|
Post by perhallgren on Aug 28, 2010 9:27:54 GMT 1
Du kan kvista över någon dag och kolla hur kameran fungerar, men det är som jag säger. Den lämpar sig inte för gitarrarbete. Bortkastade 399 kr om man inte har andra användningsområden för den, och det har jag inte så min kamera är alltså till salu.
Jag kör med webkamera, olika speglar, lampor, till och med mobilkamera ibland.
|
|
magnus
Allvetande
Samlar all m?jlig Goya....
|
Post by magnus on Aug 28, 2010 15:25:37 GMT 1
Jag kör med webkamera, olika speglar, lampor, till och med mobilkamera ibland. Per, har du en speciell typ av webkamera att rekommendera?
|
|
|
Post by Philipe on Aug 28, 2010 16:29:30 GMT 1
|
|
|
Post by archtop on Aug 31, 2010 15:59:31 GMT 1
Endoskop, hm, undrar var det har varit innan man kör in det i sin ädlaste ägodel 
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Aug 31, 2010 19:27:32 GMT 1
|
|
sfe
Besserwisser

Det tråkiga med att vara pessimist är att man så ofta har rätt.
|
Post by sfe on Nov 21, 2010 20:14:14 GMT 1
 En arbetsplatta för att hålla fast prylar med oregelbundna former. Mer praktisk än vad man kan tro. Vet inte om jag hittat på denna själv eller om jag kopierat något jag sett.
|
|
|
Post by Rockinfrasse on Nov 23, 2010 21:20:07 GMT 1
Här kommer mitt bidrag på verktygssidan.  Ett ställbart stöd att ha mellan lock och botten om man ska sätta tvingar utanpå gitarren, Vid stallmontering också tänkte jag(har inte kommit dit än med min renovering) M6 bultarna är utbytbara för att funka i olika höga gitarrer. Och så slår jag ännu ett slag för såna här justerbara sågbänkar. Fint med inställning i bredd och en del hål att sätta olika "hållare". Lätt att komma åt med tvingar runtomkring.  Hans
|
|
|
Post by Rockinfrasse on Nov 29, 2010 19:26:17 GMT 1
Här kommer en bild på vad praktiskt det hembyggda verktyget jag byggde.  Pga lockets svacka i mitten gled ribban jag skulle limma dit bara omkring i limmet när jag skulle ha dit tvingarna. Jag fick dit verktyget något nedanför där ribban skulle sitta, och kunde spänna upp det så locket blev helt rakt. Mycket enklare nu!!!! Här kommer en bild. 
|
|
|
Post by rogerh on Nov 30, 2010 13:29:03 GMT 1
Den där är perfekt när man ska banka i de nedersta banden också. Bra jobbat 
|
|
|
Post by macjansson on Feb 22, 2011 12:30:19 GMT 1
Hittade en sprucken ribba i botten på en av mina gitarrer och då jag inte äger några specialverktyg funderade jag på hur jag lättast skulle lösa detta. Efter att ha provat att kila fast den med en bit rundstav så tröttnade jag, tog en tving som den här;   Som ni ser så går det att skruva bort huvudet på toppen och sätta det i andra änden så att man får en expanderande tving, efter det så sågade jag av den så att den passar inuti gitarren. En tving på utsidan av gitarren och denna på insidan så var det inga problem att limma den spruckna ribban.
|
|
|
Post by Klangfix on Feb 27, 2011 22:44:11 GMT 1
En sån måste jag tillverka! 
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Mar 13, 2011 11:02:46 GMT 1
Inte så mycket "verktyg" kanske men tre enkla tips om händer som känns nästan livsviktiga för mig i mitt gitarrspelande och gitarrfixande.  Jag har alltid haft problem med handsvett. Inte som du tänker nu, utan AVSAKNAD av handsvett. Gud vet hur många dricksglas jag slagit sönder för att de glidit ur mina händer likt hala tvålar. När jag grejade som mest med bilar för 20 år sedan började jag använda handskar för att i första hand skydda gitarrnaglarna men lade snabbt märke till att just sådana här handskar snarare förbättrade än förstörde mitt grepp om blanka, hala föremål. Fungerar störtbra med exempelvis sickelstål. Blir mindre tröttande för handen också eftersom jag inte behöver klämma så hårt om stålet med fingrarna för att hålla det kvar. Vantarna brukar kallas "trädgårdshandskar" och kosta runt 10:-/par.  I vissa arbetsmoment är det svårt att använda handskar men arbetet i sig riskerar att ge sår och blåsor på händerna. När jag byggde motorsågar på Electrolux (Bara ett år som tur var!) fanns det en speciell tejp att skydda händerna med. Maskeringstejp funkar också.  För ungefär 10 år sedan började min fingrar att spricka vintertid. Det har blivit värre och värre med åren och salvor bara lindrar situationen lite, klarar definitivt inte av att avvärja den. Numera spricker mina fingrar även sommartid. Limmar jag sprickorna med cyanoacrylat ("superlim") så slutar de att göra ont mer eller mindre så fort limmet härdat och när limmet ramlat bort efter 2-3 dagar brukar sprickan vara läkt såpass att den inte behöver limmas mer. Limmet funkar till spruckna gitarrnaglar också. Medicinska bieffekter har jag inte lagt märke till några.
|
|
magnus
Allvetande
|
Post by magnus on Mar 13, 2011 11:27:08 GMT 1
För ungefär 10 år sedan började min fingrar att spricka vintertid. Det har blivit värre och värre med åren och salvor bara lindrar situationen lite, klarar definitivt inte av att avvärja den. Numera spricker mina fingrar även sommartid. Limmar jag sprickorna med cyanoacrylat ("superlim") så slutar de att göra ont mer eller mindre så fort limmet härdat och när limmet ramlat bort efter 2-3 dagar brukar sprickan vara läkt såpass att den inte behöver limmas mer. Limmet funkar till spruckna gitarrnaglar också. Medicinska bieffekter har jag inte lagt märke till några. Har du prövat detta även på fotsprickor?
|
|
Tyko
Allvetande
www.runessonguitars.com
|
Post by Tyko on Mar 13, 2011 12:14:05 GMT 1
Christian hade en annan medicin mot fotsprickor.....den hade med deras hund och dess långa tunga att göra....  Bra tips att skydda fingrarna vid täljande Sfe. Många gånger är man utlämnad till att tälja med kniven rakt mot tummen. Jag blev trött på att ständigt ha små hack i tummen så numera använder jag en liten läderring (fast 1.5 cm bred) som jag trär över tummen när jag täljer mot den. Kanske kan ta en bild också....
|
|
sfe
Besserwisser

|
Post by sfe on Mar 13, 2011 19:58:34 GMT 1
För ungefär 10 år sedan började min fingrar att spricka vintertid. Det har blivit värre och värre med åren och salvor bara lindrar situationen lite, klarar definitivt inte av att avvärja den. Numera spricker mina fingrar även sommartid. Limmar jag sprickorna med cyanoacrylat ("superlim") så slutar de att göra ont mer eller mindre så fort limmet härdat och när limmet ramlat bort efter 2-3 dagar brukar sprickan vara läkt såpass att den inte behöver limmas mer. Limmet funkar till spruckna gitarrnaglar också. Medicinska bieffekter har jag inte lagt märke till några. Har du prövat detta även på fotsprickor? Jepp, och det funkar där med. Går åt mer lim bara. (= större sprickor)
|
|