rainer
Nybörjare
Spelat sen 1981...kan numera ta ett Dm.
|
Post by rainer on Jan 12, 2008 11:43:17 GMT 1
Jag la till den här gitarren på min minneslista över gitarrer som kanske kan vara nåt att lägga bud på. Jag är ju ute efter dels en stor nylonsträngad samt en stålsträngad som är mer lämpad för komp över hela halsen än dom som jag har för tillfället. Så kan den här Sigman vara något att lägga vantarna på? Den ska visst vara 30 år gammal eller så, men det är ju inget som direkt är dåligt när det gäller akustiska instrument!? SIGMA DR 28H.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Jan 12, 2008 12:14:46 GMT 1
Jag la till den här gitarren på min minneslista över gitarrer som kanske kan vara nåt att lägga bud på. Jag är ju ute efter dels en stor nylonsträngad samt en stålsträngad som är mer lämpad för komp över hela halsen än dom som jag har för tillfället. Så kan den här Sigman vara något att lägga vantarna på? Den ska visst vara 30 år gammal eller så, men det är ju inget som direkt är dåligt när det gäller akustiska instrument!? SIGMA DR 28H. Sigma gitarrer finns ju i en upppsjö av versioner, de tillverkade från 1970 fram till för bara ett antal år sedan. De mest eftertraktade modellerna är de som är Made in Japan. Flera av Japan-modellerna är i solida material, de allra flesta har solid gran i locket. De som är Made in Korea eller Made in Taiwan tror jag i regel är hel-laminat, och generellt sämre, men jag baserar bara på vad jag lärt mi i olika forum. På 80 talet kunde man köpa Levin gitarrer som hette LDR-28, som var identiska med Sigma SDR-28. Sannolikt byggda i samma japanfabrik. Även Levin-modellerna hade Martins form på skallen. Om man söker efter Sigma på Ebay så får man ofta massa träffar på Sigma EZ-play modeller, som är vad jag förstår nya Sigmas justerade (jag tror enligt Feitens metod) av en jeppe som heter Zager, som f.ö. var med i en duo på 70-talet som hade den stora hiten "in the year 7575"...
|
|
rainer
Nybörjare
Spelat sen 1981...kan numera ta ett Dm.
|
Post by rainer on Jan 12, 2008 12:42:36 GMT 1
Ok ! Tack så mycket! Det här ska vara en Japanbyggd gitarr! Så, jag kommer att följa budgivningen med intresse, frågan är väl när det är dags att dra öronen åt sej. Vad kan en sådan gitarr ungefär vara värd att betala för? I hyfsat skick med lite dings o annat.
|
|