zamn
Jag är en forumsnörd
singer/songwriter/poet/dreamer
|
Post by zamn on Dec 5, 2011 20:00:43 GMT 1
Lidl säljer en Ukulele den här veckan för 200kr. Jag kollade på nätet lite innan och den verkar ok för priset. Här är en recension: www.gotaukulele.com/2011/11/clifton-lidl-ukulele-kit-review.htmlKul om man vil prova på lite bara kanske Jag kunde inte motstå att köpa en, hehe. Sen kanske man blir insatt och vill ha mer, vem vet. Enda jag tyckte var märkligt var att när man stämmer översta strängen till G så är den otroligt slapp. Svårt att spela på den strängen.
|
|
|
Post by molle on Dec 5, 2011 20:03:18 GMT 1
Du har kanske stämt G en oktav för lågt?
|
|
|
Post by macjansson on Dec 5, 2011 20:27:47 GMT 1
Jag tänkte faktiskt köpa en men det fanns bara bongtrummor på Lidl här
|
|
zamn
Jag är en forumsnörd
|
Post by zamn on Dec 5, 2011 22:37:03 GMT 1
Du har kanske stämt G en oktav för lågt? Trodde också det först, men lyssnade på en referenston, och dessutom så ligger tonen på 196hz som jag tror den ska göra? Om någon vill ha kan jag åka och kolla i affären i Lidköping imorgon om det finns fler kvar. Fanns nog ett 15-tal tidigare idag. Fast ni får betala frakten själva, eller komma hit och hämta hos mig
|
|
|
Post by molle on Dec 6, 2011 0:09:16 GMT 1
Förresten, brukar man inte stämma den A D F# B uppifrån och ner?
|
|
|
Post by Peter on Dec 6, 2011 7:08:29 GMT 1
Det finns olika sätt att stämma en ukulele på. Man måste veta vilken stämning strängarna är till för. Jag har en kompis som fick en ukulele på sin 50-årsdag. Han klagade på att den inte intonerade så bra. Jag provade den och tyckte väl likadant ungeför. När jag sen tog fram telefonen och skulle stämma den så upptäckte jag att det var fel stämning. Efter en korrekt stämning så var allt frid och fröjd. Nåja. I förhållande till vad den kostade i alla fall . JAM 299:-
|
|
zamn
Jag är en forumsnörd
|
Post by zamn on Dec 6, 2011 10:18:55 GMT 1
Strängarna som följer med är riktigt dåliga sägs det, så de passar säkert inte till någon stämning alls Synd att man inte visste att man skulle impulsköpa en ukulele innan strängbeställningen till s&b gick iväg!
|
|
|
Post by Peter on Dec 6, 2011 10:38:15 GMT 1
Strängarna som följer med är riktigt dåliga sägs det, så de passar säkert inte till någon stämning alls Synd att man inte visste att man skulle impulsköpa en ukulele innan strängbeställningen till s&b gick iväg! Det går fler tåg
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 6, 2011 12:02:13 GMT 1
Enda jag tyckte var märkligt var att när man stämmer översta strängen till G så är den otroligt slapp. Svårt att spela på den strängen. Kolla in:
|
|
stinkey
Jag är en forumsnörd
|
Post by stinkey on Dec 6, 2011 17:34:03 GMT 1
Ibland känns livet verkligen rikare med internet!
|
|
zamn
Jag är en forumsnörd
|
Post by zamn on Dec 6, 2011 23:31:46 GMT 1
Hehe, jo jag blev tvungen att dra runt ett helt varv för att få samm aljud som den videon och då blev strängen mycket mer spänd och fin Men nu är den ju på 391 hz ungefär och inte 196 som de sades på en hemsida. På en ukulele är det alltså inte ljud som går från mörkaste till ljusaste i rad som på en gitarr?
|
|
|
Post by Peter on Dec 7, 2011 7:07:29 GMT 1
På en ukulele är det alltså inte ljud som går från mörkaste till ljusaste i rad som på en gitarr? Nej. Det säger "pling" om den strängen. Precis som på en 5-strängad banjo. Jag utgick ifrån att du visste det i början av tråden ;D
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 7, 2011 10:26:09 GMT 1
Hehe, jo jag blev tvungen att dra runt ett helt varv för att få samm aljud som den videon och då blev strängen mycket mer spänd och fin Men nu är den ju på 391 hz ungefär och inte 196 som de sades på en hemsida. På en ukulele är det alltså inte ljud som går från mörkaste till ljusaste i rad som på en gitarr? Korrekt. Så är normalt en Ukulele stämd. Men,... nu kanske jag svär i kyrkan men jag tycker det låter rätt illa, så jag brukar byta översta strängen till en spunnen D-sträng från ett vanligt nylon-gitarr-strängset (tunnaste spunna strängen). Sen stämmer jag denna ton en oktav ner i förhållande till videon. På så sätt kommer alla toner i stigande ordning och allt låter mer normalt enligt min mening. Det blir annars väldigt konstigt om man t ex vill spela melodier på ukulelen och översta strängen gör att melodin hoppar upp en oktav. Alternativt måste man klara sig med de tre nedre strängarna, men då saknas en sträng som kan användas som "bassträng" då man spelar melodi på de övriga. Ja, ni fattar... När det gäller strängdragkraft är det fullt jämförbart, så det blir ingen stor skillnad på belastningen på halsen.
|
|
|
Post by Peter on Dec 7, 2011 10:45:06 GMT 1
Men,... nu kanske jag svär i kyrkan men jag tycker det låter rätt illa, så jag brukar byta översta strängen till en spunnen D-sträng från ett vanligt nylon-gitarr-strängset (tunnaste spunna strängen). Sen stämmer jag denna ton en oktav ner i förhållande till videon. På så sätt kommer alla toner i stigande ordning och allt låter mer normalt enligt min mening. Då blir den ju stämd som en banjolele. Det blir annars väldigt konstigt om man t ex vill spela melodier på ukulelen och översta strängen gör att melodin hoppar upp en oktav. Jag har funderat på samma sak men kommit till insikt med att en ukulele är väl egentligen ett "strumming"-instrument.
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 8, 2011 0:03:14 GMT 1
Ja fast jag kan inte låta bli att tycka om det lite fetare ljudet med spunnen övre sträng. :-)
|
|