johey
Lärt mej ta barré
|
Post by johey on Nov 14, 2012 12:35:20 GMT 1
Jag är på jakt efter en fin primdomra. Så plötligt dyker ett perfekt exemplar upp på eBay: www.ebay.de/itm/DOMRA-MALAJA-Russian-instrument-3-strings-/261126058104Lågt utrop, inget reservationspris. Skickas bara inom Tyskland enligt annonsen, men när högsta budet låg på 10 EUR mailade jag och frågade om han kan skicka hit, varpå jag fick svaret "javisst, och frakten ingår". Här började jag bli misstänksam. Fraktpriset är ju minst EUR 50. Hur kan han vara säker på att slutbudet ens täcker det? Next up. Någon kommer och lägger ett bud på 150 EUR, vilket autohöjs av en tidigare budgivare. Denna domra lär vara värd minst 400 EUR, men kanske det dubbla eller trippla beroende på vem som tillverkat den och hur skicket är. Säljaren borde skriva ut mer detaljer. Den enda produktbeskrivningen utgörs av en länk till en annans auktion på en helt annan domra. Eftersom jag redan blivit misstänksam studerar jag budhistoriken och kommer fram till följande. Personen som autohöjt till 151 EUR lade sitt bud tre minuter efter auktionen skapades. Han har 0 i reputition. Slutsats? Ännu mer misstänksamhet! Men trots att jag misstänker att han i bästa fall bara trissar upp priset med ett fakekonto och i värsta fall tänker idka bedrägeri är jag sjukt sugen på att lägga ett bud. Det är en så vacker domra och dessa växer åtminstone inte i min skog. Slutpoäng: Vore det inte för Paypalgarantin skulle jag inte våga bjuda på denna domra. Har någon här någon erfarenhet av denna? Får man tillbaka sina pengar om man blivit blåst av en säljare? Det gör inget om det tar tid. Jag har råd att ligga ute med pengarna. Däremot har jag inte råd att kasta dem i sjön.
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Nov 14, 2012 21:35:14 GMT 1
Jag blev (kanske) blåst på en e-baygrej från USA för snart 10 år sen och då var Pay-Palgarantin inte värt pappret den (inte?) var skriven på. Om jag kommer ihåg rätt skulle man ge fördröjd försändelse tid att komma fram och motparten chans att rätta till felet innan man anmälde och man skulle anmäla senast en månad efter auktionens avslut. En ekvation som inte gick ihop för mig i alla fall. När man sedan skulle anmäla på Pay-Pal skulle man fylla i ett webformulär som var ruskigt kräset med vilka tecken man använde i sin text. Jag tror att vare sig . , ' : var gångbart, för att inte tala om våra skandinaviska bokstäver och att våra "states" inte fanns med i rullgardinslistan. Inte stod det någonstans heller hur man kunde skriva eller inte och inte markerades tecknen som man inte fick använda i texten. Det stod bara att texten innehöll ej tillåtet tecken. Det var visserligen 10 år sen och mycket har ändrats sedan dess men om just detta har ändrats vet jag inte. I mitt fall handlade det om 350 SEK och några år senare lyckades jag köpa en likadan grej på Tradera så jag kunde "ta det". Det är bättre att gråta över en affär man inte gjorde än över en man gjort.
|
|
johey
Lärt mej ta barré
|
Post by johey on Nov 15, 2012 1:00:33 GMT 1
Tack för båda vinklarna! Jag överväger att lägga ett bud, men jag har några dagar på mig att fundera.
|
|
Calle
Allvetande
|
Post by Calle on Nov 15, 2012 10:02:05 GMT 1
Tack för båda vinklarna! Jag överväger att lägga ett bud, men jag har några dagar på mig att fundera. Hej, Jag har använt Paypal de senaste fem åren, mestadels köpt in men även sålt. Förutom det så har jag alltid varit noga med att lita på magkänslan också så känns något tveksamt brukar jag nästan aldrig ta risken. De gånger det ändå blivit problem med endera leveranser (förseningar) eller att varor inte uppfyllt beskrivningen så har säkerheten att få hjälp varit 100% och det har i slutändan löst sig endera genom förlikning eller returnerade produkter. En seriös säljare som anger Paypal som betalningssätt vill nog inte ta risken att bli avstängd och tyvärr sp har många säljare en ring av "budstödjare" ifall de är oseriösa.
|
|
johey
Lärt mej ta barré
|
Post by johey on Nov 15, 2012 12:12:14 GMT 1
Jo i det här fallet är det ju mer eller mindre uppenbart att han trissar upp priset själv. Helt genomskinligt och utan finess. Han har bara fem omdömen varav alla är som köpare... Så magkänslan är ju att han inte är 100% seriös. Icke desto mindre vill jag ha instrumentet. Om det är en totalbluff så har han i alla fall ansträngt sig för att få tag på bilderna. Betydligt mer än han har gjort för att ordna beskrivningen. Jag hittar dem ingen annanstans där ute. Har mailat och bett om mått och grejer. Får se om han svarar. Annars får jag nog passa på den i alla fall.
|
|
johey
Lärt mej ta barré
|
Post by johey on Nov 22, 2012 22:34:26 GMT 1
Näe, han avbröt auktionen i förtid.
|
|
johey
Lärt mej ta barré
|
Post by johey on Nov 26, 2012 8:25:54 GMT 1
Alright, fortsättning följer visst på denna historia. Igår kom det upp en ny domra: cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160929861857Jag mailade förstås och frågade lite om den, varpå jag fick svaret att vi redan har pratat om denna domra och att den kostar 250 EUR inkl frakt till Sverige. Ett par w00ts: Ny bild, ny beskrivning (kopierad från en annan domraannons den här gången), och framförallt nytt eBaykonto. Sen att han säger att den kostar 250 EUR men saknar köp nu och reservationspris. Endast en 1 EUR utrop. Förvirrande. Men jag är fortfarande sugen på att försöka köpa den.
|
|
johey
Lärt mej ta barré
|
Post by johey on Dec 5, 2012 15:53:00 GMT 1
Liten uppdatering för intresseklubben: Jag lade ett bud på 250 EUR. Det täckte precis en tidigare budgivares 249.50. Efter detta kom det ett mail från säljaren där han föreslog att han ska ta ner auktionen och vi gör upp affären utanför. Jag svarade att jag inte går med på detta, men att han kan ta ner den och lägga upp den med ett köp nupris, vilket han gjorde. Jag klickade köp nu och fick då reda på att han endast accepterar banköverföring. Jag mailade honom och sa att jag vill betala med PayPal. Han svarade inte på mailet, men han lade upp domran som auktion igen på eBay. Inget hände på drygt en vecka, men då plötsligt kom en påminnelse från PayPal om att jag ska betala. När jag loggar in ser jag att han har skaffat PayPalkonto och kopplat till auktionen. Nu har jag mailat och frågat varför den domra jag har köpt (men inte betalat) ligger ute som auktion igen. Om jag får ett bra svar så ska jag betala och hoppas på det bästa. Fortsättning lär följa. Detta är den märkligaste eBayupplevelse för mig hittills.
|
|
zamn
Jag är en forumsnörd
singer/songwriter/poet/dreamer
|
Post by zamn on Dec 9, 2012 20:24:04 GMT 1
Jag skulle backa ur den affären fortare än kvickt om jag vore du! För många varningsklockor :/
|
|