|
Post by rogerh on Dec 23, 2015 15:16:55 GMT 1
Fick ett hårt paket dagen före julafton. Inte min, men häftig värre!
|
|
sfe
Besserwisser
Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Dec 23, 2015 15:41:43 GMT 1
Ojdå! Levin mandolingitarr (eller var det "gitarrmandolin?). Dom är inte allt för vanliga. Vad skall göras med denna?
|
|
|
Post by rogerh on Dec 23, 2015 16:02:55 GMT 1
Den har några uppenbara problem som måste fixas. Lack, sprickor, utbytt stall och saknad stränghållare. De flesta problemen orsakad av en amatörmässig och oavslutad "fix". Ska prata med kunden om detaljerna, men jag räknar med att få fotografera insidan vilket är väldigt intressant.
|
|
Patrik
Besserwisser
Spela framför allt!
|
Post by Patrik on Dec 23, 2015 16:14:10 GMT 1
Snygg kartong!
|
|
|
Post by rogerh on Dec 23, 2015 16:43:27 GMT 1
Hur mycket ger du för den? Tycker ändå innehållet är betydligt intressantare
|
|
Patrik
Besserwisser
Spela framför allt!
|
Post by Patrik on Dec 23, 2015 16:50:06 GMT 1
Hur mycket ger du för den? Tycker ändå innehållet är betydligt intressantare Håller med om det! Gitarren ska kanske skickas tillbaka till kund? Då har du ju kartongen klar liksom...!
|
|
|
Post by rogerh on Dec 23, 2015 17:21:31 GMT 1
Den kommer definitivt att sparas. Den var riktigt bra gjord.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 23, 2015 17:47:12 GMT 1
Den här var egentligen coolare! Äldre än patentet också.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 23, 2015 18:13:26 GMT 1
|
|
|
Post by Klangfix on Dec 24, 2015 10:55:47 GMT 1
Roligt att se att det fortfarande dyker upp instrument som detta. Hur ska stränghållarna se ut? Kanske har jag ovetande något som kan passa.
Patentet gick ut 1911. Det är alltså hög tid att tillverka kopior. :-) Om jag ber riktigt snällt, skulle du orka rita av kroppsformen och även ta lite mått och noggrannare bilder? Det skulle vara fantastiskt roligt att försöka bygga en likadan. Jag tror att flera här på forumet skulle bli glada. Det är dessutom inte ofta man kommer i närheten av denna modell. Jag känner bara till en till och den finns på ett museum.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 24, 2015 11:11:35 GMT 1
Självklart ska jag göra det! Det här exemplaret är precis lagom misshandlat för att man ska kunna öppna upp den, fota och mäta utan att ha alltför dåligt samvete. Det är precis det jag har tänkt göra. Ägaren har gett mig fria händer. Ska fota och mäta, sen förstås reparera och få den spelbar. Mer bilder på instrumentet finns här.Stränghållaren för mandolinen är ett problem, den bästa bilden på hur den ser ut är denna. Har skrivit mail till Björn Albertus som visade upp en mandolinguitarr i Levin videon och bett om bilder och mått på den. Hoppas på svar!
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 25, 2015 10:30:17 GMT 1
Jag har sett bilder som påvisar existensen av åtminstone 3 exemplar av denna Mando-gitarr vid sidan av detta exemplar.
Björn Albertus har en, en fanns i Levinfabriken men såldes senare av Göran Levin i en bytesaffär till en lokal samlare i Göteborg som man ofta möter på Fuzz-mässan. Ett 3:e e finns i USA, och har dykt upp i olika forum på nätet.
Det finn två versioner har jag för mig med lite olika utformning av mandolindelen m.a.p. antalet körer.
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Dec 25, 2015 10:55:31 GMT 1
Jag har sett bilder som påvisar existensen av åtminstone 3 exemplar av denna Mando-gitarr vid sidan av detta exemplar. Björn Albertus har en, en fanns i Levinfabriken men såldes senare av Göran Levin i en bytesaffär till en lokal samlare i Göteborg som man ofta möter på Fuzz-mässan. Ett 3:e e finns i USA, och har dykt upp i olika forum på nätet. Det finn två versioner har jag för mig med lite olika utformning av mandolindelen m.a.p. antalet körer. Då blir det väl 4 förutom exemplaret här i tråden? MusikmuseetPåminner mig om när jag och en kompis för många år sen åkte upp till Stockholm bl.a. för att kompisen skulle få sin Gretsch White Falcon såld via någon av de kända gitarrbutikerna där. Han var övertygad om att skapa uppståndelse på Götgatan med en sån "pjäs". Det första vi såg när vi kom dit var att både Halkan och Vintage Guitars hade varsin Gretsch White Falcon stående i skyltfönstren. Kompisens fick stanna i bilen och jag tror den följde med hem igen, om jag kommer ihåg rätt. Mandolingitarren lär dock vara mer ovanlig än White Falcon, kanske inte i Sverige men absolut globalt. Jag har för övrigt fått förfrågningar från den nämnde "samlaren", som är en nära vän, om att bygga en kopia av hans Levin men jag har inte riktigt nappat på ide´n ännu. På nåt sätt gillar jag inte riktigt konstruktionen men ser fram emot en diskussion här och hoppas att Roger vill förära oss med rapporter om hur hans arbete går. Kanske att jag faller till föga med tiden?
|
|
|
Post by rogerh on Dec 25, 2015 13:31:24 GMT 1
Fråga din samlare om han kan ta mått och bilder på mandolin stränghållaren! Gärna nån bild på själva instrumentet också.
Utan att veta nåt om hur den låter så tror jag på kombinationen. Eftersom mensuren är så olika tror jag att det inte bli alltför mycket sympatrisk reverb. Kände inuti och vet att ribbningen i locket har ett kardinalfel, en lönnsticka tvärs över under stallet. Den kommer att bytas ut till en granribba, men i övrigt ska ribbningen få förbli original om jag inte upptäcker fler problem. Köparen är musiker och vill att den ska låta bra och är det nåt som tar bort ton är det en sån lönnsticka.
|
|
sfe
Besserwisser
|
Post by sfe on Dec 25, 2015 15:12:56 GMT 1
Skall se om jag kan ordna nåt med bild nästa gång jag är där. Är dock inte riktigt säker på att det instrumentet har stränghållare av exakt samma modell som de som visats här.
Min oro över konstruktionen handlar mest om strängfästet som sitter rakt ner i locket. Jag har för mig att det sitter nån stor träkloss under för att möjliggöra detta? Med tanke på förstärkningarna som behövs för att montaget av mandolindelens stränghållare inte skall kollapsa undrar jag hur detta påverkar ljudet på instrumentet? Får lite associationer till Hagström Jimmy som hade en stor träkloss inkilad mellan lock och botten och ett akustiskt ljud som snarare påminde om en Les Paul än om en ES175. Ingen riktigt bra jämförelse mellan Jimmy och denna Levin, jag vet, men om man skall bygga en ser jag stora problem med att få strängfästet att hålla men att ändå inte göra locket så kraftigt att ljudet märkbart dämpas. Jag skulle verkligen vilja höra hur en sån här kan låta.
|
|