magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Apr 11, 2007 23:36:52 GMT 1
Var det du Magnus som frågade efter en bild på ribborna? Skapligt mycket virke i den här. Jo, så ser det ut i min också, och även i den TS4 jag sålt till kompisen. Och ändå ser man inte alla på bilden, det ligger lägre, breda ribbor emellan. Och det ligger feta ribbor längs fibrerna vid sidan av ljudhålen också... Om du tar loss botten så tycker jag du skall överväga att glesa lite bland ribborna, börja med att plocka bort varannan. Eller varför inte lägga en X-bracing...?
|
|
|
Post by Peter on Apr 12, 2007 7:56:47 GMT 1
Näääää. Jag tar inte bort botten. Det var inte så allvarlig skada med sprickorna i sargen.
|
|
loef
Jag är en forumsnörd
Posts: 1,496
|
Post by loef on Apr 12, 2007 8:18:13 GMT 1
Var det du Magnus som frågade efter en bild på ribborna? Skapligt mycket virke i den här. Jo, så ser det ut i min också, och även i den TS4 jag sålt till kompisen. Och ändå ser man inte alla på bilden, det ligger lägre, breda ribbor emellan. Och det ligger feta ribbor längs fibrerna vid sidan av ljudhålen också... Om du tar loss botten så tycker jag du skall överväga att glesa lite bland ribborna, börja med att plocka bort varannan. Eller varför inte lägga en X-bracing...? ? ? loef
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Apr 12, 2007 11:02:19 GMT 1
Nej, att dragstången på Levinarna är en del av bultförbandet är bara lite speciellt för Levin. Det hade lika gärna kunnat vara en "vanlig" dragstång med justering inifrån, och så två separata bultar ut i hälen, det är så det är på Taylor och Runesson. ....oj oj....lilla jag och Taylor i samma mening... ...!!! Men det finns många fler som använder liknande modeller för halsinfästningar tex Seagul, S&P, Norman, Martin (på många modeller), Garrison, Collings, Santa Cruz (på en del modeller), Huss & Dalton mfl. Dock var Levin väldigt tidiga med det på riktigt bra och dyrare gitarrer.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Apr 12, 2007 13:33:45 GMT 1
Om du tar loss botten så tycker jag du skall överväga att glesa lite bland ribborna, börja med att plocka bort varannan. Eller varför inte lägga en X-bracing...? ? ? loef Det kanske kräver en förklaring. Det var nog mest på skoj (trodde nog inte att botten skulle tas loss...), men faktum är att de senaste modellerna av Levin LTS-5 och Goya TS-5 (= tidigt 70-tal) var byggda lite annorlunda, de var 14 bandade och "Kryss-ribbade". Jag har aldrig jämfört ljudmässigt men föreställer mig att det är fylligare ljud i en sådan...
|
|
|
Post by Peter on Apr 12, 2007 22:11:55 GMT 1
Nu börjar det hända saker. Halsen skickades till Tyko för hjälp med losstagning av greppbräda och samtidigt med det så har jag börjar med at fixa till kantlisten somm saknades och upputsning och smörjning av stämskruvarna. Kantlisten tänkte jag byta ut hela, men jag hittade ingen som var 1,8 mm tjock. Det fick bli en skarv med en gammal kantlist från en skrotad mandolin. Det får duga så länge. Jag ska försöka få tag i en som passar och då åker allt bort. Stämskruvarna var ordentligt rostiga på axlarna vid knapparna men efter en ordentlig behandling med Autosol kromputs så blev det bättre. En av skruvarna till kugghjulen på stämmisarna hade kärvat fast så jag fick mycket, mycket försiktigt lossa, dra, lossa, dra, lossa osv. Till slut hade jag hela skruven ute. När jag väl fått ordning på alltihopa så smorde jag skuven och skruvade in och ut den några gånger. Sen gick den lätt att få dit. Tyko har jobbat hårt i den andra delen av Sverige också. Losstagning av greppbrädan verkade ha gått som smort. Nu ska den skickas tillbaka till mig. Därefter följer losstagning av dragstång och tillverkning av en ny sådan och återmontering. Jag återkommer med mer om detta när jag kommer dit. Trasig kantlistHel kantlistStämmisar före och efter rengöring och avrostningTykos jobb med avtagning av greppbräda. Kalibreringsmärken"Strykning" ;D
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
Posts: 6,085
|
Post by Tyko on Apr 12, 2007 23:04:57 GMT 1
Måste bara passa på att varna och förtydliga då bilden kanske ljuger lite. Jag har alltså INTE värmejärnet direkt på banden!!!!! Det får man inte ha, då kan man bränna sönder list, lack, trä och annat. Det måste vara "distansbitar" under järnet emellan banden (kan skymtas på fotot) så bandstavarna inte vidrör värmekällan.
