|
Hudlim
Aug 3, 2011 10:49:35 GMT 1
Post by redprimer on Aug 3, 2011 10:49:35 GMT 1
Har en tanke om lim som fastnat i huvudet... ;D Titebond har sitt "Liquid Hide Glue" och hur länge det funnits på marknaden vet inte jag.... ....men.... ...min gamle vän och tidigare kollega Olle Plahn i Falun som snickrar nyckelharpor använde hudlim i sina harpor och det var i fast form som han fick "koka upp" vill jag minnas...eller om det var pärllim...det kanske är samma lim...  Är det samma lim som Titebond lyckats få flytande....samma fina egenskaper som det "gamla" limmet...?! / R.P.
|
|
|
Hudlim
Aug 3, 2011 12:19:29 GMT 1
Post by rogerh on Aug 3, 2011 12:19:29 GMT 1
"Flytande hudlim" är vanligt hudlim utblandad med urea (och kanske lite annat) som gör att den inte gelar ihop lika snabbt och att den håller sig flytande vid rumstemperatur.
Inget är bättre än rent hudlim, men "flytande hudlim" är väldigt lite sämre. I tidernas begynnelse gjordes batcher av TiteBound som inte höll, limfogar i gitarrer släppte. Limmet fick uselt rykte och många gamla byggare vägrar fortfarande använda limmet på grund av den erfarenheten. Tror nog att det numera är ett pålitligt och bra lim.
|
|
|
Hudlim
Aug 3, 2011 12:35:15 GMT 1
Post by Klangfix on Aug 3, 2011 12:35:15 GMT 1
Jag skulle dock respektera datummärkningen och vara noga med att förvara limmet i stängd flaska. Själv har jag bara goda erfarenheter av Liquid Hide glue. Jag gillar speciellt limmets förmåga att fästa på ytor som inte är helt rengjorda från gammalt hudlim. Det verkar som om dessa två limtyper trivs bra ihop. Den torra limfogen kan också rengöras enkelt genom att torka med en fuktig trasa. Limmet löser sig fint i ytan. Dessutom gillar jag den långa öppentiden (ca 30 minuter). Att man sen måste ha bitarna i spänn ett dygn, ser jag inte som något större problem. Jag har aldrig bråttom när det gäller gitarrer. Hos mig finns alltid något annat projekt att jobba med under tiden något torkar. 
|
|
|
Hudlim
Aug 3, 2011 12:49:46 GMT 1
Post by Peter on Aug 3, 2011 12:49:46 GMT 1
Givetvis ska datummärkning respekteras, men jag kan inte hålla mig från att berätta om ett hudlim jag har som jag glömt bort. Sistadatumet gick ut för 4-5 år sen. En av spadarna (skyffel) jag har hemma hade handtagets infästning till skaftet gått sönder på ett sådant sätt att det inte gick att använde det befintliga skruvhålet som förstärkning. Hopplöst att laga. Jag lade handtaget på backen med hålet uppåt. Hällde i så mycket lim det gick av det utgångna hudlimmet och tryckte dit skaftet och lät det stå så upp-och-ner över natten. Det var nu ett halvår sen jag gjorde det och spaden har vart med om många långa "grovis"-jobb och det sitter fortfarande "som berget". ... men som sagt. Till instrument ska nog sistadatumet respekteras 
|
|
|
Hudlim
Aug 3, 2011 12:55:59 GMT 1
Post by redprimer on Aug 3, 2011 12:55:59 GMT 1
Tack för svar...  Är ett sk. pärllim samma sak som hudlim 
|
|
|
Hudlim
Aug 3, 2011 13:21:35 GMT 1
Post by rogerh on Aug 3, 2011 13:21:35 GMT 1
Samma sak!
|
|
|
Hudlim
Aug 8, 2011 19:00:40 GMT 1
Post by jabbe on Aug 8, 2011 19:00:40 GMT 1
Själv har jag en rejäl korv med hudlim. dock används den inte så ofta. inte hårt men relativ fast konsistens. Limmar väldigt bra men den är dödskänslig för om man har fel temperatur. Det som främst uppstår är att det går för snabbt. men när jag skaffat en stewmac limpotta ska det väl gå bättre.
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Hudlim
Aug 8, 2011 20:20:12 GMT 1
Post by sfe on Aug 8, 2011 20:20:12 GMT 1
Hudlim, benlim och fisklim är lite olika. Ernst P har alla tre. www.ernstp.se/index.php?pageName=sortiment&category=23&show=&category=22Jag tror det är benlim man skall använda till musikinstrument även om jag inte är säker på att man märker någon skillnad mellan hud och ben. (Vissa menar ju att "snickarlim" funkar lika bra som allt annat till instrument.) En konservatorutbildad kille jag snackade med en gång nöjde sig inte med hud, ben och fisk utan nämnde några ytterligare varianter som jag inte kommer ihåg nu. Därav....."pärllim" kan nog vara vad som helst som kommer i små runda korn.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Hudlim
Aug 8, 2011 21:24:42 GMT 1
Post by magnus on Aug 8, 2011 21:24:42 GMT 1
Titebond har sitt "Liquid Hide Glue" och hur länge det funnits på marknaden vet inte jag.... Liquid Hide Glue är det lim som gjorde Titebond känt, produkten lancerades 1935 har jag för mig att deras hemsida säger. Beträffande datummärkningen på LHG så är det viktigt att ha vara medveten om att även det gula Titebond har en rekommenderad "shelf life" på 12 månader.
|
|
|
Hudlim
Dec 6, 2022 15:52:36 GMT 1
Post by svenake12 on Dec 6, 2022 15:52:36 GMT 1
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Hudlim
Jan 30, 2023 8:45:17 GMT 1
Post by Tyko on Jan 30, 2023 8:45:17 GMT 1
Jag har iallafall hört från mer än en annan byggare som har haft problem med fogar som öppnat sig då dom använd flytande hudlim. Så som jag har förstått det är sådant lim inte riktigt i närheten av kvaliteten på vanligt uppvärmt hudlim utan klarar tex mindre värme och fukt. Då det dessutom saknar alla stora fördelarna med uppvärmt hudlim så ser jag ingen som helst anledning att använda det. Jag har prövat och avskydde hur det kladdade, luktade och betedde sig. Inget för mig alltså men det utesluter ju inte att andra kan gilla det. Själv använder jag varmt hudlim som enda limmet i mina instrumentbyggen och är väldigt nöjd och övertygad om det.
|
|
|
Hudlim
May 16, 2023 21:55:14 GMT 1
Post by johanz on May 16, 2023 21:55:14 GMT 1
Hudlim, benlim och fisklim är lite olika. Ernst P har alla tre. www.ernstp.se/index.php?pageName=sortiment&category=23&show=&category=22Jag tror det är benlim man skall använda till musikinstrument även om jag inte är säker på att man märker någon skillnad mellan hud och ben. (Vissa menar ju att "snickarlim" funkar lika bra som allt annat till instrument.) En konservatorutbildad kille jag snackade med en gång nöjde sig inte med hud, ben och fisk utan nämnde några ytterligare varianter som jag inte kommer ihåg nu. Därav....."pärllim" kan nog vara vad som helst som kommer i små runda korn. Ja de är alla varmlim av granulat. Alla är riktigt starka men enligt bloomskalan är hudlimmet det allra starkaste.
|
|