|
Post by rogerh on Feb 20, 2014 21:56:27 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Feb 20, 2014 22:03:38 GMT 1
|
|
|
Post by rogerh on Feb 20, 2014 22:06:14 GMT 1
Den med gran i locket lät både trevligare och starkare än den med björk. Den med björklock hade en stark vargton som nästan saknades på den med granlock. Men båda var trevlig att spela på, om man inte jämförde ljudet med en gitarr med fast stall! Båda hade det där typiska soundet från det flytande stallet och stränghållare med brutalt hård initial "smäll" och kort sustain. Den med björklock var faktiskt mjukare och snällare än den med gran som var riktigt brutal! Alla inställningar på mickarna var identiska, så man kan höra skillnaden på volymen också. Båda uppsträngade med vanliga Martin 0.10 strängar, båda klarar 0.11 utan problem.
|
|
peterd
Jag är en forumsnörd
|
Post by peterd on Feb 21, 2014 8:33:16 GMT 1
Vet inte riktigt vad jag skall tycka om björklocksgitarrer. Försökte få igång en diskussion för ett tag sedan, men det var ingen som nappade. Kul att få lite input i frågan. Jag fixade till en modell 55 i höstas med björklock. Samtidigt som jag strax innan hade gjort i ordning en likadan med granlock. Det är inte dåligt ljud i björklocket. Det är en aning stummare men väl så kraftfullt. Lite mer banjostuk på något vis. Inget jag skulle ta fram för att spela smäktande melodier, men funkar utmärkt för att kompa tillsammans med spelekompisar. Ljudet går igenom bra..
Din upplevelse att den med björklock hade mjukare ton är därmed tvärt emot vad jag uppfattade hos mina - det är intressant. Synd att vi bor för långt ifrån för att jämföra.
Snygg är den i alla fall. De kunde verkligen göra snygg sunburst på Levin. Matchar Gibsons mycket väl.
Förstår att Du efterhand börjat uppskatta gitarrer med stränghållare:)
|
|
|
Post by BluesJohan on Feb 21, 2014 10:25:58 GMT 1
Att greppbrädan var svartlackad på den billiga varianten har jag aldrig sett eller hört talas om tidiagre, Roger!? Är du säker på att det var originalutförandet?
|
|
|
Post by rogerh on Feb 21, 2014 12:50:08 GMT 1
Johan, tyckte mig se färgrester på greppbrädan. Men det kanske bara var smuts! Den hade i alla fall ungefär samma ljusa färg som på bilderna innan jag slipade greppbrädan. Den var förresten vriden och behövde en hel del slipning för att bli plan. Mest troligt var den inte svartlackad och nött som jag trodde först, bara smutsig.
Av de här två var den med björklock betydligt softare, men den med granlock var ju exceptionellt ljudstark också!
|
|
|
Post by BluesJohan on Feb 21, 2014 12:58:53 GMT 1
Allright, annars hade det varit riktigt ovanligt och spännande med den lackade greppbrädan. Jag HAR sett det på Levin men då från väldigt tidigt 1900-tal. Mina från 1902 har färgade lönnbrädor t.ex.
Ljudet kan vara toppen i dessa enklare! Kul att du fixar alla gamla guror, Roger.
|
|
|
Post by rogerh on Feb 21, 2014 13:53:45 GMT 1
Jag jobbar gärna med gamla gitarrer av alla de slag, ingen diskriminering här! Tyckte att båda de här två var kul att spela på när det var klara, gillade 1909'an lite mer.
|
|
|
Post by heartsblues on Feb 24, 2014 23:12:38 GMT 1
Snyggt! Hur gjorde du för att få till så snygga stämskruvar? Är dom nya?
|
|
|
Post by rogerh on Feb 24, 2014 23:58:06 GMT 1
|
|