Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Sept 7, 2011 12:59:04 GMT 1
Nu UNDRAR jag en sak till forumet. Det är inget påstående utan en mer allmän fråga, och jag har sökt i forumet innan jag påstår något. Jag kommer med funderingar, och allmän fråga om översadlar på såväl akustiska gitarrer som elektriska. Titta först på följande bild: Nu vill jag att ni tar bort följande ur bilden: 1. Att det är en elgitarr, och att den är huvudlös. 2. Att den har s.k. fanned frets. 3. Att den har nollband. Men titta istället på dessa "string trees" som finns bakom nollbandet precis. Som guidar strängen och vinklar strängen så att den inte "buzzar" vid öppen sträng. IFRÅN SIDAN AV STRÄNGEN, VARKEN UPPIFRÅN ELLER NEDIFRÅN. Det är ingen vinkel nedåt alls till strängstoppet. Nu kommer frågan: Skulle det inte gå att ersätta översadeln med sådana "par" helt och hållet? På alla gitarrer. Direkt på greppbrädan Så kan man - om de har skruvar - själv justera höjdled, OCH dessutom framled/bakledes och själv mikrointonera enligt Sterner, Buzz Feiten, Earvana, eller egen metod? Jag tror nämligen att den här "vinklingen" som är nödvändig för strängen INTE behöver komma av nödvändigtvis en NEDÅTVINKLING som på de flesta gitarrer med vinklat huvud eller strängtryck. Om vinklingen är tillräcklig i sidled, så kan den punkten från den första "stolpen" bakom nollbandet i bild, tjänstgöra som översadel punkt. För just den strängen. De andra skulle man kunna justera enklare för både längd och höjd. 4 Naturligtvis måste själva pinnarna och stolparna vara av mycket tjockare och gedignare gods. Ungefär som de längre bak. Strängarna på bilden har inte tillräcklig vinkel mellan de två strängtrycken för att räcka till att fungera på vanliga gitarrer, möjilgen g-strängen. 5 Så vill jag sätta dessa på en vanliga översadel som ligger i nivå med greppbrädan. Vad säger conoscenti?Eller finns sådana redan. Isåfall skicka länk.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Sept 7, 2011 13:33:55 GMT 1
Jag skulle vilja se en bild från sidan. Jag tror nämnligen att skruvarna säkerställer en brytvinkel över sadeln ( i det här fallet ett nollband). Har du inget tryck nedåt så får du rassel i sadeln ( i det här fallet nollbandet). Det kan man lätt kolla genom att sätta capot för löst.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Sept 7, 2011 13:40:30 GMT 1
Om vinklingen är tillräcklig i sidled, så kan den punkten från den första "stolpen" bakom nollbandet i bild, tjänstgöra som översadel punkt. För just den strängen. De andra skulle man kunna justera enklare för både längd och höjd. Jag tror inte på detta (om jag förstår dig rätt vilket jag ju ofta inte gör)..... Strängen måste vila på en sadel eller ett band, annars skulle den glida när du tar en ton på närmaste högre band. Om den då glider ner när du greppar en tod så kommer den att ligga förlågt när du släpper tonen och då fär du rassel mot 1:a bandet på lös sträng. Det går att lösa saker hur komplicerat som helst men vissa lösningar är hyfsat enkla och bra från början.....
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Sept 7, 2011 18:56:18 GMT 1
En norrman som kallade sig Knutsen gjorde detta för mer än 100 år sedan, dock endast på teorbsträngarna. Som jag ser det uppstår det ett litet problem med denna metod om man använder den på gitarrhalsen och det är att det nog kan vara svårt utan dyra maskiner att få ner skruvarna på exakt rätt ställe. Ofta handlar det om tiondelar när man placerar ut strängarna på sadeln.
