att hjälpa en släkting eller nåt, och föredrar att sälja inom Storbritannien, men borde han inte då annonsera på ebay.co.uk?
|
|
|
Post by rogerh on Jun 2, 2013 16:42:24 GMT 1
Även om auktionen var lite klantigt införd är säljaren smart. Ingenstans går gamla gitarrer dyrare än i England
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Jun 2, 2013 17:34:50 GMT 1
Även om auktionen var lite klantigt införd är säljaren smart. Ingenstans går gamla gitarrer dyrare än i England Åh....... Men borde inte det gå betydligt lättare på ebay.co.uk?
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Jun 5, 2013 9:27:09 GMT 1
Nej, som jag trodde. Fick inget svar på mina frågor. Kan ju finnas många orsaker till det. Han fick bra betalt i alla fall. Mer än vad jag velat ge utan att ha fått klämma på gitarren först.
|
|