johey
Lärt mej ta barré
|
Post by johey on Nov 8, 2012 12:16:06 GMT 1
|
|
johey
Lärt mej ta barré
|
Post by johey on Nov 8, 2012 12:17:48 GMT 1
Och förresten, enligt Wikipedia ska det vara ett dekorativt mönster i akustikhålet på dessa. Tror ni att denna har haft det och tappat genom åren, eller är detta en simplare modell som aldrig haft en "blomma" i hålet?
(Eller är det en "blomma" av mörkt träslag där? Bilden är lite tvetydig...)
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Nov 8, 2012 12:18:58 GMT 1
Omöjligt att veta vad ett rimligt pris skulle vara utan att veta mer vad det är för gitarrluta. Det finns manga som bygger sadana nya och da kostar dom som en ny handbyggd gitarr tex.
|
|
|
Post by rogerh on Nov 8, 2012 13:23:54 GMT 1
Det sitter definitivt en ljudhålsdekoration i hålet.
|
|
gåran
Musiker av rang
|
Post by gåran on Nov 8, 2012 18:09:21 GMT 1
Argumentera gärna värför du tycker att det låter som mycket pengar . Du vet väl hur svårt det är att bygga en luta/lutgitarr samt hur fint de brukar låta? Vad jag fått höra är att ifall de är spelabara och i bra skick så är de värda mellan 4000 och 5000 tusen kronor (då pratar jag om gitarrlutor mest byggda i Tyskland). En gitarrluta kostar på Thomann 7400 kronor (påminner en liten aning om den du länkat till): www.thomann.de/se/stoelzel_laute_g37.htmEn kinesisk gitarrluta kostar 2600 kronor: www.thomann.de/se/thomann_lute_guitar.htmSom vanligt tror jag att instrumentet är värt det man är beredd att betala för den. Om den låter bra och är lätt att spela...2500 kronor är inga pengar. mina $0.02
|
|
johey
Lärt mej ta barré
|
Post by johey on Nov 9, 2012 11:14:35 GMT 1
Du vet väl hur svårt det är att bygga en luta/lutgitarr samt hur fint de brukar låta? Jag har faktiskt inte en susning. Vad jag fått höra är att ifall de är spelabara och i bra skick så är de värda mellan 4000 och 5000 tusen kronor (då pratar jag om gitarrlutor mest byggda i Tyskland). Det är intressant. Tyvärr vet inte säljaren något om varifrån denna luta är. Finns ingen etikett i den eller annat spår enligt vad säljaren svarat mig. Som vanligt tror jag att instrumentet är värt det man är beredd att betala för den. Om den låter bra och är lätt att spela...2500 kronor är inga pengar. Nja. Vad jag är beredd att betala för den definiererar inte dess värde. Det görs av den som är beredd att betala mest för den. För mig är 2500 kr mer än inga pengar. Den har iaf legat ute på blocket ett bra tag nu och den finns fortfarande kvar, så det är tydligen inget som går direkt för det utsatta priset. Ditt svar gav mig emellertid en referens av det slag jag är ute efter. 4000-5000 kr för en fungerande tysktillverkad i bra skick. Tack!
|
|