|
|
trout
Lärt mej ta barré
Posts: 91
|
Post by trout on Sept 8, 2011 6:34:38 GMT 1
Som jag ser det uppstår det ett litet problem med denna metod om man använder den på gitarrhalsen och det är att det nog kan vara svårt utan dyra maskiner att få ner skruvarna på exakt rätt ställe. Ofta handlar det om tiondelar när man placerar ut strängarna på sadeln. Jag kanske är helt ute och cyklar men om skruvarna är koniska under skruvskallen så borde väl det problemet vara löst? Eller
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Sept 8, 2011 8:28:12 GMT 1
Som jag ser det uppstår det ett litet problem med denna metod om man använder den på gitarrhalsen och det är att det nog kan vara svårt utan dyra maskiner att få ner skruvarna på exakt rätt ställe. Ofta handlar det om tiondelar när man placerar ut strängarna på sadeln. Jag kanske är helt ute och cyklar men om skruvarna är koniska under skruvskallen så borde väl det problemet vara löst? Eller Problemet är att du måste placera ut skruvarna med en precision på någon eller ett par tiondelar, något som enligt min erfarenhet är svårt när det handlar om träskruv. Med maskinskruv blir det lättare men då måste man först lägga in något stadig material i gitarren som det går att gänga i.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Sept 8, 2011 16:18:10 GMT 1
Stefan, på din Knutson gitarr spelar väl precisionen mindre roll (här kan jag vara ute och cykla) då man bara spelar på öppna strängar. Poitionen på skruven påverkar den svängande strängens längd men det justerar man väl bara genom att stämma den rätt?
Skall du anpassa den till en skala med bandstavar däremot så måste man ha precision på sadlarnas placering.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Sept 9, 2011 8:17:04 GMT 1
Jag vet att tom gamla levin går vinkel ut SNETT istället för nedåt. Du behöver INTE VINKEL (aldrig) NERÅT för att stoppa strängbuzz. Du behöver bara dämpa. När man spelar SLIDE så är vinkeln bakom inte stor, alltså uppstår BUZZ. Alltså dämpar man med fingret bakom sliden lite grann så är problemet löst. De som har problem med strängtryck (strängträd) på elgitarrer tar bort dem, och lägger lite skumgummi eller foam bakom sadeln så försvinner det buzzet också.
Jag hävdar att du bara behöver en vinkel.
Du kunde lika gärna VÄNDA UPP OCH NER PÅ DEN VANLIGA SADELN så att vinkeln blev snäv och gick uppåt taket, hur nu ett huvud med stämskruvar skulle tillverkas då utan kraftiga förstärkningar.
-----
Och att göra INSERTS i metall med precisionsgängor innan man skruvar ner dessa skruva är ju ingen konst. Att sätta dem direkt i träet får de nog att lossna så småningom p g a trycket åt sidorna. Naturligtvis får de vara STÖRRE än de små som avses i bilden som ligger framför de stora. T o m avvägt för tjocka och tunna strängar. Om man sätter strängarna att sluta i en rak vinkel bakom dem (i huvudet stämskruvar) så blir det aldrig vinklat neråt, och således får inte spänneffekten av att när man trycker ner nära sadel så förkortar man strängen på "två håll" onödigt mycket, vilket är problemet idag med "första-bandsintonering".
Och dessa stolpar kan gärna vara av "rollersaddle" typ vilket gör att de inte fastnar om man svajar töjer eller böjer. Jag anser att vinkeln för att döda strängbuzz och att ge strängen en "fast" utgångspunkt kan lika gärna komma ifrån sidan, eller uppifrån.
Ljudet på öppna strängar skulle i princip vara likadant som med nollband, eller med vilket annat stålbandstav som helst. Sadeln skulle inte slitas ner med tiden, gör den det så kan man bara skruva på dessa ovanifrån om man nu skulle behöva justera höjd.
Naturligtvis är det onödigt att skaffa en sådan här sadel till gitarrer som är gjorda ändå för att ha vinkel bakom sadeln, då faller det mesta av idéen. Det kan vara "skruvhuvud" och koniska så inte strängen hoppar upp över, dvs det får finnas ett "stopp" uppåt o s v.
