|
Post by rogerh on Nov 30, 2014 21:57:34 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Nov 30, 2014 22:01:29 GMT 1
Nu är frågan, vilka dimensioner ska ett X ha på en 12 strängad gitarr för att det ska hålla? Draget är väl ca 1,5 gånger större än på en vanlig dread. Hur funkar bultarna för halsen egentligen?
Är det här Levin's största fiasko modell? Byggd som en nylonsträngad gitarr (stallet) med massiva tondödande ribbor. Dessutom med ett flak i plywood som nödlösning på en stor del av locket för att inte den ska dras sönder. Samtidigt som det är värsta påkostade virket i hela gitarren i övrigt!
|
|
|
Post by BluesJohan on Nov 30, 2014 23:01:51 GMT 1
Usch.. Är det där originalgrejerna?!! Snacka om att prioritera hållbarhet och massproduktion..
|
|
|
Post by rogerh on Nov 30, 2014 23:42:06 GMT 1
Precis! Original var ordet. Kan säga att ljudet i den inte var uselt, men lite livlöst och hopklämt som om locket vore av plywood. Och det var det ju nästan
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Dec 1, 2014 1:25:21 GMT 1
Hmm....jag har inte för mig att dom såg ut så inuti. Dom har alltid en drös med krafiga ribbor men den där plywoodskivan kan jag inte påminna mig om. Tror det finns någon på forumet som har fixat med någon sådan och kanske kan komplettera med mer minnen.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Dec 1, 2014 12:50:11 GMT 1
Sådan plywood är det inte i mina (en Goya TS-4 och en TS-5). Har heller aldrig hört talas om det.
Många och kraftiga ribbor dock, förmodligen på förekommen anledning efter några haverier.
Du ser inga tecken på att lock eller botten varit av Roger, en sådan där tingest trär man ju knappast in genom ljudhålet.
Sedan vill jag nog påstå att det inte finns mycket att anmärka på den typen av stall och jag ser inte varför det skulle vara designat för nylonsträngar. Det har fungerat utmärkt på stålsträngsgitarrer av Levin och andra och Lowden och Alhambra använder i princip liknande designer idag. Jag har nog sett fler pinstall som lossnat än sådana här.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 1, 2014 13:07:22 GMT 1
Lossnar är inte problemet med stallet, ljudet däremot. Såna här klassiska stall är lätt jobbiga också då man inte kan lossa på strängarna då man vill justera stallbenet (vilket inte är ofta, utom när man fixar till den). Det kommer att bli ett pinnstall av det här stallet med två strängar i varje hål. Nyare Levin LTS-5 12:or har såna.
Har nu rensat lock och botten från ribbor. Limmet satt som bara den, hårdare än träet. Blev lite mjukare med värme, men inte mycket. Ribborna var spröda, de flesta sprack. Plywooden var 5 mm tjock i tre lager furu. Och garanterat original, bottenfogen var orörd och det fanns inga spår efter tidigare limmade ribbor under plywoodplattan. De två ribborna i locket ovanför ljudhålet får vara kvar, resten byts.
Har en äldre Levin av samma modell som har två eller tre ribbor där det fanns en plywoodplatta i den här. Jag tror Levin var desperat efter för många reklamationer!
|
|
|
Post by rogerh on Dec 2, 2014 21:33:22 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Dec 3, 2014 19:56:17 GMT 1
Har X-ribbat om den. Tog bort de två sista ribborna också, de var en aning böjda åt fel håll. Grunnade på hur jag skulle göra och kom fram till den naturliga lösningen med två knuttimrade ribbor som i X-et. Halvvägs kom jag på att jag sett nåt liknande förut. Martin har visst börjat med den här varianten och patenterat den tillsammans med några andra "uppfinningar" - hur de nu lyckades med det. Såhär kommer alla mina X att se ut framöver! Stallplattan blev fet gran, man kan aldrig göra fel med gran. Jag tror den ska hålla, gav X:et en liten radius också. En K&K för 12 strängad gitarr kom till nytta Hm. Nu när jag ser bilden inser jag att jag borde limma in två extra små ribbor närmast krysset. Fixar vi imorgon!
|
|
|
Post by rogerh on Dec 4, 2014 21:08:35 GMT 1
De två sista ribborna monterade och förberedelser inför bottenlimningen.
|
|
|
Post by rogerh on Dec 5, 2014 20:47:26 GMT 1
I morse var datorn stendöd. Ägnade halva dagen åt att köpa och fixa in en ny nätdel, det var den som hade gett upp. Kändes lite naket utan dator. Nåväl den var inte svårt att byta ut för en "handy man". Hann inte göra så mycket som jag tänkt, limmade lite sprickor på några GammelGura i batchen och fräste och limmade in en bottenlist på 12:an i alla fall. Stallet har fått sina hål. Blir bra det här. Just nu är den på vibration
|
|
|
Post by Laer on Dec 6, 2014 10:31:05 GMT 1
Fränt! Kommer ju bli minst tjugosjutton gånger bättre än innan!
|
|
|
Post by rogerh on Dec 6, 2014 12:52:13 GMT 1
Det är i alla fall målsättningen!
|
|
|
Post by svenake12 on Dec 6, 2014 22:10:11 GMT 1
Är det någon tanke med att lägga mic-sladdarna i en båge, eller är det en slump?
|
|
|
Post by rogerh on Dec 7, 2014 7:38:12 GMT 1
Ingen tanke, det blir så.
|
|