peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 20, 2011 9:46:49 GMT 1
Halsen kom på plats i går. Greppbrädan limmas. Känns rätt bra, det här var jag lite nervös för. Attachments:
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 20, 2011 9:51:53 GMT 1
Och så har jag slipat bort färgen i botten. Tyvärr har den svarta färgen trängt djupt in i träet. Synd, för jag skulle vilja ha en ganska ljus färg på sarg och botten, men det kanske går ändå. För övrigt har jag bestämt mig för att behålla original-ribbningen i locket. Det som avgör är att de sitter som gjutna, så jag kommer inte ens att limma om dem. Attachments:
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Nov 20, 2011 11:11:09 GMT 1
Det låter som ett bra beslut att du behåller orginalribbningen! Lite kommentarer om tidigare inlägg: Min tro är att de tidiga Levingitarrerna är konstruerade för stålsträngar. Gitarrer för stålsträngar började byggas (i Amerika) runt 1890 talet. Levins tidiga gitarrer är i mitt tycke tillräckligt starkt konstruerade för att användas med 010-strängset utan någon extra åtgärd. Att en gitarr som är över 100 år gammal har tagit lite skada av strängdraget anser jag vara helt normalt då det är gitarrer vi pratar om och inte pansarvagnar...... Således ser jag ingen anledning till att ändra en bra ljudande gitarrs beribbning med anseende på grovlek på ribborna och stallplatta. Att ersätta ribbningen med samma dimensioner av friskt virke kan vara befogat om det gamla virket verkligen har fått ålderskrämpor såsom röta, maskätning, deformationer edyl. Förstärkningar under greppbrädan och runt ljudhålet ser jag inte som någon sak som kommer att göra några större förändringar på ljudet och därmed är de i mitt tycke helt ok att göra om man vill. Dock ser jag inte det där vikningsproblemet som något stort problem. En liten deformation på locket kan man nog ofta leva med 100 år till. Det är dock givetvis ett individuellt ställningstagande för varje instrument beroende på hur illa det ser ut. Att förstärka halsen kan vara en nödvändighet. Allt jag skrivit hittills utgår alltså från att man vill restaurera en gammal gitarr och göra den säkrad rent funktionsduglig för åtskilliga kommande år. Det kallar jag en restauration eller möjligtvis en renovering. Man vill bevara ett gammalt instrument och kunna spela på det. För mig är då en viktig detalj att man vill komma så nära orginalskick och orginalljud som möjligt. Detta måste inte innebära att allting ska se ut som om gitarren vore ny utan tvärtom tycker jag att patinan bara förstärker känslan av att det är ett gammalt instrument. Sedan har vi en annan inriktning och det är om man vill bygga om en gammal gitarr till något annat. Tex en gitarr med annat ljud. Då kan man göra hur katten man vill! Så har jag också gjort både på egna och på kunders instrument. Senast var det en konvertering av en 30-tals Levin som fick dragstång, annan halsprofil, avstämt lock, x-ribbning (för att matcha ljudet från en gitarr jag tidigare byggt åt kunden), tunnare botten och nya bottenribbor, nytt limmat stall istället för stränghållare, nya stämskruvar, ny halsinfästning med avmonterbar hals. Orginallacken med all patina kändes viktigt både för mig och kunden att behålla En bra detalj vid ombyggnad är dock att veta vad man har för mål. En x-ribbning ger inte på något vis ett bättre ljud - bara ett annorlunda ljud. Sedan är begreppet "bättre ljud" så oerhört odefinierat så det blir i princip omöjligt att förstå vad som menas. Istället bör man definiera olika egenskaper i ljudet för att kunna få tips om vilken beribbning som kan vara bäst till hjälp för att kunna uppnå sitt mål.
|
|
ulf
Musiker av rang
Posts: 236
|
Post by ulf on Nov 20, 2011 14:48:22 GMT 1
Det låter som ett bra beslut att du behåller orginalribbningen! Lite kommentarer om tidigare inlägg: Min tro är att de tidiga Levingitarrerna är konstruerade för stålsträngar. Gitarrer för stålsträngar började byggas (i Amerika) runt 1890 talet. Levins tidiga gitarrer är i mitt tycke tillräckligt starkt konstruerade för att användas med 010-strängset utan någon extra åtgärd. Att en gitarr som är över 100 år gammal har tagit lite skada av strängdraget anser jag vara helt normalt då det är gitarrer vi pratar om och inte pansarvagnar...... Således ser jag ingen anledning till att ändra en bra ljudande gitarrs beribbning med anseende på grovlek på ribborna och stallplatta. Att ersätta ribbningen med samma dimensioner av friskt virke kan vara befogat om det gamla virket verkligen har fått ålderskrämpor såsom röta, maskätning, deformationer edyl. Förstärkningar under greppbrädan och runt ljudhålet ser jag inte som någon sak som kommer att göra några större förändringar på ljudet och därmed är de i mitt tycke helt ok att göra om man vill. Dock ser jag inte det där vikningsproblemet som något stort problem. En liten deformation på locket kan man nog ofta leva med 100 år till. Det är dock givetvis ett individuellt ställningstagande för varje instrument beroende på hur illa det ser ut. Att förstärka halsen kan vara en nödvändighet. Allt jag skrivit hittills utgår alltså från att man vill restaurera en gammal gitarr och göra den säkrad rent funktionsduglig för åtskilliga kommande år. Det kallar jag en restauration eller möjligtvis en renovering. Man vill bevara ett gammalt instrument