Titta gärna på hur lösningen ser ut nere vid stallet på vissa CHAPMAN STICK, som är förvisso ett elektriskt instrument. Men lösningen där är mer utrymmesbrist. Svårt att få plats med 10 strängs-stall av ordinär typ.
Vitsen är med min tanke, är att slippa vinkel nedåt och låta strängen gå i ett "S" slingrad runt två poster. Det material som dessa sitter i skall vara jämn nivå med greppbrädan, och dessa "par" skall gå att flytta fram och bak, precis som vid vanlig intonering, dock med max en eller två millimeters totalt "spel".
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Sept 9, 2011 8:22:55 GMT 1
OBS! Dvs när man trycker ner på första bandet så följer strängen med som ligger an mot den första stolpen ner en pyttepytteliten aning, för att sedan gå upp igen. Dvs där skall inte finnas ngt som STOPPAR strängen UNDERTILL vid stolpen för att dras neråt vid tryck på första bandet.
Men lösningen kräver ju precisionsarbete och högkvalitativa material förstås UTÖVER DEN VANLIGA SADELN, men jag menar hur j-la meckigt är det inte med t ex Floyd Rose, och det köper folk utan att blinka...
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
Posts: 2,950
|
Post by sfe on Sept 9, 2011 8:31:21 GMT 1
Stefan, på din Knutson gitarr spelar väl precisionen mindre roll (här kan jag vara ute och cykla) då man bara spelar på öppna strängar. Poitionen på skruven påverkar den svängande strängens längd men det justerar man väl bara genom att stämma den rätt? Skall du anpassa den till en skala med bandstavar däremot så måste man ha precision på sadlarnas placering. Helt korrekt, men jag resonerade utifrån en tänkt gitarr med nollband, likt den på bilden, och oroade mig då över skruvarnas placering i sidled. I industriell miljö skulle det väl utanför problem att genomföra denna skruvlösning men om man är garagebyggare, som väl de flesta av oss byggare på detta forum är, så blir det svårare. Jag planerar, som någon av er kanske minns, att själv bygga minst en harpgitarr. Jag kommer nog att på denna använda mig av Knutsens koncept med träskruv som "sadlar" till bassträngarna.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Sept 9, 2011 15:25:11 GMT 1
OBS! Dvs när man trycker ner på första bandet så följer strängen med som ligger an mot den första stolpen ner en pyttepytteliten aning, för att sedan gå upp igen. Dvs där skall inte finnas ngt som STOPPAR strängen UNDERTILL vid stolpen för att dras neråt vid tryck på första bandet. Jag tror att jag förstår hur du menar och jag tror som sagt att det är en dålig lösning. När du tar en ton på band 1, så kommer som du själv säger strängen att glida en aning nedåt. Jag tvivlar dock att strängen glider upp igen när du släpper den och då blir resultatet att stränghöjden är o-optimalt låg över 1:a bandet med rassel som följd. Jag tror att du kan jämföra med en stalllsadel med för dålig brytvinkel. Om vinkeln blir för liten (typiskt mindre än 7-8 grader) så glider strängen på stallet och kan även ge "sitar-ljud" om den tenderar att hoppa med vibrationerna. Tänk dig att du med fingret pressar strängen i sidled med samma tryck som när du tar ett ackord eller en ton inom det avstånd som motsvarar första bandet. Jag tror (kan inte pröva just nu) att strängen glider en aning åt sidan och stannar där. Och om strängen skulle glida tillbaka (nu är vi tillbaka på strängstolpen), då har du ju nästan garanterat kort livslängd på strängen, då den glider mot metall vid varje ton tagen vid 1:a bandet. Jag vet att tom gamla levin går vinkel ut SNETT istället för nedåt. Fel. Levin har på de gamla De Luxerna och Solisterna (antar att det är dessa du avser) en ca 14 graders vinkel på skallen relativt halsen, alltså vinkel både nedåt och åt sidan. De utvinklade strängarna är bara en effekt av den breda skallen vilket jag förmodar är ren "styling", och personligen tycker jag att detta är en dålig design då den sätter extrem spänning på översadeln utanför yttersträngarna.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Sept 9, 2011 15:53:16 GMT 1