Imorgon åker allt tillbaka till Herr Taylor815 igen!
|
|
|
Post by Lasse on Apr 13, 2007 6:04:15 GMT 1
Jässiken vilket vrål-mek Keep on going "snubbs"
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Apr 14, 2007 10:18:45 GMT 1
Nu när du har plockat isär en gammal Levin hals med denna typ av dragstång, har jag lite funderingar som du kanske kan resonera kring, Tyko. Jag pratade en gång med Göran Levin om deras dragstänger, och undrade varför man övergav den konstruktion som man hade från slutet av 50-talet, i början av 70 talet övergav man den bultade halsen och införde dovetail och en mer "vanlig" dragstång. Den var antingen åtkomliga som vanligt under en plakett i huvudet, eller inifrån ljudhålet högt upp under greppbrädan. Göran funderade ett tag, och uttryckte det som "..vi kom på att vi inte kunde böja stålet två gånger...". Jag funderade länge på hur han menade, innan jag kom på det. Stången i t.ex. Peters hals är ju rak under greppbrädan ända tills halsens undersida börjar svänga ner mot klackspetsen. Där är det en böj så att stången går 20-30 grader neråt innan den böjer tillbaka och leds ut genom ändan på klacken, och bildar den ena av två bultar för halsförbandet. Det faktum att man kröker den två gånger gör ju att den inte är helt stum, som en rak stång är, när man spänner den så strävar den efter att "räta ut sig", vilket sannolikt hämmar funktionen något. Det är liksom lite flex eller fjädring i stångens längsled. En rak stång blir ju dels styvare i längsled, och jag förmodar att den "svarar" mer direkt när man skruvar på den. Annarst tycker jag att det verkar fiffigt att utnyttja dragstången som en del i förbandet, varför inte låta stången fortsätta rakt in genom halsblocket? Då får man ju en rak stång, och huvudskillnaden i förbandet blir att bulten hamnar något högre upp i halsblocket. En annan fundering jag haft är över bandstavarna på Levingitarrena, särskillt på de med kantlist på greppbrädan. Bandstaven slutar på de jag haft innanför kantlisten. Hos andra tillverkare har jag sett att man drar ut bandstaven över kantlisten, vilket i sin tur betyder att det är lite mer komplicerat att fila till bandstaven, den måste liksom "filas plan" på undersidan i ändorna som hänger över kantlisten. Jag måste erkänna att det visuellt ser snyggare ut, och det ger ju lite större effektiv bredd på halsen. Men en detalj jag tycker är ursnyggt på en Levin är att kantlisten på greppbrädan ligger på en fräst "hylla" längs greppbrädan. Det ger ett mycket snyggt resultat, speciellt där färgen skiljer mellan trämaterialet i halsen och greppbrädan. Det syns extra tydligt på modeller med ebenholz-bräda, men även sådana med mörk Rosewood. Som på Peters LTS-5: Det blir även rätt effektfullt på greppbrädans överhäng över locket, där kantlisten på andra gitarrer går ända ner och möter locket. På en Levin blir det "två lager". Konstigt att ingen hakat på detta...? eller har jag bara inte sett det?
|
|
matsr
Musiker av rang
Washburn Tanglewood
Posts: 179
|
Post by matsr on Apr 14, 2007 11:12:19 GMT 1
. En annan fundering jag haft är över bandstavarna på Levingitarrena, särskillt på de med kantlist på grppbrädan. Bandstaven slutar på de jag haft innanför kantlisten. Hos andra tillverkare har jag sett att man drar ut bandstaven över kantlisten, vilket i sin tur betyder att det är lite mer komplicerat att fila till bandstaven, den måste liksom "filas plan" på undersidan i ändorna som hänger över kantlisten Jag måste erkänna att det visuellt ser snyggare ut, och det ger ju lite större effektiv bredd på halsen. www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Fretting/Fret_Tang_Nipper.htmlJag hittade den här när jag surfade runt på stewmac...