och kunna spela på det. För mig är då en viktig detalj att man vill komma så nära orginalskick och orginalljud som möjligt. Detta måste inte innebära att allting ska se ut som om gitarren vore ny utan tvärtom tycker jag att patinan bara förstärker känslan av att det är ett gammalt instrument. Sedan har vi en annan inriktning och det är om man vill bygga om en gammal gitarr till något annat. Tex en gitarr med annat ljud. Då kan man göra hur katten man vill! Så har jag också gjort både på egna och på kunders instrument. Senast var det en konvertering av en 30-tals Levin som fick dragstång, annan halsprofil, avstämt lock, x-ribbning (för att matcha ljudet från en gitarr jag tidigare byggt åt kunden), tunnare botten och nya bottenribbor, nytt limmat stall istället för stränghållare, nya stämskruvar, ny halsinfästning med avmonterbar hals. Orginallacken med all patina kändes viktigt både för mig och kunden att behålla En bra detalj vid ombyggnad är dock att veta vad man har för mål. En x-ribbning ger inte på något vis ett bättre ljud - bara ett annorlunda ljud. Sedan är begreppet "bättre ljud" så oerhört odefinierat så det blir i princip omöjligt att förstå vad som menas. Istället bör man definiera olika egenskaper i ljudet för att kunna få tips om vilken beribbning som kan vara bäst till hjälp för att kunna uppnå sitt mål. Ja det låter helt rätt. Själv har jag idag strängat upp en gammal Levin som jag _byggt om_ med fan bracing och stiftstall istället för en stränghållare. Låter grymt! Körde lite Steady rollin man på den nu och det kändes klockrent.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Nov 20, 2011 15:06:58 GMT 1
Ah, kul att du blivit nöjd med den! Jag har också byggt några stycken stålsträngade gitarrer med olika varianter på solfjädersribbning. Vilken lösning har du gjort med stallplattan, hel platta och ribban/ribborna med urtag för plattan eller delad stallplatta? Ursäkta tråkapningen förresten.....bara lånar platsen lite....
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 20, 2011 17:51:03 GMT 1
Gör inget, diskussionen är intressant.
Jag skall nog återföra tråden på den rätta banan när jag har mer att visa.
|
|
ulf
Musiker av rang
Posts: 236
|
Post by ulf on Nov 20, 2011 23:44:40 GMT 1
Ah, kul att du blivit nöjd med den! Jag har också byggt några stycken stålsträngade gitarrer med olika varianter på solfjädersribbning. Vilken lösning har du gjort med stallplattan, hel platta och ribban/ribborna med urtag för plattan eller delad stallplatta? Chansade på att köra helt utan stallplatta. Locket är väldigt tjockt och det är ju inga strängnipplar som gräver sig in i locket underifrån eftersom jag har valt en annan typ av stränginfästning i stallet. Finns en annan tråd för den gitarren nu. Ursäkta som sagt för trådkapningen!
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 22, 2011 10:30:09 GMT 1
Nu kapar jag tillbaka tråden. Nu är det dags att stänga för den här gången. Botten hade inte krympt utan passade riktigt bra. Attachments:
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 22, 2011 10:33:30 GMT 1
Så var det dags att slipa bort färgen på sidorna. Jag hade anat att sidorna hade en tendens till flamning, när jag tittade från insidan. En kul överraskning som inte kom på skam när jag väl fort bort gammal färg. Det är annars inte så där jättekul jobb att slipa och slipa.... I det här fallet blev det dock bara roligare efterhand. Attachments:
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 22, 2011 10:36:05 GMT 1
Se bara sådant fint trä det är. Det skall inte döljas, bara framhävas på något sätt. Skulle ju egentligen helst önska en ljus färg, men eftersom det finns mycket svart färg som trängt in i träet måste jag nog köra med något mörkare som ändå inte döljer de fina flammorna. Attachments:
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 22, 2011 10:43:22 GMT 1
Lite mahogny-rött kanske? Attachments:
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 22, 2011 10:48:13 GMT 1
Titta så fint. Sidorna är t o m matchade. Svårt att tro med tanke på att instrumentet i övrigt förefaller lite grovt tillyxat. Tror jag skall ta en liten nyans mörkare färg på nästa betsning. Lite brunt och en aning svart i det röda. Kan nog bli perfekt. Attachments:
|
|
ulf
Musiker av rang
Posts: 236
|
Post by ulf on Nov 22, 2011 22:32:34 GMT 1
Snyggt!
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 30, 2011 11:40:51 GMT 1
Såja. nu börjar det närma sig. Alltid kul när man är klar med lacken och har fått den polerad. Det som återstår nu är en stallsadel. Jag lyckades för bra med infästningen av halsen, så jag måste göra en högre sadel. Den som jag har satt dit provisoriskt är för tunn och kantrar när jag sätter på strängarna. Vidare behövs lite bandslipning eftersom en del band sticker upp. Attachments:
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,058
|
Post by peterd on Nov 30, 2011 11:48:59 GMT 1
Tycker själv att jag lyckades bra med lacken. Om jag skall snygga till ett gammalt instrument med originallack försöker jag använda cellulosa. Men om jag lackar helt från grunden, som i detta fallet, använder jag vanlig akryllack i sprayburk från Mekonomen. Det är lättarbetat, det blir bra och det håller. Det har dessutom förmånen att den är slipbar efter ett dygn vilket inte alla lacker klarar. Attachments:
|
|