Jag tror att du kan jämföra med en stalllsadel med för dålig brytvinkel. Om vinkeln blir för liten (typiskt mindre än 7-8 grader) så glider strängen på stallet och kan även ge "sitar-ljud" om den tenderar att hoppa med vibrationerna. Den vinkeln kan lika gärna vara tillräckligt bra åt höger eller vänster. Tänk dig att du med fingret pressar strängen i sidled med samma tryck som när du tar ett ackord eller en ton inom det avstånd som motsvarar första bandet. Jag tror (kan inte pröva just nu) att strängen glider en aning åt sidan och stannar där. Så är det nog. Kan inte själv prova just nu. Och om strängen skulle glida tillbaka (nu är vi tillbaka på strängstolpen), då har du ju nästan garanterat kort livslängd på strängen, då den glider mot metall vid varje ton tagen vid 1:a bandet. Nja nja, det har gått utmärkt hos elgitarrer med svaj i alla dessa år. På mässingsadlar, låsbara svaj, wilkinson nut och fan vet allt. Strängarna har ungefär samma livslängd. Och där rör de sig definitivt MYCKET över både stall och sadel. Jag vet att tom gamla levin går vinkel ut SNETT istället för nedåt. Fel. Levin har på de gamla De Luxerna och Solisterna (antar att det är dessa du avser) en ca 14 graders vinkel på skallen relativt halsen, alltså vinkel både nedåt och åt sidan. De utvinklade strängarna är bara en effekt av den breda skallen vilket jag förmodar är ren "styling", och personligen tycker jag att detta är en dålig design då den sätter extrem spänning på översadeln utanför yttersträngarna. Ja det gör det förvisso men ändå. Vinkeln må bara vara för att passa huvudets design men likväl. Naturligtvis är inte denna vinklingen till för något "anpassat" i strängens spänning eller sadelns nedåttryck. Men låt oss då tänka att där är - i själva stolpen - en urfasning i botten? Om ni någonsin har sett ROLLER SADDLES i stall så vet vi vad jag menar, (lägg en sådan på sidan) då är det inget som kan hindra strängen ifrån att komma ner för långt, den går tillbaks också som en vanlig nut, men det är betydligt enklare att individuellt justera HÖJDEN för varje sträng då isåfall. Den stolpen som finns bakom skall ju då bara vara rak och det är där som "vinklingen för att förhindra buzz, och sitarljud" sker. Det är nog så att de kanske måste bli lika stora och gedigna som de som finns i stallversioner, och då lär inga strängar få plats, när alla 6 st skall på. Men det hade varit enklare att justera individuellt strängar i intonation och höjdhänseende för gemene man. Tror också att man fått designa om huvudet och att vinkeln går RAKT bak till stämskruvarna. Dessutom tror jag man hade fått anpassa avstånde mellan dessa "par" att passa olika strängtjocklekar. De allra grövsta hade varit tvingade att ha större "spel" för att få bra vinkel på. Och hade man haft tunnare strängar så hade man fått "minska" avståndet, för att få tillräcklig "knöck" på vinkeln så att säga. Men jag undrar om någon experimentiell byggare - förutom herr Chapman Stick - har PRÖVAT detta förr, såväl på 1800-talet eller nu. Jag hittar inget på nätet. Att det har provats på elguror som är huvudlösa och stick vet vi ju, men det hör inte hit just nu, men det torde ju fungera på samma sett rent "sträng-princip"-mässigt.
|
|