|
Post by Peter on Mar 14, 2011 7:02:22 GMT 1
För ungefär 10 år sedan började min fingrar att spricka vintertid. Det har blivit värre och värre med åren och salvor bara lindrar situationen lite, klarar definitivt inte av att avvärja den. Numera spricker mina fingrar även sommartid. Limmar jag sprickorna med cyanoacrylat ("superlim") så slutar de att göra ont mer eller mindre så fort limmet härdat och när limmet ramlat bort efter 2-3 dagar brukar sprickan vara läkt såpass att den inte behöver limmas mer. Limmet funkar till spruckna gitarrnaglar också. Medicinska bieffekter har jag inte lagt märke till några. Inte så dum metod. När jag höll på att tillverka plektrumskydd med kantlister så var det mycket kladd med superlim. Då upptäckte jag till min förvåning att efter en massa limrester på vänsterhandsfingertopparna så blev tonen bättre i gitarren. Tacka sjutton för det med fingertoppar av plast ;D Jag läste förresten i Claptons bok att de svepte fingertopparna med ren sprit innan spelningen för att torka ut huden så den blev hårdare. ... inget nytt under solen alltså 
|
|
|
Post by Anton on Mar 14, 2011 23:25:35 GMT 1
En borr/fräs som kan arbeta i alla riktningar! (+cool 90-tals musik!) Har lite svårt att komma på bra användningsområde inom gitarrbyggeri, då precisionen är viktig, men kanske till något annat tillfälle då man vill ha ett böjt hål! (haha, 2:40 i filmen, en KVINNA BORRAR varpå texten "easy to use" dyker upp... inga fördomar där va  )
|
|
ulf
Musiker av rang

|
Post by ulf on Sept 7, 2011 8:35:55 GMT 1
 En arbetsplatta för att hålla fast prylar med oregelbundna former. Mer praktisk än vad man kan tro. Vet inte om jag hittat på denna själv eller om jag kopierat något jag sett. Sfe är det vanliga VP-rör?
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Sept 7, 2011 18:50:13 GMT 1
Jodå! VP-rör. Hålen borrade jag med hjälp av en tillsats till borrmaskinen som svärfar köpt på en loppmarknad. Tillsatsen fästs vid maskinen och kan kanske beskrivas som ett fjädrande anhåll som hjälper en att borra vinkelrät mot ytan. Fiffig grej.
|
|
|
Post by mikaelj on Oct 22, 2011 18:23:39 GMT 1
Off topic Björn: Vad är det för en liten cab du har i garaget, ser nästan ut som en koja eller autobianchi?
|
|
|
Post by abarth on Oct 24, 2011 6:32:39 GMT 1
Off topic Björn: Vad är det för en liten cab du har i garaget, ser nästan ut som en koja eller autobianchi? Det ser ut att vara en sen Autobianchi A112 Abarth som blivit cab på senare år...  Trevligt!
|
|
ulf
Musiker av rang

|
Post by ulf on Nov 22, 2011 11:59:55 GMT 1
Den börjar ju bli riktigt lång den här tråden så kanske missar jag att någon redan publicerat den här filmen?
|
|
loef
Jag är en forumsnörd
|
Post by loef on Jan 11, 2012 16:39:30 GMT 1
Kanske nån nämnt det tidigare, men tänkte tipsa om Black- och Amber- Superglue! www.stewmac.com/shop/Glues,_adhesives/Stewart-MacDonald_Super_Glues/Super_Glue.html olav
|
|
|
Post by macjansson on Jan 14, 2012 0:54:40 GMT 1
Inget nytt och inget eget. Snodd rakt av från stewmacs design men man behöver inte alltid köpa verktyg. En jig för att fräsa spår till rosetter. 
