|
Post by rogerh on Dec 21, 2012 23:52:47 GMT 1
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Dec 22, 2012 10:14:32 GMT 1
Känner alltid ett sting av irritation när folk vill kommunicera internationellt och försöker göra det på sitt egna lokala modersmål. Jag borde inte bli irriterad på sånt eftersom jag sedan många, många år tillbaka råkat ut för detta regelbundet på jobbet. Kan ni tänka er att försöka diskutera problem och eventuella lösningar för en krånglande industridator med en tysk, fransman eller portugis som inte kan engelska? Ofta ganska så frustrerande, kan jag säga. För att inte tala om koreaner som inte fattar innebörden av ord som "nej" och "inte" eftersom sådana uttryck tydligen inte finns på koreanska.
Hursomhelst, detta handlar alltså om "fastprisauktioner" 3E per stav eller? Och man kan köpa i stort sett hur många som helst? Kan vara intressant.
Vid närmare eftertanke undrar jag hur trevliga dessa stavar egentligen är att arbeta med? 4,1mm ±0,2... Måste alltså fräsa med 4,3 och riskera att behöva fylla med 0,4 epoxi här och var. Tänker jag fel? Till StewMacs stavar fräste jag med 3,2 (Inte det lättaste att hitta en sådan fräs. Dremel Sverige hade hemma men sålde inte direkt till mig och ingen av återförsäljarna de rekommenderade ville ta hem endast ett par stål bara för mig. Beijer Bygg kom till räddning.) och fick perfekt lätt presspassning överallt.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 22, 2012 10:26:53 GMT 1
Jag tycker att 6,1 mm verkar lite väl lite för en hals. Jag har bara använt stavar som är 9,52 höga innan och då måste man använda två och gärna tre av dom för att få någon riktig stabilitet. 2 st som är 9.52 höga tycker jag ofta kan funka för normal stämning och 012 strängar men med tre känns det helt säkert. Därför blir jag lite tveksam till endast 6.1 mm.....för 010 strängar är det klart inga problem med två sådana. Bra pris annars.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 22, 2012 10:36:11 GMT 1
Ah, en av länkarna var fel. För mig har den klenare staven 5x6 mm från stewmac funkat väldigt bra som förstärkning av palor gitarr halsar. De är ju gjorda för att hålla helt utan förstärkning (vilket de inte alltid gör), men med en kolfiberstav håller det. Framförallt blir halsen stabil under lång tid, kolfiberstaven kryper inte. Rent filosofiskt kan man undra hur styv en hals måste vara. En hals som lever med i vibrationen bidrar till tonen den också. Priset på de här är en tredjedel av stewmacs, då får man man väl stå ut med främmande språk
|
|
|
Post by rogerh on Dec 22, 2012 12:24:58 GMT 1
Köpte precis alla tio 5.2 x 7 x 336 mm stavar... dom är perfekt för små parlors och starkare än stewmacs 5 x 6 stavar
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 22, 2012 12:35:54 GMT 1
Jag tycker att 6,1 mm verkar lite väl lite för en hals. Jag har bara använt stavar som är 9,52 höga innan och då måste man använda två och gärna tre av dom för att få någon riktig stabilitet. 2 st som är 9.52 höga tycker jag ofta kan funka för normal stämning och 012 strängar men med tre känns det helt säkert. Därför blir jag lite tveksam till endast 6.1 mm.....för 010 strängar är det klart inga problem med två sådana. Bra pris annars. För min del handlar det här om att addera förstärkning i en hals från 1921 som idag inte har (såvitt jag vet) någon alls. Att addera en kolfiberstav borde väl hur som helst göra den styvare...? PS. Det är en Harpgitarr med 6 bas-strängar. Jag fick en postavi i lådan igår så jag tror staven har kommit.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 22, 2012 12:52:30 GMT 1
Det är nog så att det blir styvare om man ersätter trä med kolfiber. Min tveksamhet rör sig mer om huruvida det blir tillräckligt mycket styvare. Jag vill inte göra ett sådant jobb som att fälla in en kolfiberstav i en hals utan att det blir perfekt. Om halsen efteråt får för mycket relief än vad som är perfekt är i mitt tycke jobbet i princip meningslöst. Därför vill jag vara på den säkra sidan. Hellre en hals som inte ger med sig någonting och alltså förblir helt rak utan någon relief. Då kan man med stor noggranhet slipa in den relief man vill ha i greppbrädan.
Därav min tveksamhet till endast 5 mm eller 6 mm höjd, 9 mm är ändå runt en tredjedel mer.
