|
Post by Klangfix on Mar 26, 2013 11:54:02 GMT 1
Hej! Jag håller på med att reparera en fiol som utsatts för brutalt våld mot locket. Jag har demonterat locket och lyckats laga en av de fyra sprickorna. Den andra sprickan går inte att klämma ihop eftersom locket torkat efter att sprickan gjordes. Det är ådern som håller emot. Ska jag försiktigt karva ur några mm av ådern tvärs över sprickan och limma dit en ny bit efter locksprickan är fixad? Alternativet verkar annars vara att återfukta locket rejält, men jag känner inte riktigt för att bygga in så mycket spänning i locket.
Hur gör man bäst?
|
|
|
Post by rogerh on Mar 26, 2013 12:16:19 GMT 1
Bäst är att fälla in nytt trä tvärs över sprickan. I en ambitiös lagning gräver man ut ett lika stor hål som laglappen i fäller in den så att man har samma massa före och efter.
|
|
|
Post by Klangfix on Mar 26, 2013 14:19:31 GMT 1
Ja, det har du säkert rätt i att man vill förändra lockvikten så lite som möjligt, fast i det här fallet är frågan hur jag ska göra med den trilskande ådern. 1. antingen fuktar jag locket så det sväller och limmar ihop det och förstärker med lagningslappar på insidan. 2. eller kapar jag ådern i kanten på locket, limmar ihop locket utan att behöva få det att svälla först. Därefter måste jag byta ut kanske 6-8 mm åder över själva sprickan, för att återställa kant-hållfastheten. I båda fall, blir det lagningslappar möjligen med infällt trä, men frågan om det är lönt, eftersom locket redan är ganska tjockt och instrumentet är en barnfiol, som mer är tänkt att lära sig spela på. Om man får en minimal dämpning i locket p g a ökad massa, tror jag inte riktigt det spelar så stor roll. Man kan ju hålla nere tjockleken på lagningslappen till ett minimum. Det borde ju hjälpa. Jag bifogar bild på den öppnade fiolen. Ena sprickan har jag som sagt redan fått ihop. Det är den som går längs med greppbrädan. Attachments:
|
|
|
Post by Klangfix on Mar 26, 2013 23:08:43 GMT 1
Det blev komplikationer.  Tyvärr hade någon masserat in snickarlim i sprickan, så det var därför den var svår att stänga. Jag fick blöta upp fogen och försiktigt sära på den med en skalpell. Därefter fick jag tvätta rent ytorna med en wettex-trasa med ljummet vatten. Nu tror jag att fogen passar hyfsat igen. Nu letar jag efter bra bilder på hur lagningslappar i små fioler kan se ut. Jag har mätt locktjockleken med en riktig lockmätare och tjockleken varierar mellan 2,9 till 3,4 mm i de centrala delarna. Jag tycker det är i tjockaste laget på en 1/2-fiol. Eller? Fast ett nybörjarinstrument kanske är OK att det inte har världens starkaste output med tanke på hur det låter från violinister de första åren.  ;D Förresten, vad är det för träslag i en 3-lagers åder med mörkt-ljust-mörkt trä?
|
|
|
Post by Klangfix on Mar 26, 2013 23:37:10 GMT 1
Hittade en inspirerande bild på en tvingtyp jag aldrig sett.  Dessa borde gå att tillverka lätt av ett tjockt rör.
|
|
|
Post by rogerh on Mar 27, 2013 6:11:58 GMT 1
Kan inte komma md så många fioltips, men den där tvingen var kul. Superlimmar/hudlimmar man fast klossarna så har man ett bra mothåll att klämma ihop fogen med. Inte dumt alls.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,041
|
Post by peterd on Mar 27, 2013 11:19:09 GMT 1
Enligt fiolbyggarhandböcker skall det traditionellt vara päronfaner, två bitar svartfärgat och en trävit. Men det förekommer nog många alternativ, Jag har använt vanligt mahognyfaner som jag färgat svart de gånger jag behövt komplettera ådring. Det vita har jag använt björkfaner till. Päronfaner är ju inget som ligger och dräller i verkstan precis
|
|
|
Post by Klangfix on Apr 4, 2013 8:46:29 GMT 1
Hej igen. Jag är inte riktigt klar ännu, för det har varit MÅNGA små lagningslappar som har fått limmas, efter att alla sprickor omsorgsfullt har limmats ihop. Här kommer några bilder:  Hårtork, en tops med vatten och en vässad smörkniv är allt som behövs förutom en timmes tålamod.  Jag provade först att stoppa in skalpell i springan, men jag gjorde misstaget att skära i locket en aning, så jag gick över till den beprövade smörkniven. En rund kant med egg är bättre än en spetsig kant med egg.  Till sist öppnar sig hemligheten. Det sista man lossar är under greppbrädan. Här fick jag droppa in vatten med en pipett och låta dra en stund innan det släppte.  Här limmar jag mittfogen som också hade spruckit. Det behövdes lite tryck uppifrån för att sprickan skulle stänga sig på insidan.  Här kommer lagningslappar på en och en. De är utskurna ur 0,8mm furu-fanér (jag hade ingen granfanér).  Nu är alla lagningslappar på plats och de är dessutom avfasade på plats med ett vasst stämjärn och senare slipade lite med 400-kornspapper för att ytterligare jämna till insidan. Allt är limmat med Titebonds Liquid hide glue. Man kan notera att platsen för ljudpinnen, dvs i vänster halva (sett inifrån) till höger om f-hålet, saknar skador. Detta är väldigt tursamt, eftersom en lagning i området kring ljudpinnen hade inneburit att jag hade behövt fälla in en mjukt rundad oval av trä med ytterligt stor precision. Det hade tagit tid!  Framsidan med påbörjade lackarbeten. Jag har bättrat sprickorna tre gånger med shellack. En av sprickorna har slipats ner med 2000-kornspapper och sen polerats blank med bilrubbing. Jo det funkar.   Här syns två symmetriskt placerade sprickor. Den vänstra är limmad, shellackad, slipad och polerad. Den högra är endast limmad och shellackad. Fortsättning följer....
