magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 14, 2011 21:20:38 GMT 1
Den här har varit på Ebay förut men auktionen har avbrutits varje gång pga att priset ej nått säljarens lägsta-nivå.... Lite underligt etik av säljaren, men visst är det en intressant och vacker gitarr... Auktionen
|
|
|
Post by Laer on Dec 15, 2011 0:23:38 GMT 1
Men, den är ju så ooriginal den kan bli. Jag håller med om att det är en intressant historia, och ett grymt bra jobb vad beträffar renovering och bevarande och så vidare, men den har noll sex appeal för mig när vi snackar de där summorna som bjuds. Förlåt nu om jag inte direkt kittlas av den, men det är ju Martin-lego med gamla delar. Eller?
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Dec 15, 2011 23:25:26 GMT 1
Det finns bedömare i den (mycket långa) tråden om gitarren på UMGF som menar att det är en 25000$ gitarr. Säljaren verkar mena att den är värd 60-80000$
Jag tycker den är fascinerande och Rosewooden i botten är ju dödsläcker. Men jag köper inte såpass dyra instrument. Knappast ens i kr räknat.
PS. Och lego? Det är ju egentligen bara locket och ribborna som är nya, och de är ersatta med autentiska material (tror locket är Adirondack från 50-talet). Allt har dock varit isär, men så brukar ju även Roger göra.... ;D
|
|
|
Post by Christian on Dec 15, 2011 23:35:04 GMT 1
Jag vill ha... Rosewooden är mycket fin! Gillar verkligen brassejakaranda när den inte är så där galet vild utan mer sansad som på denna.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Dec 16, 2011 0:51:46 GMT 1
Det fanns nog helt enkelt mer tillgång av perfekt kvartssågad Rio på den tiden.
De flesta Martins från den tiden har dessa "sawmarks", de diagonala ränderna efter cirkelsågen man använde på Martins sågverk. Märkena har sannolikt uppstått genom värmen från klingan men inte framträtt förrän flera år efter leverans till kund. Martin skulle knappast leverera med sådant utseende. Dessa märken höjer närmast värdet idag.
|
|