|
Post by johnnycash on Feb 5, 2012 2:44:28 GMT 1
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Feb 5, 2012 10:29:07 GMT 1
Dom där Sigmaprylarna skall man vara försiktig med, tycker jag. Kan vara allt ifrån riktigt juste guror till plywoodburkar som satts ihop med häftklammor (OBS! Ingen överdrift!) och jag har ingen aning om hur man skiljer dem åt annat än med en noggrann undersökning och provspelning.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Feb 5, 2012 12:32:18 GMT 1
Kan vara allt ifrån riktigt juste guror till plywoodburkar som satts ihop med häftklammor (OBS! Ingen överdrift!) Håller inte riktigt med om just det där, som (baserat på mina erfarenheter) måste vara en överdrift. Jag har två Sigma-gitarrer. En "Grek-Sigma" från 70-talet, hemköpt via Ebay från USA. Den är hellaminat med nollband och laxstjärt-halsinfästning. En ganska typisk Japanimport från den tiden, men den har utvecklat reläl bula bakom stallet och jag har satt om halsen. Ljudmässigt helt OK. Den andra är en Japan-byggd Levin-import med "Sigma Guitars Est. 1970"-logotyp i Martin-stil. Denna är köpt 1983 och kommer från "kvarlåtenskapen" från Levin (köpte den av en f.d. Levinsäljare". Jag har altså haft den i snart 30 år och den visar inte minsta tendens till bula eller behov av halsinfästning. Låter kanon och skulle vara en utmärkt 1:a gitarr för en som vill pröva på stålsträngat. Jag vet att en Sigma-gitarrerna handlades upp från otaliga lokala tillverkare, först i Japan, därefter Korea, Taiwan, Indonesien och Fillipinerna. Kvailteten kan nog variera en aning beroende på ursprungsland men jag har ändå en känsla av att det är en ganska hög lägstanivå. En del halsinfästningar är gjorda med träplugg mellan klack och halsblock, vilket inte är optimalt för halsomsättningar, men dessa instrument var nog inte tänkta att genomgå halsomsättningar. De är nog lite mer tänkta som förbrukningsvara. Och det skulle inte förvåna mig alls om min 80-talare har just sådan konstruktion, men den har som sagt hållit formen perfekt i alla år, vilket talar för att det är ett ganska gediget bygge.
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Feb 5, 2012 16:16:41 GMT 1
Ja Magnus! Åsikter och erfarenheter kan skifta från person till person precis som sätten att uttrycka sig. Jag skulle mycket väl kunna ändra mitt inlägg och använda mig av ditt näst sista stycke om halsinfästningar med träplugg. Det var precis en sådan jag reparerade åt ungarnas skola för några år sedan och just den gitarren hade också häftklammor under greppbrädan. Jag ville egentligen bara gjuta lite olja på vågorna som hyllar "law suites". Jag tror att vi nog är överens men uttrycker oss olika. Möjligen har du lite bättre koll på olika loggor, och andra kännetecken, än vad jag har.
|
|