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Feb 26, 2012 9:58:25 GMT 1
En liten enkel metod för att portionera ut vätskor i små mängder, i det här fallet schellack till en polersudd.  Sätt ned ett sugrör i burken med lack.  Sätt ett finger över ändan på röret så att det blir tätt.  Flytta röret dit du vill ha lacken och släpp fingret. Betydligt lättare, mer exakt och mindre söligt än att hälla med burken direkt och sugrören slänger man när de blivit helt nedkladdade. Pipetter är betydligt dyrare.
|
|
|
Post by anakronfilm on Apr 21, 2012 22:21:09 GMT 1
Denna tving för limning av stall på nylonsträngade gitarrer är en ganska fiffig sak. Jag har ingen aning om huruvida det är en vanlig konstruktion eller ej, denna tving kommer i alla fall från Levinfabriken. Ursprungligen är det väl en vanlig tving som man har satt dit den mindre träbiten på, den större är en lös del. Det sitter en vajer med fjäder fäst på den träbit som ska vara på insidan av gitarren så att man kan ha den som på bilden när man stoppar in den i ljudhålet och sedan dra i vajern så den fälls ut i 90 grader och lägger sig under stallet (de tre urfräsningarna är förstås för att matcha ribborna). Den större trädelen har justerbara delar så man kan få lagom tryck på alla delar av stallet ovanifrån. 
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jul 22, 2012 10:50:27 GMT 1
Dekorlister  När man skall lägga in en packe med ränder av fanér kan det vara krångligt att hålla dem alla på plats så att ingen välter eller glider utanför "paketet" och allt annat som kan krångla. Jag tyckte det här funkade ganska OK. Linda först aluminiumfolie kring paketet och tejpa sedan utanpå folien. Folieformen går att dra längs med listerna men håller ändå listerna på plats. Allt eftersom man limmar så skjuter man folien längre bort.
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Apr 10, 2013 17:32:04 GMT 1
Trodde jag redan hade det här liggande på den här tråden men så var det visst inte. Eftersom jag fått förfrågningar om hur mitt "egna" böjjärn ser ut kommer här en bild:  En värmeplatta med steglös termostat och ovanpå den en 70mm solid aluminiumstång fastskruvad. Värmeplattan i sig var fastskruvad i chassiet med en pinnskruv som satt i en gjuten gänga i själva plattgodset. Det gick finfint att borra och gäng upp det hålet så att en längre pinnskruv nu sticker upp på ovansidan och fäster aluminiumklumpen. Aluminiumet i sig är tilljämnat på kontaktytan och borrat i svarv. Jag vill absolut inte påstå att den här anordningen är lika bra som de järn som säljs, men den är billigare och funkar. Tillkortakommandena är: en lång uppvärmningstid stången är lite kallare längst ut än närmast plattan plattan är varmast av allt så man måste akta sig från att låta händerna glida ner mot den när man böjer sargerna stången är helt rund till skillnad från de kommersiella apparaterna som brukar ha ett ovalt järn där det då finns flera olika radier att välja på. (Det funkar med runt järn också men blir kanske lite krångligare att böja till rätt radie. Radier mindre än radien på aluminiumstången går knappast att få till.)
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on May 9, 2013 19:46:32 GMT 1
 Blev ombedd att visa den här. Inget speciellt. En mätklocka i en av t-profil hopsvetsad hållare. Lätt fixat om man har tillgång till mekanisk verkstad. Värre om man varken har svets, kap, pelarborr eller vet var man får tag på profilen. Klockan sitter i ett hål i en kloss med en stoppskruv på sidan som håller den i läge. Klockan fanns en gång på ClasOhlson men inte längre. Jula har en men den säljs i paket med magnetfäste så det blir väl någon hundralapp extra man betalar för fästet. De man kan köpa färdiga är naturligtvis bättre och kan bl.a. hanteras med en hand men denna är tusenlappen billigare. Brukar ha min i skruvstäd som på bilden. Då går det ganska lätt att mäta exempelvis ett lock.
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Jul 31, 2013 12:30:53 GMT 1
Ett tips till. Som jag fick från Klangfix (men det är min bild). När man skall gänga en stång för hand kan det vara mycket svårt att hålla snittet rakt hela tiden. Om man har möjlighet att gänga stången först och kapa till rätt längd senare går det mycket lättare att sätta snittet i skruvstädet och snurra på stången, som man då måste förse med nåt slags handtag exempelvis genom att göra en böj på den.  Jag gör dragstänger (truss rods) av järnstång i metervara så det är inga problem att böja till ändan. Den här biten fick jag 3 dragstänger från. Glöm inte att olja rikligt när ni gängar. Det gör skillnad!
|
|