magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Nov 25, 2010 13:40:13 GMT 1
En annan sak, Magnus gav ett bra tips om att använda en stålskala för att få fram vinkeln och därmed hur mycket material som behöver tas bort. Borde det inte bli ett ännu mer rättvisande resultat om jag lägger en distans uppe på greppbrädan, mellan stålskalan, med samma tjocklek som på den önskade stränghöjden? På en flattop så skall ju stålskalan hamna på stallets överkant. Sadelbenets höjd blir då stränghöjd "vid stallet" och den är per definition 2X det man brukar benämna stränghöjd, dvs vid 12:e bandet. På en orkestergitarr blir det lite annorlunda då konfiguration av stall och sadel inte existerar i egentlig mening. Du vill ju ha det flytande stallets topp i hjd med bandstavarnas plan plus 2x din önskade action. Men skall inte pickupperna ligga med sin överkant ungefär i samma plan som bandstavarna? I såfall är det väl inte så svårt? Fast halsvinkeln får ju inte dra iväg så att stallet blir orimligt högt, brytvinkeln på en orkestergitarr skall väl vara runt 14 gr vill jag minnas...
|
|
|
Post by Peter on Nov 25, 2010 13:53:53 GMT 1
En annan sak, Magnus gav ett bra tips om att använda en stålskala för att få fram vinkeln och därmed hur mycket material som behöver tas bort. Borde det inte bli ett ännu mer rättvisande resultat om jag lägger en distans uppe på greppbrädan, mellan stålskalan, med samma tjocklek som på den önskade stränghöjden? Men skall inte pickupperna ligga med sin överkant ungefär i samma plan som bandstavarna? I såfall är det väl inte så svårt? Mikarnas poler ska ligga ca 5 mm från strängens underkant när strängen är nedtyckt vid 12:e bandet. Avtåndet beror lite på den magnetiska styrkan i polerna. Jag vet inte vad dina poler har för styrka Lennart, men original DeArmond och de jag beställde från Seymore Duncan är AlNiCo5, vilket kan betraktas som väldigt starkt. Sen kan det ju vara bra att justera in vinkeln på halsen så det finns lite justeringsmån av polernas femmillimetersavstånd.
|
|
|
Post by customsam on Nov 25, 2010 15:17:44 GMT 1
tre- fem mm med LÖSA strängar, dvs lägre än med Seymour D. Alnico5 är ett magnetiskt material, som i stort sett alltid används till gitarrmikar, det är mängden + styrkan (finns Alnico1-5 om jag inte minns fel) som spelar roll vad jag förstått. Förmodligen är det Alnico5 även i TV Jones-mikarna. Jag kommer att testa mig fram, och naturligtvis ställa mer eller mindre dumma frågor här på forumet.
|
|
|
Post by Peter on Nov 25, 2010 15:28:28 GMT 1
tre- fem mm med LÖSA strängar, dvs lägre än med Seymour D. Alnico5 är ett magnetiskt material, som i stort sett alltid används till gitarrmikar, det är mängden som spelar roll vad jag förstått. Förmodligen är det Alnico5 även i TV Jones-mikarna. Jag kommer att testa mig fram, och naturligtvis ställa mer eller mindre dumma frågor här på forumet. Det finns inga dumma frågor Det finns ju AlNiCo2 också. Eller?
|
|
|
Post by customsam on Nov 25, 2010 17:28:26 GMT 1
Det finns ju AlNiCo2 också. Eller? Japp, kompletterade precis mitt tidigare inlägg innan jag såg din kommentar, jag tror finns Alnico1 till 5. Det finns även keramiska magneter, som kan vara väldigt starka, används ofta till heavy Metalmikar (rys). Klassiska mikar har normalt Alnico5. Neodymiummagneter tror jag är en variant på keramiska, är väldigt bra till högtalare, lätta med stor fältstyrka. EDIT: dragstången är 4,5 mm diameter över gängorna, muttern (=kuplomutter) är 4mm invändigt.
|
|
|
Post by Klangfix on Nov 27, 2010 19:45:58 GMT 1
Sen är det inte ovanligt att man måste höja polerna något för G-strängen, som ofta har minst magnetiskt material i sig. Annars blir G svagare än de andra. G-kärnan är tunnast och spinningen är oftast omagnetisk.
|
|
|
Post by customsam on Nov 27, 2010 21:49:15 GMT 1
Sen är det inte ovanligt att man måste höja polerna något för G-strängen, som ofta har minst magnetiskt material i sig. Annars blir G svagare än de andra. G-kärnan är tunnast och spinningen är oftast omagnetisk. Jag är en sådan där tunnis som spelar på 0,09 -0,42 Det vill säga ospunnen G-sträng. Får mer "ring" i strängarna då, spelar med ganska lätt anslag. Plus att jag bänder mycket. Jag har några nya frågor, lägger dem i separata trådar, blir nog tydligare då...