Vad det gäller att fälla in kolfiber i halsar ska man också veta att det är av yttersta vikt att själva anliggningsytorna i båda ändarna är säkra. Gärna en förstärkning där och en total tät anliggning med presspassning. Risken är annars stor att träet ger med sig med åren och tillåter en "böjning" runt den raka kolfiberstaven.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 22, 2012 12:57:24 GMT 1
Min metod är lite mindre robust, jag monterar en svagare stav och slipar greppbrädan rak, sen får strängarna ge en aning relief. Inte kassaskåpssäkert, men funkar bra för mig och i gamla parlor gitarrer. Jag dundrar på med stark epoxy runt staven i ett dike som är tight. Skulle inte tro att den staven kan röra sig sen Min erfarenhet är att den styva kolfiberstaven gör halsen väldigt mycket starkare och formstabilare än utan, dessutom är kolfiber lätt som trä och har klang. Påverkar inte tonen så mycket som dragstänger.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 22, 2012 17:55:01 GMT 1
Jo, epoxi runt kolfiberstaven är självklart. Just det där med att låta strängarna göra reliefen är det som är problemet. Det är svårkontrollerat och vill man göra ett jobb som ska bli bra så är halsens relief oerhört viktig. Ett annat sätt är såklart att stränga upp och fixera halsen i den böjning som strängarna ger. Sedan kan man plana efter önskemål. Denna metod går dock bara om det är en lite för stor böjning på halsen.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Dec 22, 2012 18:09:43 GMT 1
Hämtade mitt paket idag, till min överraskning fann jag att jag köpt 4 st stavar och inte en som jag trodde. Pris inklusive frakt 17 euro för 4 stavar, hyggligt pris tror jag bestämt...., ca 42 kr styck.
De har dimensionen 5,3 x 7 x 348 (BxHxL).
Det betyder ju att jag faktiskt kan överväga att fälla i två parallella för att vara extra säker. Risken är ju iofs överhängande att resultatet blir att jag får slipa in reliefen, vilket inte är något jag ser fram emot.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 22, 2012 19:37:24 GMT 1
Fyra är bättre än en! ;D
Relief är viktigt om man vill pressa ned strängarna maximalt nära. Nöjer man sig med lite mer luft funkar en rak bräda bra på en 63 cm mensur. Mitt praktiska tips är att lägga in en stav enbart och låta strängarna skapa den relief som det blir. Skulle den få 0 relief är det ingen katastrof, oftast får man en gnutta.
Man ska alltså göra en extra stark förankring i de båda ändarna. Vad är bästa metoden för det, en liten metallbit som lock ovanpå änden kanske fäst med ett par skruvar? Eller nåt annat?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 22, 2012 20:08:20 GMT 1
Frågan om vad det är för gitarr samt vilka strängar du ämnar använda är såklart väldigt befogad.... Sedan tillkommer frågan om din känsla av halsens styvhet orginal utan förstärkning. Jag skulle absolut rekommendera att du lägger in två om du överhuvudtaget överväger att använda annat än 010 strängar. Att slipa in en relief är inget som innebär något problem för dig, du har gjort svårare saker. Det är betydligt tråkigare att ha gjort ett stort jobb och sedan stå där med en hals som trots allt jobb har för stor böj.....det är långtifrån roligt.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 22, 2012 20:34:06 GMT 1
Sen är det ju frågan om hur styv halsen är utan förstärkning. Jag har förstått numera att de tidiga årgångarna av Levin parlors (fram till början av 20-talet) har lönn i både botten och sida och inte minst i halsen. Maken till hårda halsar får man leta efter. En sån intorkad lönnhals som dessutom är rätt tjock behöver ingen kolfiberstav alls (sätter ändå dit en om greppbrädan är av). Misstänker att din dubbelhalsare har lönn som virke. Borde vara riktigt hård.
Sen har vi alhalsarna som Levin använde på Levin parlors på 50-talet. Mjukare hals går inte att hitta. Här måste man ha en förstärkning även om man bara använder 0.10 strängar.
Största fördelen med en kolfiberstav är att halsen blir formstabil. Även en hård lönnhals kan böja upp sig av ett konstant drag från strängarna (går bra att värma och böja tillbaka!). En kolfiberstav böjer sig aldrig permanent.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Dec 22, 2012 21:39:03 GMT 1
Jo, epoxi runt kolfiberstaven är självklart. Just det där med att låta strängarna göra reliefen är det som är problemet. Det är svårkontrollerat och vill man göra ett jobb som ska bli bra så är halsens relief oerhört viktig. Ett annat sätt är såklart att stränga upp och fixera halsen i den böjning som strängarna ger. Sedan kan man plana efter önskemål. Denna metod går dock bara om det är en lite för stor böjning på halsen. Lite svårt att se det framför mig, men jag tror att jag skulle göra så här ungefär: - starta med att slipa in greppbrädan så att den är rak "i vila - stränga upp och mät upp reliefen i mitten av halsen. - stränga av och tvinga halsen till en böjning som gör att jag kan planslipa bandtopparna så att rätt relief erhålls uppsträngat... Jag bara förebrår mig att jag inte mätte upp reliefen innan jag plockad av halsen...
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 26, 2012 11:44:49 GMT 1
Jag har använt 3st 2x12mm på högkant. Det blev styvt och bra på två gitarrer. På en tredje nöjde jag mig med 2st 2x12mm och det blev en aning för vekt.
|
|