|
Post by haggis on Nov 10, 2011 19:54:41 GMT 1
Hej! Jag undrar om ni ytbehandlar kropp och hals var för sig eller om ni limmar fast halsen och gör allt på en gång. Har sett båda varianterna på youtube.. Erfarenheter?
/haggis
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Nov 11, 2011 10:21:32 GMT 1
För mig beror det även en del på vilken ytbehandling du har tänkt dig samt vad för instrument du tänker på. Med tunnare behandling såsom olja, vax eller schellack gör jag det ibland med ihopmonterat instrument. Speciellt om det tex är en mandolin eller ukulele. Om jag däremot jobbar med något tjockare lack vill jag absolut göra det med instrumentet i två delar. Men det är som sagt en något komplex fråga då småinstrument oftast inte är så lätt "delbara". Stålsträngade gitarrer däremot gör jag i princip alltid ytbehandlingen på innan jag monterar ihop dem. Detta är även en förutsättning för att man enkelt ska kunna demontera instrumentet senare för service.
Dessutom gillar jag verkligen inte den lilla ansamling av lack mellan halsfot och sargar som oftast återfinns på fabriksinstrument som är lackade ihopmonterade med någon tjockare lack typ cellolosa eller pu.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 11, 2011 15:20:05 GMT 1
Tack för bra input Tyko. Jag stod precis i valet och kvalet att lacka innan jag monterar ihop kropp och hals. Det blir nog så.
|
|
|
Post by haggis on Nov 11, 2011 20:25:19 GMT 1
Ok. Jag gör en akustisk gitarr och ska prova på shellack. Gör nog färdigt kropp och hals var för sig då. Fick tips om att använda pimpsten som grain filler, men apoteket säljer inte det längre. I alla fall inte i Kristinehamn. Nån som vet var man hittar det? Verkar vara svårt om man googlar på det också.. tack för svar häggis
|
|
|
Post by permarklund on Nov 12, 2011 12:29:52 GMT 1
Ok. Jag gör en akustisk gitarr och ska prova på shellack. Gör nog färdigt kropp och hals var för sig då. Fick tips om att använda pimpsten som grain filler, men apoteket säljer inte det längre. I alla fall inte i Kristinehamn. Nån som vet var man hittar det? Verkar vara svårt om man googlar på det också.. tack för svar häggis Vad bygger du i för träslag? På min förra gitarr så använde jag rosewood i sidor och botten och lackade med shellack. Jag fyllde porerna med shellack genom att lägga en ganska tjock polityr och sedan slipa. Använd slipklots och ganska fint papper (400 använde jag). När du fått en yta som är trä-ren sånär som på små blanka prickar så har du slipat klart. Jag fick göra det två gånger för att få det jämnt men det funkade kanon. Vet inte om detta är korrekt men det funkade för mig och ser fortfarande bra ut efter ett par månader.
|
|
|
Post by haggis on Nov 13, 2011 16:27:23 GMT 1
Jag har också rosenträ i sidorna, sitka gran i top. Blir schellack polityren "sealer" samtidigt som du porfyller på det sättet? Behandlade du kroppen utan att ta hänsyn till stallet, eller bör man tejpa där? häggis
|
|
|
Post by permarklund on Nov 13, 2011 19:14:41 GMT 1
Jag tog inte hänsyn till stallet, tog bort lacken där efteråt. Lättare att få flyt när man franskpolerar då tycker jag. Ja, det blir väl typ sealer då antar jag
|
|
|
Post by haggis on Nov 23, 2011 22:24:07 GMT 1
Ok. Jag gör en akustisk gitarr och ska prova på shellack. Gör nog färdigt kropp och hals var för sig då. Fick tips om att använda pimpsten som grain filler, men apoteket säljer inte det längre. I alla fall inte i Kristinehamn. Nån som vet var man hittar det? Verkar vara svårt om man googlar på det också.. tack för svar häggis Vad bygger du i för träslag? På min förra gitarr så använde jag rosewood i sidor och botten och lackade med shellack. Jag fyllde porerna med shellack genom att lägga en ganska tjock polityr och sedan slipa. Använd slipklots och ganska fint papper (400 använde jag). När du fått en yta som är trä-ren sånär som på små