|
Post by Peter on Nov 23, 2010 9:41:16 GMT 1
Halsinfästningen ser ut ungefär som nedan men jag tror att dragstången på orkestergitarrerna är helt rak så att den övre skruven hamnar närmare locket: Precis som Magnus skriver här så är dragstången (nästan) rak på 300-serien till skillnad mot de flesta rundhålsgitarrer. Det gör att du lätt kan knacka ut dragstången och byta den om den skulle vara skadad i gängorna i nån ände (det kanske är vanligast vid skallen).
|
|
|
Post by customsam on Nov 23, 2010 20:20:25 GMT 1
Ojdå, det hade jag fått om bakfoten förstår jag, det lät iofs klent med en skruv.
Japp, den övre skruven sitter alldeles under locket.
Så bra då, då är det inget udda med halsinfästningen i alla fall.
Jag tänkte att jag tar ett tag med den udda dragstångsmuttern till att börja med. Så får vi se om jag behöver byta dragstång eller inte...
Att dragstången är rak ser jag som en fördel på flera sätt. De flesta 300-gitarrer jag provat (3 av 4), har haft en hals som har börjat spricka upp mellan de olika halslamellerna. När jag såg beskrivningarna av den böjda stången på Levingitarrer trodde jag mig se orsaken, men det var ju fel...
Kom just hem efter en 15-timmarsdag, får se om det blir något mekat.
Tack alla för info!
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Nov 23, 2010 21:57:15 GMT 1
Jag tänkte att jag tar ett tag med den udda dragstångsmuttern till att börja med. Så får vi se om jag behöver byta dragstång eller inte... Jag tror att du skall börja med att lossa muttern i andra änden. Eller hur är det Peter, börjar stången rotera då? På flattop-gitarrerna så kan de ju inte rotera genom att de har en "krök"...
|
|
|
Post by Peter on Nov 24, 2010 6:49:15 GMT 1
Jag tänkte att jag tar ett tag med den udda dragstångsmuttern till att börja med. Så får vi se om jag behöver byta dragstång eller inte... Jag tror att du skall börja med att lossa muttern i andra änden. Eller hur är det Peter, börjar stången rotera då? På flattop-gitarrerna så kan de ju inte rotera genom att de har en "krök"... Det går så lite trögt i hålet så det är ingen risk för att stången ska snurra. Den går i en liten båge. När jag knackade ut min så fick jag använda en plastklubba för att få ut den. Så pass trögt går det.
|
|
|
Post by customsam on Nov 24, 2010 16:18:54 GMT 1
OK, då blir det den knepiga muttern som jag går på först då. Om jag förstått det hela rätt kommer jag att behöva lätta på halsen oavsett för att shimsa upp halsvinkeln något, pga mikarna. Testade förresten att hålla en av TV Jones-mikarna lös över strängarna idag under lunchen, det låt kanonbra!