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,041
|
Post by peterd on Apr 4, 2013 12:18:32 GMT 1
Skitsnyggt så här långt. Ser fram mot fortsättningen.
|
|
|
Post by Klangfix on Apr 16, 2013 21:38:06 GMT 1
Nu har jag äntligen kommit förbi det tidskrävande momentet att bättra lackan vid sprickorna. Lacken är ju någon slags spritlack och lät sig väl bättras med shellack. På några sprickor blev det jättebra, men på några ställen var det lite mer fördjupning i själva sprickan, så det hade lossnat lite av lacken innan hoplimningen. Även om jag försökte fylla sprickan med shellack, så fanns det även en liten sjunkning i sprickan efter 5-6 lager. I det här fallet är det ingen stradivarius så jag lägger inte fler timmar nu på lackförbättring. Det är bra nog tycker jag. Poleringen har gått utmärkt med bilrubbing. Det rekommenderas verkligen.  Här är en tidigare bild där jag limmar ihop en av locksprickorna. Det var denna spricka som hade varit limmad med trälim och som jag fick blöta upp och tvätta ren.  Glasspinnen hjälper till att förhindra att klämman välter omkull den lilla fanérbiten. Det är aldrig lätt att klämma med en klämma eller tving på något som lätt välter, men med en extra list eller pinne kan man förhindra detta.  Här kan man se lagningen av ådern. Tre olikfärgade faner slipades till rätt tjocklek och limmades ihop till en 3-lagers platta med samma rundning som en dremel-kapklinga. Genom att först skära lite med dremel-kapklingan där ådern var avskuren, kunde jag nu fälla in en kort överlappande bit med bra passning. Mitt-ådern blev tyvärr aningen ljus, men det funkar på armlängs avstånd.  (i bilden är dock allting obetsat och olackat) I ett svagt ögonblick då min köpiver blev för stor investerade jag i en tjockleksmätare för lock. Den kostade 3-400kr inkl frakt och kom ifrån kina via ebay. Tyvärr var precisionen på de få skruvarna lite dålig, men det gick att åtgärda, så nu mäter den rätt. Hursomhelst, så var det lockets tjocklek jag var nyfiken på. Jag lånade en bok på biblioteket en gång om fiolers mått och dimensioner. Där fanns tabellerade rekommenderade mått på locktjocklekar. Denna 1/2-fiol borde ha ett lock som är mycket tunnt - närmare 2,0mm vid ljudpinnen och något tunnare på övriga ställen. (1,7...2,0mm beroende på var). Jag hade på känn att denna fiol var lite tjockt byggd, så jag mätte upp den.  Drygt 3,15 mm vid ljudpinnen. Det kan väl tyckas lite tjockt. Efter mycket lackpillande som tidigare redovisats blev det då dags för att sätta på locket:  Det gick åt många tvingar. Varje tving fick förses med två självhäftande möbeltassar för att tvingarna inte skulle göra märken i lacken. Limmet jag använde var som vanligt Titebonds liquid hide glue. Nu återstår att montera ljudpinnen och övriga delar:  Faktum är att jag saknar en sån där ljudpinne-krok. Är det någon som har en sådan till salu, så skicka gärna PM.
|
|
|
Post by Klangfix on Apr 17, 2013 8:21:36 GMT 1
Nedanstående information om fiolens genomsnittliga mått kanske kan vara bra att ha någon gång om man vill justera något. Attachments:
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 23, 2013 0:32:25 GMT 1
Såg plötsligt att det saknades slutbilder på fiolen: 
  Synd bara att jag inte spelar fiol, man kan inte kunna allt.  Men ägaren blev i alla fall nöjd.
|
|