|
Post by robocat on Dec 6, 2011 0:00:10 GMT 1
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 7, 2011 10:44:17 GMT 1
Mer info om Levin nr72 : www.vintage-guitars.se/1946_Levin_catalog.pdfJa, det verkar som om det var en av deras finare nylonsträngade modeller kring 1945. Det är nog inget överpris, men lita inte på beskrivningar som "rak hals" eller bra skick. 60 år gamla gitarrer måste ha bevarats i klimatkontrollerat kassavalv utan strängar om de inte ska ha fått några som helst formförändringar. Den behöver säkert lite omvårdnad, bandslipning, halsuträtning, justeringar av sadel och stallben och kanske t o m en halsomsättning. Men i grunden är det en bra gitarr även om jag skulle kunna tänka mig rio-jakaranda i greppbrädan istället för valnöt. Men under krigsåren sparade man in på de exotiska träslagen så mycket det gick.
|
|
|
Post by robocat on Dec 8, 2011 13:07:09 GMT 1
Tack för info'n! Jag skall nog vänta lite med nyanskaffning... kanske en pärla dyker upp hemmavid. Länken var perfekt! Jag kollar "till salu" på anslagstavlorna i matbutiken varje dag, det är där man gör fynden i min mening. Köpte ett Victorini dragspel till frugan för 200:- på "lapp" och efter lite nya tätningar och lite bivax spelar det perfekt! Kul med nytt liv
|
|
|
Post by johnnycash on Dec 8, 2011 17:19:27 GMT 1
|
|
|
Post by robocat on Dec 8, 2011 19:29:33 GMT 1
Tjusig! Tål att hålla koll på. Mandolinbanjon var t.om ännu mer intressant!
|
|