|
|
|
Post by Peter on Nov 24, 2010 17:08:31 GMT 1
OK, då blir det den knepiga muttern som jag går på först då. Om jag förstått det hela rätt kommer jag att behöva lätta på halsen oavsett för att shimsa upp halsvinkeln något, pga mikarna. Testade förresten att hålla en av TV Jones-mikarna lös över strängarna idag under lunchen, det låt kanonbra! Varför ska du shimsa? Om du lossar på den övre muttern lite och den nedre mycket sen drar du en remsa grovt smärgenduk innifrån och ut under hälen. 1. Dra ut halsen 2. Lägg dit smärgenduken med sanden mot hälen. 3. spänn in halsen genom att dra halsen bakåt. 4. Dra med ett fast och säkert grepp om smärgenluken utåt till den släpper. 5. Gör om samma sak igen växelvis på höger resp. vänster sida om dragstången. Och igen. Och igen. Jag kan tänka mig att du måste upprepa minst 25 gånger för att du ska få en klar vinkeländring. Testa 10 gånger och mät. Här är en bild när jag gör motsvarande på min LT-18
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Nov 24, 2010 20:43:11 GMT 1
Varför ska du shimsa? Om du lossar på den övre muttern lite och den nedre mycket sen drar du en remsa grovt smärgenduk innifrån och ut under hälen. 1. Dra ut halsen 2. Lägg dit smärgenduken med sanden mot hälen. 3. spänn in halsen genom att dra halsen bakåt. 4. Dra med ett fast och säkert grepp om smärgenluken utåt till den släpper. 5. Gör om samma sak igen växelvis på höger resp. vänster sida om dragstången. Och igen. Och igen. Jag kan tänka mig att du måste upprepa minst 25 gånger för att du ska få en klar vinkeländring. Testa 10 gånger och mät. Jag tycker det är svårt att ha ordentlig koll med den metoden. Jag har gjort precis så på några Levinare och Goyor med bultad hals, men har haft lite svårt att få en jämn skarv (mellan sarg och klack). Jag kan tänka mig att det blir ännu vingligare på en orkestergura där halsöverhänget inte sitter fast i locket. Jag skulle testa att hålla halsen i rätt vinkel med nederkanten på klacken i kontakt med sargen, och mäta eller uppskatta glipan i överkant. Så mycket material skall bort i nederkant. För att få halsen i rätt vinkel så lägger man en stålskala längs bandtopparna så att detta plan hamnar i rätt höjd vid stallet. Denna höjd är nuvarande höjd plus den höjning du vill åstadkomma. Det där var inte helt lätt att beskriva i text....
|
|
|
Post by Peter on Nov 24, 2010 20:55:57 GMT 1
Varför ska du shimsa? Om du lossar på den övre muttern lite och den nedre mycket sen drar du en remsa grovt smärgenduk innifrån och ut under hälen. 1. Dra ut halsen 2. Lägg dit smärgenduken med sanden mot hälen. 3. spänn in halsen genom att dra halsen bakåt. 4. Dra med ett fast och säkert grepp om smärgenluken utåt till den släpper. 5. Gör om samma sak igen växelvis på höger resp. vänster sida om dragstången. Och igen. Och igen. Jag kan tänka mig att du måste upprepa minst 25 gånger för att du ska få en klar vinkeländring. Testa 10 gånger och mät. Jag tycker det är svårt att ha ordentlig koll med den metoden. Jag har gjort precis så på några Levinare och Goyor med bultad hals, men har haft lite svårt att få en jämn skarv (mellan sarg och klack). Jag kan tänka mig att det blir ännu vingligare på en orkestergura där halsöverhänget inte sitter fast i locket. Jag skulle testa att hålla halsen i rätt vinkel med nederkanten på klacken i kontakt med sargen, och mäta eller uppskatta glipan i överkant. Så mycket material skall bort i nederkant. För att få halsen i rätt vinkel så lägger man en stålskala längs bandtopparna så att detta plan hamnar i rätt höjd vid stallet. Denna höjd är nuvarande höjd plus den höjning du vill åstadkomma. Det där var inte helt lätt att beskriva i text.... Lennart får väl testa lite försiktigt. Jag har inte misslyckats med någon av mina. Prova med att ta ett par snappsar först. Då kanske det inte blir så vingligt ;D
|
|
|
Post by customsam on Nov 24, 2010 21:30:20 GMT 1
Tack för info! Ja, jag får ta en funderare först. Jag misstänker att jag kommer att göra som Magnus föreslog, borde det inte bli material kvar kring bultar/dragstång etc med sandpappersmetoden? Jag och snapsar är ingen bra kombination... ;D Apropå dragstång har jag efter visst micklande fått loss den underliga muttern/hylsan. Det visade sig att det var två små rörbitar påträdda på dragstången, så att den lilla hylsmuttern skulle få något tryck mot halsen. Muttern har en gänggång som är kanske 5-6 mm, och dragstången är ungefär 25 mm. Då sätter man helt enkelt dit diverse rörbitar... Verkar som om man tappat bort originalmuttern??? Att muttern ändå inte hade något ordentligt tryck mot halsen pga att det egentligen behövdes mer rörbitar är en annan femma... Nu behöver jag med andra ord en tunnväggig passande mutter, har dock inte kontrollerat dimensionen ännu. Jag tänkte lägga upp en bild på stången, men jag har inget flyt med min elektroniska utrustning ikväll...
|
|
|
Post by Peter on Nov 24, 2010 21:38:54 GMT 1
borde det inte bli material kvar kring bultar/dragstång etc med sandpappersmetoden? Jo. Lite. Men det går att finlira bort. Mahogny är mycket tacksamt bearbetningsmaterial.