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Apr 14, 2007 13:30:54 GMT 1
En annan fundering jag haft är över bandstavarna på Levingitarrena, särskillt på de med kantlist på grppbrädan. Bandstaven slutar på de jag haft innanför kantlisten. Hos andra tillverkare har jag sett att man drar ut bandstaven över kantlisten, vilket i sin tur betyder att det är lite mer komplicerat att fila till bandstaven, den måste liksom "filas plan" på undersidan i ändorna som hänger över kantlisten Jag måste erkänna att det visuellt ser snyggare ut, och det ger ju lite större effektiv bredd på halsen. www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Fretting/Fret_Tang_Nipper.htmlJag hittade den här när jag surfade runt på stewmac... Fiffigt verktyg, men det verkar ju lite overkill med sådana specialverktyg för "hobby-meken". Man får väl ändå fila till det i slutet...?
|
|
|
Post by Peter on Apr 18, 2007 17:20:43 GMT 1
Nu så har jag fräst bort "ribban" för dragstången. Det var inga svårigheter, men det luriga var att den undre skruven satt fast i en gemensam stång som dragstången och skruven var gängade i (bild 3 "närbild"). Det var lite pillrigt att få upp bägge tillsammans. Nu återstår att klämma in den nya dragstången och sen slipa in den nya "ribban" till lätt presspassning och sen limma dit den. Här går det undan så det rykerDen kompletta gamla dragstången med extraskruven och den gemensamma stången.NärbildLite gängning i den nya dragstången. Jag valde att göra den i rostfritt
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Apr 18, 2007 17:36:14 GMT 1
Jag valde att göra den i rostfritt Bara en tanke, har du koll på att det blir samma egenskaper med rostfritt? Jag minns en diskussion för många år sedan om segelbåtsriggar, att en del tävlingsprylar förr var i galvat stål istället för rostfritt för att man kunde gå ner något i dimension, och spara vikt. Jag är dåligt på stålets hållfasthet själv men har en känsla av att det t.ex. är lättare att paja en rostfri gänga än en i "vanligt bonnstål". Det känns mjukt på något sätt... Det vore ju förfärligt om du plötsligt känner att det börjar ge efter när du drar åt, eller att stången vrider sig i längsled istället för att muttern dras åt. På de dragstänger jag mekat med på gamla Gojor, och det är åtskilliga, har jag aldrig sett några anmärkningsvärda rost angrepp... Som sagt, bara en tanke, innan du limmar igen det...
|
|
|
Post by Peter on Apr 18, 2007 17:50:51 GMT 1
Jag valde att göra den i rostfritt Bara en tanke, har du koll på att det blir samma egenskaper med rostfritt? Jag minns en diskussion för många år sedan om segelbåtsriggar, att en del tävlingsprylar förr var i galvat stål istället för rostfritt för att man kunde gå ner något i dimension, och spara vikt. Jag är dåligt på stålets hållfasthet själv men har en känsla av att det t.ex. är lättare att paja en rostfri gänga än en i "vanligt bonnstål". Det känns mjukt på något sätt... Det vore ju förfärligt om du plötsligt känner att det börjar ge efter när du drar åt, eller att stången vrider sig i längsled istället för att muttern dras åt. På de dragstänger jag mekat med på gamla Gojor, och det är åtskilliga, har jag aldrig sett några anmärkningsvärda rost angrepp... Som sagt, bara en tanke, innan du limmar igen det... Rostfritt är många gånger starkare än vanlilgt "bonnjärn". Detta rosfria är 18/8. Alltså 18 nickel och 8 krom (eller om det var tvärtom), vilket gör det mycket hårt. Prova att såga av en rostfri skruv med en bågfil så förstår du.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
Posts: 6,787
|
Post by magnus on Apr 18, 2007 18:49:04 GMT 1
Prova att såga av en rostfri skruv med en bågfil så förstår du. Du vet säker vad du talar om Peter.. Och tro mig, jag har sågat av mycket rostfritt med bågfil i mina dar, och jag tycker faktiskt att det i regel känns "smetigare" än att såga i andra bultar.
|
|