blanka prickar så har du slipat klart. Jag fick göra det två gånger för att få det jämnt men det funkade kanon. Vet inte om detta är korrekt men det funkade för mig och ser fortfarande bra ut efter ett par månader. Jag har testat med schellackpolityr och sandpapper, men kanske hade jag för hög koncentration. När jag slipar så blir det en kladdig massa på sandpappret. Jag har bytt papper ofta och får då bort den till slut. Det är svårt att avgöra när man slipat ner tillräkligt då kladdet gör att det inte går att se om ytan är trären. Jag vill ju inte slipa bort allt schellack. Jag har slipat 2 gånger nu och det ser ut att gå åt rätt håll. Kanske måste ta en vända till. Svårt att avgöra när man ska ge sig.... häggis
|
|
|
Post by permarklund on Nov 24, 2011 1:41:50 GMT 1
Vad använder du för sprit och sandpapper? Jag hade inga problem alls
|
|
|
Post by macjansson on Nov 24, 2011 2:17:54 GMT 1
Vad bygger du i för träslag? På min förra gitarr så använde jag rosewood i sidor och botten och lackade med shellack. Jag fyllde porerna med shellack genom att lägga en ganska tjock polityr och sedan slipa. Använd slipklots och ganska fint papper (400 använde jag). När du fått en yta som är trä-ren sånär som på små blanka prickar så har du slipat klart. Jag fick göra det två gånger för att få det jämnt men det funkade kanon. Vet inte om detta är korrekt men det funkade för mig och ser fortfarande bra ut efter ett par månader. Jag har testat med schellackpolityr och sandpapper, men kanske hade jag för hög koncentration. När jag slipar så blir det en kladdig massa på sandpappret. Jag har bytt papper ofta och får då bort den till slut. Det är svårt att avgöra när man slipat ner tillräkligt då kladdet gör att det inte går att se om ytan är trären. Jag vill ju inte slipa bort allt schellack. Jag har slipat 2 gånger nu och det ser ut att gå åt rätt håll. Kanske måste ta en vända till. Svårt att avgöra när man ska ge sig.... häggis Rent spontant känns det som att schellacken inte är torr om det blir sådana klumpar av kladd på sandpappret.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 24, 2011 10:49:22 GMT 1
Jag vet inte om jag har gjort rätt, men jag har fått ett ganska bra resultat genom att blanda 100g shellack med ca 2dl rödsprit. Därefter har jag lagt på minst 10 lager shellack med en tuss (bomull som lindats med ett lager lakansväv, så inte bomullsfibrerna kommer ut). Varje lager får torka minst ett par timmar innan nästa lager läggs på. Jag har bara dragit en enda gång med tussen på varje ställe, då jag lagt på ett nytt lager. Efter det har jag jämnat till ytan med finaste stålull och därefter lackat med cellulosalack. Det fungerade faktiskt helt OK. Jag har testat pimpsten också, men då är det en annan teknik och betydligt knepigare. Denna teknik bemästrar jag ännu inte, men jag har förstått att man efter några lacklager ska påbörja en shellackpolering där man hela tiden stryker med tussen i 8-formade rörelser som aldrig får avstanna. Dessförinnan ska man lägga en halv knivsudd eller mindre mängd pimpsten på den blöta tussen. Efter en halvtimmes polerande har tussen torkat och pimpsten och lack har nu satt sig i alla porer. Denna metod är som sagt svår och jag försöker lära mig den. Det är lätt att man tar för mycket pimpsten och då blir det fult och kladdigt. Testa inte på en gitarr!
|
|
|
Post by haggis on Nov 24, 2011 22:26:53 GMT 1
Rent spontant känns det som att schellacken inte är torr om det blir sådana klumpar av kladd på sandpappret. Ja det kan nog vara så. Kollade Steve´s guitar making på youtube, och han la på 3 lager schellack som sealer innan han började porfylla och använde pimpstensmetoden. Jag hade 30 % schellacklösning och 400 papper som jag la på i tre lager innan porfyllningen. Tycker att det ser rätt bra ut nu efter 3 slipsessioner, men några enstaka porer finns fortfarande. häggis
|
|