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Nov 24, 2010 21:56:37 GMT 1
Man bör först ta bort trä så att halshälens baksida / insida kommer att se ut som en skål med endast några mm kant runt om. Annars blir det för mycket att ta bort med sanpappersremsan.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Nov 24, 2010 22:35:46 GMT 1
Man bör först ta bort trä så att halshälens baksida / insida kommer att se ut som en skål med endast några mm kant runt om. Annars blir det för mycket att ta bort med sanpappersremsan. Exakt! Har man tur så är halshälens baksida redan formad på det viset. Så har det varit på några av mina. De försökte nog grovforma dem så redan i fabriken så att injusteringen gick fortare.
|
|
|
Post by customsam on Nov 25, 2010 9:32:56 GMT 1
Man bör först ta bort trä så att halshälens baksida / insida kommer att se ut som en skål med endast några mm kant runt om. Annars blir det för mycket att ta bort med sanpappersremsan. Tack för tipset! Samtidigt vill man väl ha en så jämn anliggning i det slutliga resultatet som möjligt, för bästa akustisk koppling? Ja, jag vet att det anspelar på diskussionen i den andra tråden om stallplacering. En annan sak, Magnus gav ett bra tips om att använda en stålskala för att få fram vinkeln och därmed hur mycket material som behöver tas bort. Borde det inte bli ett ännu mer rättvisande resultat om jag lägger en distans uppe på greppbrädan, mellan stålskalan, med samma tjocklek som på den önskade stränghöjden?
|
|
|
Post by Peter on Nov 25, 2010 12:48:13 GMT 1
Man bör först ta bort trä så att halshälens baksida / insida kommer att se ut som en skål med endast några mm kant runt om. Annars blir det för mycket att ta bort med sanpappersremsan. En annan sak, Magnus gav ett bra tips om att använda en stålskala för att få fram vinkeln och därmed hur mycket material som behöver tas bort. Borde det inte bli ett ännu mer rättvisande resultat om jag lägger en distans uppe på greppbrädan, mellan stålskalan, med samma tjocklek som på den önskade stränghöjden? Det Magnus beskriver är en teoretisk lösning som funkar hur bra som helst. Jag gjorde så på en gitarr till min förvåning att jag fick ta lite mer än vad jag räknat med. Det var ju bra att det var åt det hållet i alla fall ;D Visserligen var det på min LT-18. På en med höj-och-sänkbart flytande stall är ju toleransen mycket större. Fast det var väl att få utrymme för mikarna som du gör denna slipning, eller hur? Då kanske det blir till och räkna ordentligt med Phytagoras och lite annat.
|
|
|
Post by customsam on Nov 25, 2010 13:39:37 GMT 1
Det Magnus beskriver är en teoretisk lösning som funkar hur bra som helst. Jag gjorde så på en gitarr till min förvåning att jag fick ta lite mer än vad jag räknat med. Det var ju bra att det var åt det hållet i alla fall ;D Visserligen var det på min LT-18. På en med höj-och-sänkbart flytande stall är ju toleransen mycket större. Fast det var väl att få utrymme för mikarna som du gör denna slipning, eller hur? Då kanske det blir till och räkna ordentligt med Phytagoras och lite annat. Japp, enbart för mikarnas skull. Vill därmed ta så lite som möjligt på halsen. Jag tar det nog i ett par steg... Först kommer jag nog att montera stallmiken lite på "lösen", sedan kolla upp vinklarna med stålskalemetoden.
|
|