|
Post by N-Ed on Aug 23, 2011 7:33:24 GMT 1
Tjena! Blir nästan en liten varning det här ;D Finns en Levin 174 på tradera till salu, 4500 i utrop lät lockande. Står att den är lagad på "gitarrverkstad". Men när jag frågade enl nedan kändes 4500 plötsligt dyrt... Men jag kanske har fel. Frågade säljaren: Vad är lagat? Hur synlig är lagningen? Enl. säljaren: Någon har tagit bort lacken och ersatte den rätt dåligt med pensel, några lagade sprickor på lock, botten och sarg , lagade spricka i hals fäste, locket något insjunken runt ljudhål, gitarren behöver en bra översyn och lite pyssel, men den är spelbar och ett stycke svensk gitarrbyggehistoria. www.tradera.com/Levin-174-auktion_301962_137694571
|
|
|
Post by macjansson on Aug 23, 2011 9:21:26 GMT 1
Utan att kunna något om prisbilden på denna gitarr så är jag ändå benägen att hålla med dig. Detta känns som ytterligare ett i raden av exempel på försäljare som spelar på att svensktillverkar är överlägset. Visst gjorde Levin fina gitarrer men för 4500 får du en fin gitarr i gott begagnat skick som inte "Någon har tagit bort lacken och ersatte den rätt dåligt med pensel, några lagade sprickor på lock, botten och sarg , lagade spricka i hals fäste, locket något insjunken runt ljudhål..." Står det Levin, Bjärton eller Hagström på grejorna så försöker folk sälja det som kulturhistoria, vilket det kanske är men är man ute efter en gitarr kan man nog kosta på sig att leta efter andra objekt.
|
|
|
Post by N-Ed on Aug 23, 2011 9:46:05 GMT 1
Hade den varit i bra skick hade jag nog kunnat betala 6-7000 för den. Gillar Levin och tycker att de oftast håller måttet väldigt väl(de jag haft förmånen att testa dvs).
Men jag gillar verkligen att han försöker sälja den med argumentet att den är lagad på gitarrverkstad, men sedan säger att den är i dåligt skick, och amatörmässigt pensellackad, när man frågar via mail.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Aug 23, 2011 21:42:01 GMT 1
En fint exemplar av Levin 174 i spelbart skick är nog värd sina 6-7000, men detta ex verkar inte vara ett sådant. Den är ju inte heller i originalskick, t.ex. har den inte "rätt" form på plektrumskyddet. Jag sålde en Goya 174 för något år sedan för 5000 som jag nog tycker var bättre än denna. (Jag har en kvar som jag inte vill skiljas från)
|
|