|
|
|
Post by customsam on Nov 28, 2010 20:07:26 GMT 1
Ska du plocka bort halsen så ser det ut så här. Jag tog en 8 mm insexnyckel och slipade ner till en fyrkant som passade. Jag fasade den lite så att den skulle hitta rätt lite lättare därinne i mörkret. Sen är det bara ett vanligt spärrskaft med två förlängare och en hylsa som passar på den avsågade insexnyckeln. När du plockat bort strängfästet så är där ett stort hål som är halsdemonteringsverktygets ingång. Det är skitenkelt att plocka bort halsen på en Levin i 300-seriens jazz-burkar (alltså inte 340, 350 och 360 som är limmade). Tyvärr ser det inte likadant ut på min gitarr, hålet är dels betydligt mindre (10-11 mm) och dels borrat snett, så att maximal diameter på verktyget är 9-9,5 mm. Jag tänker skaffa en halvmeter ca 8 mm gängad stång, och fila till änden på den till rätt fyrkantsmått. Peter, eller någon annan person som har ett sådant verktyg, viket är måttet på fyrkantsändan? Tackar på förhand.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Nov 28, 2010 20:43:32 GMT 1
Peter, eller någon annan person som har ett sådant verktyg, viket är måttet på fyrkantsändan? Tackar på förhand. 5 mm Men, som sagt var, en "magnetic tip" skruvmejsel med förlängare, och du kan använda en philips-bit no.2. (vanligt kryss) Förlängare hittar du säkert på Biltema eller Claes Ohlsson.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Nov 28, 2010 20:54:08 GMT 1
Sen är det inte ovanligt att man måste höja polerna något för G-strängen, som ofta har minst magnetiskt material i sig. Annars blir G svagare än de andra. G-kärnan är tunnast och spinningen är oftast omagnetisk. Jag är en sådan där tunnis som spelar på 0,09 -0,42 Det vill säga ospunnen G-sträng. Får mer "ring" i strängarna då, spelar med ganska lätt anslag. Plus att jag bänder mycket. Jag har några nya frågor, lägger dem i separata trådar, blir nog tydligare då... Då vet du säkert också att det inte kommer att funka något vidare med orginalstallet då du måste ha annan intontationskompensation för G-strängen om den är ospunnen.
|
|
|
Post by customsam on Nov 28, 2010 21:54:28 GMT 1
Peter, eller någon annan person som har ett sådant verktyg, viket är måttet på fyrkantsändan? Tackar på förhand. 5 mm Men, som sagt var, en "magnetic tip" skruvmejsel med förlängare, och du kan använda en philips-bit no.2. (vanligt kryss) Förlängare hittar du säkert på Biltema eller Claes Ohlsson. Tack för måttet! Jo, det var det jag började plocka ihop saker för att göra, men hålet är så pass litet att det funkar tyvärr inte att använda förlängare. Ca 8 mm är maxmåttet. De 1/4"-förlängare jag har är betydligt tjockare...
|
|
|
Post by customsam on Nov 28, 2010 22:02:57 GMT 1
Jag är en sådan där tunnis som spelar på 0,09 -0,42 Det vill säga ospunnen G-sträng. Får mer "ring" i strängarna då, spelar med ganska lätt anslag. Plus att jag bänder mycket. Då vet du säkert också att det inte kommer att funka något vidare med orginalstallet då du måste ha annan intontationskompensation för G-strängen om den är ospunnen. Tack för info, ska inte säga att jag visste det, men misstänkte att det var så. Det är en ospunnen G-sträng som suttit på, har låtit helt ok. Jag tror att det var 0,10 och uppåt som föregående ägare satt på. Dock, tanken är att prova med ett tune-o-maticstall. Jag kommer att prova vilket jag gillar bäst, trä eller metall. Om trästallet faller mig bäst i smaken ska jag naturligtvis se till att intonera det. Det lär vara krångligare än metallstallet, inte lika lätt att ångra sig...
|
|
|
Post by Peter on Nov 29, 2010 7:26:12 GMT 1
5 mm Men, som sagt var, en "magnetic tip" skruvmejsel med förlängare, och du kan använda en philips-bit no.2. (vanligt kryss) Förlängare hittar du säkert på Biltema eller Claes Ohlsson. Tack för måttet! Jo, det var det jag började plocka ihop saker för att göra, men hålet är så pass litet att det funkar tyvärr inte att använda förlängare. Ca 8 mm är maxmåttet. De 1/4"-förlängare jag har är betydligt tjockare... Det finns mindre spärrskaft/förlängare Det kanske inte framgår av bilden, men hylsan som håller den nerslipade insexnyckeln är nersvarvad något för att komma in i hålet.
|
|
|
Post by customsam on Nov 29, 2010 12:09:53 GMT 1
Tack för måttet! Jo, det var det jag började plocka ihop saker för att göra, men hålet är så pass litet att det funkar tyvärr inte att använda förlängare. Ca 8 mm är maxmåttet. De 1/4"-förlängare jag har är betydligt tjockare... Det finns mindre spärrskaft/förlängare Det kanske inte framgår av bilden, men hylsan som håller den nerslipade insexnyckeln är nersvarvad något för att komma in i hålet. Jag skrev lite klantigt kom jag på, det är inte 1/4" utan den mindre varianten jag använder. Det är som sagt MAX 9 mm tjocklek som går att använda på ett bra sätt, hålet ser större ut på bilderna tidigare i tråden. Tror inte att det ska behöva vara så märkvärdigt att fila till en fyrkant på en gängad stång, dessutom är det ganska enkelt att få till ett ställe att skruva på, två muttrar som dras ihop.
|
|
|
Post by Peter on Nov 29, 2010 13:03:08 GMT 1
Det finns mindre spärrskaft/förlängare Det kanske inte framgår av bilden, men hylsan som håller den nerslipade insexnyckeln är nersvarvad något för att komma in i hålet. Jag skrev lite klantigt kom jag på, det är inte 1/4" utan den mindre varianten jag använder. Det är som sagt MAX 9 mm tjocklek som går att använda på ett bra sätt, hålet ser större ut på bilderna tidigare i tråden. Tror inte att det ska behöva vara så märkvärdigt att fila till en fyrkant på en gängad stång, dessutom är det ganska enkelt att få till ett ställe att skruva på, två muttrar som dras ihop. Vad menar du med det sista du skrev här?
|
|